Putnički avion
Shutterstock
Putnički avion

Shutterstock

Putnički avion, Foto: Shutterstock

Čekaju vas procedure od merenja temperature pre ulaska u avion, testova na virus od 72 sata, karantina od 14 dana, do striktnih pravila u samom avionu.

Sve više aerodroma objavljuje datume otvaranja komercijalnih letova, a i Srbija je spremna da otvori putnički avio-saobraćaj. To se, prema zvaničnim najavama, može očekivati između 15. i 18. maja. Italija je najavila da naredne sedmice otvara aerodrome Ćampino u Rimu i Peretola u Firenci, a to se uskoro očekuje i za mnoge druge evropske zemlje.

Većina letova iz Beograda od juna

Prema pisanju portala Aviatika, što se tiče avio-kompanija koje koriste srpske aerodrome, najave su da će one početi postepeno da obnavljaju saobraćaj. Tako je jedna od lou kost kompanija odmah po izdavanju najnovijeg NOTAM-a promenila svoj red letenja za liniju između Londona i Beograda i sada je prvi planirani let 18. maja. Obnova ostalih linija ove kompanije iz Beograda ostaje u planu od početka juna.

Putnički avion

Shutterstock

Putnički avion, Foto: Shutterstock

Druga kompanija je predvidela da će prvi let iz Beča ka Beogradu biti uspostavljen 1. juna. Istog datuma bi trebalo da bude uspostavljena i linija između Ciriha i Beograda kao i iz Frankfurta i Minhena ka Beogradu. Saobraćaj ka Beogradu bi od 1. juna trebalo da uspostavi i turska kompanija na liniji ka Istanbulu. Povratak aviona na letove između Pariza i Beograda se takođe planira od 1. juna, piše portal Aviatika.

U avion uz test na koronu

Da bi putnici ušli u avion moraće da ispune različite uslove, a kako je najavljeno, i kada slete očekivaće ih izolacija od 14 dana. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je ukazala na to da će se u putničkom avio-saobraćaju voditi računa o merama bezbednosti, u skladu sa preporukama lekara.

- Što se tiče mera bezbednosti u avio-saobraćaju, svi koji budu želeli da putuju moraće da imaju test na koronu koji nije stariji od 72 sata, a kada slete ići će u izolaciju - rekla je ministarka.

Otvaranje aerodroma ne znači da ćemo na njemu videti isti broj avio-kompanija kao pre krize, kaže Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala "Tango Six".

Korona

Tanjug/AP

Korona, Foto: Tanjug/AP

- Postoje dva segmenta zbog čega se to neće desiti. Prvi je da je dinamika putovanja zauvek promenjena, dok se ne nađe vakcina. Uslovi koje struka zahteva - testovi od 72 sata i karantini od 14 dana automatski će da demotivišu putovanja. Takođe, avio-saobraćaj funkcioniše po zajedničkim evropskim i svetskim pravilima, pa sve mora da bude sinhronizovano, što je prvi praktični problem koji će usporiti sve. Pitanje je kada će Agencija za bezbedost avio-saobraćaja (EASA) moći da sinhronizuje pravila bezbednosti na evropskom nivou - kaže Vojinović.

Drugi deo usporavanja je, kako ističe nesinhronizovano otvaranje zemalja.

- Veliki deo zemalja i dalje ima apsolutno ograničenje na prelazak granice. Pitanje je i kako će tehničko ponašanje aviona i aerodroma izgledati u novoj realnosti, a sigurno je da će biti usporeno - navodi Vojinović.

Maske i dodatne kontrole

Prema procenama, moguće je da će se i na aerodromima ubuduće raditi i brza testiranja na korona-virus. U skladu sa propisima koji su tek uvedeni u brojnim zemljama i zaštitne maske će biti obavezne.

Najveću polemiku je izazvalo pitanje izbacivanja sedišta u sredini, odnosno potrebi da ona budu prazna tokom leta. Iako nije dokazano da bi slobodna sedišta u sredini mogla da umanje rizik od infekcije, brojne avio-kompanije blokiraju ta mesta u sredini, barem kada je reč o prvoj fazi letova.

Aerodrom

RINA

Aerodrom , Foto: RINA

Određene firme se zalažu za to da između redova sedišta budu postavljeni redovi sa teretom. To bi, kako navode, omogućilo veću distancu između putnika i bolju raspodelu tereta.

Konsultantska firma za vazdušni saobraćaj Simpliflying procenjuje da će ubuduće možda sav prijavljeni prtljag, kao i ručni prtljag morati da se dezinfikuje ultraljubičastim zračenjem, a moguće su i dodatne zdravstvene kontrole. U avion će se ulaziti u malim grupama na sigurnoj udaljenosti, a u putnički most za ukrcavanje bi mogao da bude ugrađen svojevrsni tunel za dezinfekciju.

Putovanje bi, kako ocenjuju, moglo da traje znatno druže. Zbog budućeg intenzivnog čišćenja aviona i duže procedure ulaska u avion, s obzirom na propise o udaljenosti, i avioni će više vremena biti na pistama. Nakon sletanja, na aerodromima će morati da se pokaže potvrda o imunitetu, kao i da se prođe kroz skener za merenje temperature. Pre preuzimanja prtljaga, on će još jednom biti dezinfikovan.

- U zavisnosti od toga koliko će vremena proći dok vakcine budu dostupne, neke stvari će ostati, a neke opet nestati - smatra Ingo Vugecer iz vazduhoplovnog koncerna Erbas (Airbus).