Registar
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Registar "Ne zovi" će predstavljati bazu podataka potrošača koji su se izjasnili da ne žele da putem telefona u promotivne svrhe primaju pozive ili poruke u okviru promocije ili prodaje određene robe ili usluge.

Potrošač koji ne želi da bude pozivan od strane trgovaca, odnosno agencija koja rade promociju ili istraživanje, obratiće se svom operatoru elektronskih komunikacija sa kojim ima zaključen ugovor i od njega tražiti da se nađe u registru.

Obaveza trgovaca je da pre pozivanja potrošača u registru proveri da li se određeni telefonski broj nalazi na spisku telefona koje ne treba zvati.

Ovaj registar bi trebalo da spreči nasrtljivu praksu firmi koje građanima putem telefonskih poziva, poruka, mejlova nude raznu robu i usluge.

- Ako se bude dosledno primenjivao trebalo bi da utiče na smanjenje nasrtljivog poslovanja. I do sada smo imali neke odredbe zakona koje su u suštini dobre, ali nikada nisu zaživele u smislu praktične primene u praksi. Sada je neophodno pojačati kampanju informisanja potrošača o načinima kako se mogu upisati u registar. Ovo se naročito odnosi na najstarije sugrađane koji su zapravo i najveće "žrtve" nasrtljivih trgovaca - istakao je RT Balkan pravnik Mladen Alfirović, stručnjak za prava potrošača.

Svi operatori mobilne i fiksne telefonije, biće u obavezi da omoguće svojim korisnicima da se, ukoliko to žele – upišu u novi registar. On je predviđen Zakonom o zaštiti potrošača iz 2021. godine kada je zabranjeno direktno oglašavanje telefonom, faksom ili elektronskom poštom, bez prethodnog pristanka potrošača.

Pravilnikom je propisano da operator obavlja upis ili ispis podataka u registar bez naknade. Upis ili ispis pojedinog broja u registar "Ne zovi", može da traži samo korisnik telefonskog broja. To mogu da učine i potrošači koji koriste pripejd broj, ali samo ukoliko su registrovani korisnik kod nekog operatora.

Kako se prijaviti u registar?

Građani koji žele da se upišu u registar "Ne zovi" to mogu da učine u elektronskoj formi ili na prodajnom mestu operatora. U elektronskoj formi potrošač može da se upiše u registar putem internet stranice operatora ili putem aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima.

Oni koji žele mogu da se upišu u registar na prodajnom mestu operatora, i to tako što će operator, uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva – popuniti zahtev u elektronskoj formi. Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski – bilo preko internet stranice ili preko aplikacije – mora da primi zahtev u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.

- Kada operator primi zahtev za upis ili ispis broja telefona u registar, uručuje potvrdu o prijemu zahteva korisniku telefonskog broja, u formi i na način na koji je primio zahtev. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je operator primio zahtev korisnika telefonskog broja - navodi se u pravilniku.

Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u registru  "Ne zovi" prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja. Zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz registra "Ne zovi" može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.

Potrošač koji nakon raskida ugovora prenese broj telefona kod drugog operatora – ostaje upisan u registar "Ne zovi".

Ko će moći da pretražuje registar?

Trgovac može da koristi registar "Ne zovi" pretragom brojeva telefona i datuma upisa na dva načina. Prvi je bez registracije, i to takozvanom "da/ne"" proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u registar.

Na isti način svaki potrošač može da proveri da li se njegov broj nalazi u ovom registru. Drugi način koji trgovcima omogućava pretragu telefona potrošača je – uz registraciju.

Naime, trgovac se registruje koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u registru "Ne zovi".

Koji podaci su javno dostupni?

Kada su u pitanju građani, odnosno potencijalni potrošači, baza podataka ovog registra sadrži ime i prezime korisnika telefonskog broja, broj telefona i jedinstveni matični broj (JMBG) korisnika, ali u pravilniku se navodi da je Registar javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa.
Provera brojeva telefona upisanih u registar omogućena je na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije – RATEL.

Da li važi i za političke stranke?

Mnogim građanima, ništa manje od nasrtljivih trgovaca ne smetaju ni političke stranke i agencije za istraživanje javnog mnjenja, koje pred izbore zovu i po nekoliko puta dnevno. Alfirović, međutim, kaže da za njih ovaj propis ne važi i da se odnosi samo za trgovce. A u Zakonu o zaštiti potrošača je jasno navedeno ko se smatra trgovcem.

To je "pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje nastupa na tržištu u okviru svoje poslovne delatnosti ili u druge komercijalne svrhe, uključujući i druga lica koja posluju u njegovo ime ili za njegov račun".

Za trgovce koji pozivaju građane čiji su brojevi upisani u registar "Ne zovi" predviđene su kazne i one se kreću od 50.000 dinara za pravno lice, 8.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu, a za preduzetnika 30.000 dinara.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading