porodica
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Jedan od najvećih balasta turističkih agencija u nas, bilo da su organizatori putovanja ili sub agenti je, slažu se stručnjaci, do sada bila trasparentnost poslovanja i nesigurnost putnika - "kupaca aranžmana".

Mnogi vlasnici agencija misle da je nepoverenje potpuno neopravdano, jer je, zbog nekoliko nesavesnih, čitava branša dospela na stub srama, iako, čitav život, rade ovaj posao pošteno i transparentno.

Čini se da je nedoumicama došao kraj, kaže za "Politika onlajn" Aleksandar Seničići direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija - Juta. Tvrdi da se ni jedna branša, uzevši u obzir poslovanje u samo poslednjih pet-šest godina, nije suočila sa većim izazovima od turizma i turističke privrede.

Ne samo zbog devastiranog, razorenog sistema putovanja i nemogućnosti rada u vreme epidemije kovida 19. Već, i zbog još težeg efekta trogodišnje pauze u radu, propadanja niza hotelijera na svetskim holidej destinacijama, epidemije i zabrana, koje su "došle glave" i gigantima ovog poslovanja, kao što je britanski Tomas i Kuk.

Milioni evra neobavljenih a plaćenih putovanja, prevoza i kompletnih aranžmana rezultovali su ogromnim dugovima prema putnicima. Balast zamenskih putovanja i potraživanja s pravom nezadovoljnih klijenata imali su epilog u propadanju mnogih poznatih organizatora putovanja i kod nas.

Nekako su, u proteklih par godina, dugovi izmireni, ali bruka, svi iskusni iz branše se slažu - neopravdana, je ostala. Zato se trude da se u buduće zaštite od nepredviđenih dešavanja. Najpre transparentnošću rada i podizanjem nivoa sigurnosti za sve buduće i sadašnje korisnike usluga turističkih agencija.

Naime, Ministarstvo turizma i omladine je po ugledu na model "e-turiste", gde su uvedeni u jedan informacinoni sistem svi relevantni hotelijeri i ugostitelji, upravo to napravilo i za turističke agencije. U okviru celokupnog sistema "e-turiste" se uvodi poseban centralni informacioni sistem koji će biti obavezan za poslovanje turističkih agencija.

- Sve turističke agencije bez obzira da li su organizatori putovanja ili posrednici moraju poslovanje da sprovode kroz centralni informacioni sistem - rekao je Seničić.

Agencija koja je bankrotirala

Tanjug

 

 

Značaj za putnike

- Najvažnije je da će se kompletna prodaja počev od ugovora o putovanju, programa, fiskalnih računa, odvijati kroz sistem i da će se jedino tako dobijati garancija putovanja. Vrlo je važno reći da ta garancija putovanja, koja se dobije kroz ovaj sistem ima jedan jedinstveni broj-kod. Po tom broju će biti napravljena i garancija putovanja da bi putnici bili do kraja izvršenog aranžaman sigurni. Biće napravljen poseban deo na sajtu Ministarstva omladine i turizma, gde će putnici moći, kad ukucaju broj sa ugovora, da na portalu i provere da li su zaista uvedeni u sistem garancije putovanja. I to je dvostruka kontrola - kaže ovaj stručnjak.

Dakle potpuno je jasno da je država povukla pravi potez, slažu se stručnjaci iz turističke branše. Sa jedne strane imamo kontrolu turističkih agencija, njihovog prometa i načina rada, a sa druge, putnici koji dobiju garanciju putovanja, moći će da budu sigurni da u slučaju nepredviđenih okolnosti, propadanja agencije ili slično, moći da naplate sredstva.

- Sada je uvedena dupla kontrola, i to je najbolji način, jer putnici stalno pitaju kako da budu sigurni, da će moći da se naplate u slučaju da se nešto nepredviđeno desi - jasan je Seničić.

- Njihova saznanja o tome treba da se prošire i da budu svesni, kada potpišu bilo gde, da li kod subagenta (posredika) ili kod organizatora putovanja moraju da dobiju kompletnu dokumentaciju uključujući i garanciju putovanja sa jednistvenim brojem po kome mogu da provere da li se nalaze u sistemu. Ako se nalaze u sistemu, onda se podrazumeva da je kompletna prodaja aranžmana, tj promet koji su oni ostvarili uveden u centračlni informacioni sistem i da ne može biti problema oko naplate potraživanja putnika u slučaju propadanja turističke agencije organizatora putovanja - rekao je Seničić i dodao:

Ima li otpora agencija

- Ima mnogo problema, prvenstveno, centralni informacioni sistem je napravljen tako da su turističke agencije uključene od početka, jedan deo po odabiru ministarstva. Međutim sam taj modul nije usaglašen sa svim aktuelnim poslovanjem. Sad se radi na izmenama onih tačaka primećenim od strane turističkih agencija koje nisu u skladu sa redovnim poslovanjem. Jer imamo jako specifična putovanja kao što su: za unapred poznatog klijenta (korporativna putovanja), individualan putovanja, imamo đačka putovanja koja su vrlo specifična.

Kad je reč o putovanjima u letnjoj sezoni, tu je sve uglavnom uređeno i ne postoji, barem ne zvanično, neki veliki otpor turističkih agencija.

- Postoji otpor o aspektima poslovanja koji nisu uređeni u skladu sa aktuelnim načinom rada. Zakon o turizmu je recimo zastareo, kada je reč o onlajn plaćanjima, onlajn putovanjima. Početkom sledeće godine se ide u izmene zakona o turizmu i to će se verovatno primeniti kroz novi zakon - rekao je direktor Jute Aleksandar Seničić.

BONUS VIDEO

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading