DA LI TURISTIČKE AGENCIJE VRAĆAJU NOVAC USLED SMRTNOG SLUČAJA U PORODICI? Evo šta kaže zakon, ovo su opravdani razlozi da dobijete pare nazad
Foto: Shutterstock

Ona je u jednoj grupi postavila pitanje da li je moguće da agencije ne vraćaju novac kada se nešto tako desi, a odgovori koje je dobila su krajnje različiti - od ljudi koji su dobili ceo iznos nazad usled smrtnog slučaja, preko onih koji su ostali bez dela novca, pa sve do onih koji su ostali bez čitavog iznosa.

Zato smo istražili ko je tu postupio po Zakonu o turizmu, a ko nije. 

Prema minimalnim opštim uslovima putovanja koje sve agencije moraju da poštuju, opravdani razlozi putnika za odustanak od ugovora su: iznenadna bolest putnika, teška bolest ili smrt njegovog krvnog srodnika u pravoj liniji, a u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom, bračnog druga ili tazbinskog srodnika zaključno sa drugim stepenom, usvojenika i usvojioca.

Među opravdanim razlozima su i elementarne nepogode u državi polazišta ili odredišta, zvanično proglašeno vanredno stanje u državi polazišta ili odredišta, vanredna situacija u državi polazišta ili odredišta. U ovim slučajevima, organizator je dužan da na zahtev putnika pruži obrazloženje iznosa naknade.

Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA, kaže za Telegraf Biznis da se, kada je u pitanju smrtni slučaj, "računaju" članovi porodičnog domaćinstva koji žive zajedno, ali da bi moralo da bude prihvatljivo za agencije da izađu u susret i ukoliko nekom odrasom putniku sa svojom porodicom umru otac ili majka.

- Ipak, mnogo zavisi od toga kada se taj zahtev upućuje. Agencija ima pravo da naplati troškove koji su postojali za nju, ukoliko je ona platila hotel i prevoz, ona može da ih odbije i izvrši povraćaj ostatka novca - objašnjava on.

Seničić napominje da nije na turističkim agencijama da preuzimaju na sebe taj rizik, pogotovo kada postoji način da se turisti osiguraju od ovakih slučajeva.

- Ljudi koji imaju stare roditelje, ljudi koji imaju bolesne članove porodice, njima se uvek savetuje da uplate putno osiguranje od otkazivanja putovanja. Ono iznosi između tri i tri i po odsto od ukupne vrednosti aranžmana. Na Zapadu niko ne putuje bez tog osiguranja, a kod nas ga uplaćuje jako malo ljudi, manje od jedan odsto - kaže Seničić za Telegraf Biznis i dodaje da je teško očekivati od ljudi da prihvate masovono ovo osighuranje, kad i dalje ima 20 odsto onih koji ne uplaćuju ni klasično putno zdravstveno osiguranje.

Inače, u opštim uslovima putovanja tačno su navedeni razlozi zbog kojih putnici mogu da odustanu od putovanja i iznosi novca koji mogu da povrate u odnosu na to kad od putovanja odustanu. 

Ako se putovanje otkaže od 44 do 30 dana pre početka putovanja agencija zadržava 10 odsto uplaćenog novca, ako se otkaže 29 do 20 dana pre početka putovanja, zadržava 20 odsto.

Procenat raste na 40 odsto ukoliko se putovanje otkaže 19 do 15 dana pre početka putovanja i na 80 odsto ako se otkaže između 14 do 10 dana pre polaska na put. Među onima koji najgore prolaze su oni koji otkazuju putovanje 9 do 6 dana pre polaska, oni agenciji ostavljaju 90 odsto aranžmana, a oni koji otkažu pet dana pred polazak, ostaju bez celog iznosa. 

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading