EKSKLUZIVNO Alo! u svetinji Draganac, jedinom živom manastiru na istočnom Kosovu u kojem se okupljaju pravoslavni vernici, ali i Albanci željni duhovnosti
„Pravi Srbi - što u kosovskom smislu znači pravi hrišćani - neka blagodare Gospodu Bogu što im je dao Kosovo, ponos i utehu, i nepresušni izvor najuzvišenijih nadahnuća; čistilište savesti svih pokoljenja do kraja vremena“, reči su koje nam je Sveti vladika Nikolaj ostavio u amanet. I zaista, monaška bratija manastira Draganac kod Gnjilana na Kosovu kao da iz najvećih izazova crpi najviše snage. Ova svetinja, prvi put pomenuta u povelji kneza Lazara 1381, koji joj je ujedno i ktitor, trenutno je jedini živi manastir na istoku Srbije koji okuplja vernike i ljude željne utehe i Boga. I ne samo to, osim bogosluženja i širenja pravoslavne reči, monasi danonoćno ručno proizvode mirisni tamjan, i to po svetogorskom receptu. On se proizvodi u mirisima: vizantino, ambra, vitlejem, ruža, nard, magnolija, kiparis, miro, gardenija. Ekskluzivno za Alo! razgovarali smo s monasima Lazarom i Hristoforom.
Radovan Antić
Draganac je jedina živi manastir na istočnom Kosovu - osim što ovo zvuči veličanstveno, koliko je i za vas, koji ste tamo, obavezujuće?
- Draganac je jedini živi manastir (manastirsko opštežiće) u Kosovskom Pomoravlju, odnosno istočnom Kosovu, gde živi 30.000 Srba. Brojni su posetioci iz drugih delova Srbije, srpskih zemalja i inostranstva. I da, jeste obavezujuće, utoliko pre što je uopšte biti čovek obavezujuće, a posebno hrišćanin, a posebno monah. Reči kojima se sam Bog obraća svom vernom narodu: „Budite sveti jer sam ja svet“, jesu obavezujuće, ali se nikada ne mogu dostići čisto ljudskim naporom, već blagodaću Božjom koja deluje tamo gde su prava vera te poznanje i priznanje sopstvene nemoći. Upravo na ovaj način i pokušavamo da privučemo blagodat Božju i unekoliko odgovorimo svom pozivu.
Vaš manastir pohode svi ljudi željni Boga, bez obzira na veru?
- Manastir, naravno, u najvećem broju posećuju pravoslavni vernici. Ali, da, imamo i nemali broj posetioca drugih veroispovesti, bilo da se radi o lokalnom albanskom stanovništvu, državljanima drugih država zaposlenim u različitim misijama na KiM, ili turistima. Radost nam je kada možemo da posvedočimo hrišćansko gostoljublje, te da i sami uzrastamo kroz sve te susrete. „Gospodnja je zemlja i što god je u njoj, vaseljena i sve što živi na njoj“. (Ps. 24, 1)
Kako izgleda verski život hrišćana na Kosovu i Metohiji danas, naročito u situaciji stalnih pretnji spolja i iznutra?
- Verski život hrišćana na Kosovu i Metohiji umnogome je istovetan životu vernog naroda u centralnoj Srbiji, izuzev te okolnosti „stalnih pretnji spolja i iznutra“. Međutim, upravo ta okolnost, ako se prihvati sa živom verom u Boga živoga može postati izvor posebne blagodati Božje, odnosno da parafraziramo reči Svetog pisma: gde se umnoži iskušenje, onde se još većma umnoži blagodat… Kada postoji živa vera u živog Boga, ili što je isto, kada postoji svešteni strah Božji, onda nestaje svaki drugi ovozemaljski strah, a onda je lako na strašnom mestu postojati.
Radovan Antić
Srpska pravoslavna crkva je kroz vekove važila kao centar sabornosti i duhovne obnove srpskog naroda, kako da običan čovek uspe da se(be) snađe u ludilu svakodnevice 21. veka?
- Upravo u Crkvi. Ono što je Crkva značila za srpski narod kroz vekove, znači i značiće i u 21. i svakom sledećem veku (ukoliko ih bude u vremenu), i svakako u večnosti, ili kratko - u vekove vekova. Crkva je majka koja duhovno rađa (preporađa) i zatim odgaja svakog svog vernog sina i kćer. Bez nje ne možemo duhovno da se rodimo (krštenjem), i bez nje ne možemo dalje da uzrastamo do svoje duhovne zrelosti. Othranjen svetim tajnama i svetim vrlinama koje jedino Crkva može da da, čovek dostiže do cilja i smisla svog postojanja, do punoće svoje ličnosti, a takvom čoveku onda ništa lakše da se snađe u bilo kom ludilu, pa i u ludilu svakodnevice 21. veka. Ovde se valja prisetiti jednog bisera Svetog Justina Ćelijskog: „Očajna besmislenost trodimenzionalnog života spasava se ludila jedino neprestanom molitvom.“
Vaš manastir je jedini koji proizvodi mirisni tamjan ma KiM, kako je došlo do ostvarenja te ideje?
- Za pokretanje proizvodnje mirisnog tamjana najzaslužniji je naš prijatelj koji je zanat naučen na drevnoj Svetoj Gori nesebično s nama podelio. Vladika novobrdski Ilarion, tadašnji iguman manastira, i bratstvo manastira podržali su ideju i strpljivo se zalagali da ona zaživi. Danas je mirisni tamjan manastira Draganac ne samo manastirsko rukodelje, na koje smo pozvani apostolskim rečima „Ko ne radi, neka i ne jede“, već i svedočanstvo naše veze s vernim narodom i ljudima širom sveta.
Osim što proizvodite tamjan i drvene krstove, gajite koze, kokoške, pčele, prevodite pravoslavne i istorijske tekstove na engleski jezik, kako Crkva uspeva da nađe balans između tradicije i modernog?
- Ovo je teško, ali pravo pitanje. Ono lebdi nad glavom svakog čoveka koji drži do svog dostojanstva, integriteta, a prinuđen je da živi u svetu koji se neprekidno menja i koji preti da razori i rastoči njegov integritet. Posebno je ovo pitanje uznemirujuće za vernika koji o duhovnim istinama i duhovnom životu (koji uvek podrazumeva visoku moralnost) saznaje iz prošlosti (iz Svetog pisma i Svetog predanja), pa nailazi na ozbiljne poteškoće kada s tim istinama treba da živi u svetu umnogome izmenjenom od onog u prošlosti… Ukratko, naći balans između tradicije i modernog pravo je umeće, da ne kažemo umetnost. Kakva je to umetnost, najbolje govore reči Sv. Justina Ćelijskog: „Mi treba, hodeći po blatu, da se ne uprljamo.“
Naravno da je to teško, i kao i svaka umetnost ili veština može se naučiti uz ozbiljan trud koji prate mnogi neuspesi. Prosto treba se vežbati u pobožnosti, i kroz takvo vežbanje steći čula navikom izvežbana za razlikovanje dobra i zla. S takvim očišćenim čulima čovek može u modernom svetu (ma kako moderan bio), po reči apostola, da sve ispituje, i da se drži dobra, a od zla u svakom vidu da se uklanja…
Radovan Antić
Šta su osnovni sastojci za pravljenje mirisnog tamjana?
- Osnovni sastojci su sirovi tamjan i eterični parfemi visokog kvaliteta.
Opišite nam ukratko proces pravljenja mirisnog tamjana?
- Sirovi tamjan se melje u prah, sledi sjedinjene s eteričnim parfemom. Po proteku određenog vremena, uz termičku i tehničku obradu tamjan dalje menja formu, da bi se posle još jednog vremenskog intervala sekao u granule.
Kako da razlikujemo tamjan lošijeg kvaliteta od onog koji je kvalitetniji?
- Osobina kvalitetnog tamjana je da granula izgori do kraja. Ali i sam miris nas upućuje na kvalitet.
Za šta služi onaj puderasti prah kojim je posut?
- Radi se o kalcijum-karbonatu, koji pomaže da se tamjan ne lepi.
Koliko tamjana napravite u jednoj turi?
- Ne postoji stroga norma, radi se u zavisnosti od perioda godine, bogoslužbenog ciklusa i porudžbina sa tržišta.
Radovan Antić
Kada bi trebalo da se pali tamjan, osim za praznike, i koja sve može biti njegova namena?
- Tamjan se može paliti svakodnevno, to je individualno pitanje svakog vernika i uživaoca tamjana. Prevashodna namena mirisnog tamjana je molitva i osveženje vazduha, a sirovi tamjan, kao i različiti proizvodi od njega, mogu se koristi i u medicinske svrhe. Ali ipak o tome bi trebalo potražiti savete proizvođača.
Kako pravoslavni hrišćani na Kosovu i Metohiji proslavljaju Uskrs?
- U verskom obredu, isto kao i u drugim delovima Srbije, odlaskom na svete službe, svetu liturgiju s pričešćem za koje su se pripremali postom i molitvom. Naravno, tu su farbana jaja, praznične trpeze i pesma. Ipak, možda okolnosti života na Kosovi i Metohiji, čine da radost Hristovog vaskrsenja ljudi ovde osećaju dublje, potresnije i radosnije. Radost golgote uvek se oseća na Kosovu i Metohiji, posebno u danima kada se crkve ispune vernim narodom i kada se ljudi više okrenu jedni drugima.
U čemu je tajna jednostavnosti hrišćanskog života i šta biste poručili svima nama željnim oprosta?
- Tajna jednostavnosti hrišćanskog života je u živoj veri u živog Boga, koja nije prosto prihvatanje na idejnom planu da Bog postoji, nego ta živa vera jeste poverenje u Boga koji promišlja o svakome od nas, te predavanje sebe i svega do čega nam je stalo u ruke Božje. Sve svoje brige položite na Njega jer se on stara za vas, kaže Sv. apostol Petar. A tamo gde nema te žive vere, tamo čovek, umesto na Boga, polaže nadu u svoje sposobnosti, i svoje sile, pa ako neko vreme i uspe da se nosi sa životnim izazovima, ipak vremenom, oslonjen na samog sebe, počinje da se troši, život postaje sve komplikovaniji, a čovek, videći da ne može sam da se izbori ni za sebe, a kamoli za svoje bližnje, postaje napet, anksiozan, a stres postaje trajni način njegovog života... Da bi se izbegao sav ovaj košmar (koji preti da se produži u večnosti), potrebno je da čovek svakodnevno razgoreva živu veru u Boga, živeći u Crkvi i duhovno se hraneći i uzrastajući njenim svetim tajnama i svetim vrlinama…
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
Radovan Antić
Pogledaj galeriju
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)