Marko Selaković
promo
Marko Selaković

promo

Marko Selaković, Foto: promo

Razlog za zadovoljstvo nije nostalgične prirode: vreme Tita, Nehrua i Nasera je davno iza nas. Razlog za zadovoljstvo je čisto pragmatičan.

Indija je zemlja ogromnog potencijala: naseljava je milijardu i tri stotine miliona ljudi, globalni je lider u informacionim tehnologijama, medicini, farmaciji... Indijsko tržište može da proguta koje god količine proizvoda iz Srbije, a indijske kompanije imaju moć da ozbiljno stanu iza strateških i razvojnih projekata bilo gde u svetu. Indija je globalna sila i zajedno sa Kinom i Rusijom predstavlja novi centar svetske moći.

Ne govorim ovo napamet. Naprotiv, govorim iz ličnog iskustva. Uspešno rukovodim institucionalnim razvojem „S P Jain School of Global Management“, jednog od dvadeset vodećih biznis univerziteta na svetu prema listi renomiranog „Forbsa“. „S P Jain“ je australijska biznis škola sa kampusima u Dubaiju, Sidneju, Singapuru i Mumbaiju. Vlasnici su, međutim, iz Indije. Čelni ljudi, takođe. Ime škole je indijsko, po pokojom Šrijansu Prasadu Džainu, uglednom indijskom industrijalcu i predsedniku Privredne komore Indije tokom šezdesetih - baš u doba malopre pomenutog Nehrua. Zaposlenih ima sa svih kontinenata, doslovno od Aljaske do Australije, ali mi deluje da su najbrojniji i u nastavnom kadru, i u menadžmentu, i u administraciji, upravo ljudi iz Indije.

Može vas iznenaditi ako vam kažem da su upravo pod indijskim vlasništvom i menadžmentom stručnjaci i profesori sa „S P Jain“ za manje od decenije stali rame uz rame sa „Harvardom“, „Kembridžom“ i ostalim velikanima. Može vas iznenaditi da saznate da smo razvili laboratoriju za neuronauke, laboratoriju za inovacije, simulacione centre, centar za finansijske tehnologije, i da upravo opremamo „učionicu budućnosti“ s ugrađenim interaktivnim uređajima koji će omogućiti da se proces učenja potpuno prilagodi studentu. Dakle, jasno je da je reč o potpuno drugoj dimenziji u odnosu na srpsku realnost. U saradnji sa vodećim indijskim kompanijama, za koje radimo programe istraživanja i dodatnog obrazovanja, ali i kroz svakodnevni rad sa top menadžmentom, shvatio sam da je indijski životni i poslovni koncept sasvim drugačiji od našeg. Ne žale se na okolnosti i sudbinu, već vrlo vredno rade i bore se do poslednjeg daha da ostvare rezultate. Ako želimo da radimo s njima, moramo to da prihvatimo i da na taj način nastupamo.

Spoljnotrgovinska razmena Srbije i Indije je na neshvatljivo niskom nivou i nadam se da će ova poseta podstaknuti da se ona višestruko uveća. Indijci nas vole i cene: Srbija apsolutno treba da iskoristi ovu priliku. Imamo šta da ponudimo i pokažemo i u informacionim tehnologijama, i u agraru, i u metalskom kompleksu: gradimo partnerstvo sa onima koji to partnerstvo žele. Sa moje strane učiniću ono što mogu: za studente iz Srbije ponovo ćemo obezbediti stipendije za školovanje u vodećim svetskim centrima i povezivanje sa vodećim multinacionalnim, ali i vodećim indijskim kompanijama. Nadam se da će ovog puta i država prepoznati kakva nam se šansa pružila. Lopta je, što bi se reklo, u našem dvorištu. Budimo pametni i iskoristimo priliku - tržište poput indijskog ne otvara se svakog dana.