Evropa se priprema za putovanja posle pandemije
EPA/GEORGI LICOVSKI

 

Putnici u Evropi imaju pravo na odštetu ne samo u slučaju kada je njihov let otkazan već i ako je pomeren za više od sat vremena, presudio je prošle nedelje najviši sud Evropske unije. Naime, Sud pravde EU zaključio je da se let smatra otkazanim ako je pomeren za više od sat vremena. Sudije su u obrazloženju presude navele da bi putnici tada mogli da pretrpe isti stepen neprijatnosti kao i u slučaju otkazivanja leta jer moraju da prilagode svoje planove, pa čak i da potencijalno propuste let, piše Politika.

Inače, prema dosadašnjim pravilima EU, putnici mogu da zahtevaju odštetu ako su njihovi letovi otkazani manje od 14 dana pre polaska ili kasne više od tri sata, ili pak ako im je odbijeno ukrcavanje zbog prebukiranosti. Kompenzacija, koja se kreće od 250 do 600 evra, zavisi od udaljenosti leta, s mogućim smanjenjem od 50 odsto ako avio-kompanija unapred ponudi preusmeravanje putnika tako da zakasne samo nekoliko sati.

Evropa se priprema za putovanja posle pandemije

Shuterstoock

 

 

Ovo je samo jedna od promena koje su u poslednje dve godine donete u korist evropskih potrošača. Od kada je veliki broj putnika početkom pandemije ostao bez novca od otkazanih letova, EU na sve načine pokušava da povrati njihovo poverenje. Zato sve češće podsećaju na prava putnika ne samo u avio-saobraćaju nego i drugim vidovima putničkog transporta.

Ako, na primer, kasni voz ili će na krajnje odredište stići sa zakašnjenjem od sat vremena, putnici imaju pravo da otkažu putovanje i zatraže hitnu nadoknadu novca, a ukoliko se za to odluče, prevoznik je dužan da im obezbedi povratak do prvobitnog mesta polaska, čim se za to stvore uslovi. Ukoliko odluče da nastave putovanje, opet imaju pravo na naknadu u iznosu od 25 odsto cene karte ako voz kasni od 60 do 119 minuta, a u slučaju da ne stiže u roku od 120 minuta, naknada iznosi polovinu te cene. Ta nadoknada se plaća najkasnije mesec dana od podnošenja zahteva.

Zbog kašnjenja od sat vremena čak i na železnici prevoznik je dužan da putnicima obezbedi hranu i piće u zavisnosti od vremena čekanja, pa čak i smeštaj ako ima potrebe za tim. 

Evropa se priprema za putovanja posle pandemije

Shutterstock/CrispyPork

 

Novac nije jedino pravo koje putnici u ovom slučaju ostvaruju. Zbog kašnjenja od sat vremena prevoznik je dužan da im obezbedi hranu i piće u zavisnosti od vremena čekanja, pa čak i smeštaj ako ima potrebe za tim. Inače, sva ova prava ne važe u slučaju da do kašnjenja nije došlo greškom prevoznika ili je putnik o tome bio obavešten pre kupovine karte, navode u evropskim potrošačkim organizacijama.

Kada je reč o prtljagu, ukoliko se on izgubi ili ošteti tokom putovanja, moguće je dobiti odštetu koja iznosi najviše 1.300 evra po komadu, ukoliko putnici mogu da dokažu vrednost sadržaja prtljaga ili 330 evra ukoliko nemaju dokaze o tome šta su imali u koferu. Inače, putnici koji tokom putovanja železnicom pretrpe telesne povrede zbog nezgode za koju je odgovoran prevoznik takođe imaju pravo na nadoknadu u skladu s povredama. Kada je reč o načinu na koji se podnose reklamacije, ni u zemljama EU izgleda da to nije baš lako. Zahtevi za nadoknadu štete zbog kašnjenja voza putnici prvenstveno podnose prevozniku od kog su kupili kartu. Zahtev podnose uz poseban obrazac ili pisano, a uz reklamaciju se prilažu originalne karte, rezervacije, doplate i potvrda o kašnjenju. Ukoliko prevoznik ne odgovori ili putnici nisu zadovoljni njegovim odgovorom, mogu se obratiti nadležnom kontrolnom telu, a to su uglavnom potrošačke organizacije ili posebna udruženja koja su specijalizovana za zaštitu potrošača u saobraćaju. 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading