VELIKO OTKRIĆE NASA na tragu pronalaska prve planete izvan naše galaksije
Foto: Shutterstock

Intrigantno otkriće - mogući signal nove planete koja se nalazi u galaksiji Mesije 51 otkrio je teleskop Čandra.

Ako se potvrdi, to bi bila do sada najudaljenija otkrivena planeta - hiljadama puta udaljeniji od mnogih egzoplaneta koje su do sada pronađene u našoj galaksiji.

Do sada je pronađeno oko 5.000 egzoplaneta - planeta koje kruže van Sunčevog sistema, ali su one locirane unutar galaksije Mlečni put.
To znači da su skoro sve udaljene manje od 3.000 svetlosnih godina od Zemlje.

Egzoplaneta za koju naučnici veruju da su pronašli u našoj susednoj galaksiji – koja je poznata kao M51, ili galaksija „Vrtlog“, zbog svog karakterističnog oblika, bila bi udaljena otprilike 28 miliona svetlosnih godina.

Najvećim delom, obližnje egzoplanete su pronađene posmatranjem delića svetlosti koji padaju na planetu dok ona prolazi ispred svoje zvezde. Istražujući karakteristike tih odsjaja, naučnici su u mogućnosti da zaključe detalje o njima, kao što su veličina i blizina njihovog „sunca“.

Novo istraživanje je umesto toga tražilo promene i padove u osvetljenosti dobijene od objekta poznatog kao binarni sjaj rendgenskih zraka. Ovi objekti sadrže neutronsku zvezdu ili crnu rupu koja uvlači gas iz zvezde pratioca u obližnjoj orbiti.

Materijal blizu neutronske zvezde ili crne rupe se pregreva i sija na istim talasnim dužinama kao rendgenski zrak. Pošto je oblast u kojoj se stvaraju rendgenski zraci mala, planeta koja prolazi ispred mogla bi da blokira većinu ili tih zraka i upravo to olakšava uočavanje tranzita.

„Svetleća oblast je obično manja od zvezde, što znači da su padovi dramatičniji, a tehnika se može koristiti za gledanje mnogo dublje u svemir. Tako smo uspeli da pronađemo potencijalnu planetu koja kruži oko binarnog sistema poznatog kao M51-ULS-1. Sistem uključuje crnu rupu ili neutronsku zvezdu sa zvezdom pratiocem koja je otprilike 20 puta masivnija od našeg Sunca“, naveli su istraživači NASA.

Na osnovu dosadašnjih podataka, procenjuju da je planeta kandidat veličine Saturna i da kruži oko neutronske zvezde ili crne rupe na oko dva puta većoj udaljenosti nego što je Saturn od Sunca.

BONUS VIDEO