Madrid
Foto: Shutterstock/Foto:Shutterstock

U utorak, 20. maja 2025. rano ujutro, sve glavne telekom operatere u Španiji – Movistar, Orange, Vodafone, Digimobil i O2 – zadesio je obi­lož­no­drman prekid usluga koji je zahvatio ne samo mobilne mreže već i fiksne linije i internet širom zemlje. Incident, povezan sa radovima na unapređenju mreže kompanije Telefónica, počeo je oko 5:00 ujutro i najviše je pogodio velike gradove kao što su Madrid, Malaga, Barcelona, Valencia, Murcia, Sevilla i Bilbao, piše The US Sun.

Pored toga, prekid je obuhvatio kritične 112 linije hitnih službi u regijama poput Aragona, Baskije i Valencijanske zajednice, zbog čega su uspostavljeni alternativni brojevi za pozive u pomoć, piše Diario AS. Ovaj nestanak veze dolazi četiri nedelje nakon masovnog nacionalnog nestanka struje koji je paralizovao veći deo Španije i Portugala krajem aprila.

Pregled incidenta

Radovi na unapređenju i nadogradnji mreže kompanije Telefónica okrivljeni su za prekid usluga na fiksnim linijama i internetu u ranim jutarnjim satima 20. maja 2025. godine, navodi @EconomicTimes. Istovremeno, mobilne mreže vodećih operatora bile su odsutne ili nestabilne, što je rezultovalo potpuni­m gubitkom signala, pada mreže i otežanim pristupom mrežnom internetu, ističe The US Sun.

Hronologija i zahvaćena područja

05:00 – Downdetector beleži nagli porast prijava prekida usluga, sa 72 % prijava za internet fiksne mreže, 18 % za mobilni signal i 10 % za potpuni nestanak veze, piše Diario AS.

Prekid se brzo proširio na većinu autonomnih zajednica, uključujući čak i udaljene regije poput Galicije i Extremadure, stoji na portalu Hindustan Times.

Gradovi najviše pogođeni nestankom mreže: Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Malaga, Murcia, Bilbao, piše The US Sun.

Tehnički uzrok i radovi na mreži

Prema zvaničnom saopštenju Telefónice, prekid je nastao zbog neophodnih radova na mrežnoj infrastrukturi i nadogradnji sistema koji su, neočekivano, izazvali prekid i na fiksnim komunikacijama Diario AS. Iako je planirano da se radovi odvijaju bez većih smetnji u radu usluga, tehnički problem u procesu migracije ili testiranja novih čvorova uzrokovao je širenje ispada na veći deo nacionalne mreže, navodi se u  @EconomicTimes.

Uticaj na hitne službe i alternativne linije

Nestanak usluga posebno je ugrozio broj 112. Hitne službe u Aragonu su aktivirale tri mobilne linije kao alternativu, u Baskiji je dostupan broj 900 112 088, dok je u Valencijanskoj zajednici uveden broj 963 428 000 Diario AS. Iako su u pojedinim regijama 112 linije ubrzo vraćene u funkciju, u drugim su kvarovi i dalje trajali satima, zbog čega su građani primorani da koriste SMS servise ili društvene mreže za traženje pomoći, prenosi Euro Weekly News.

Odziv i oporavak usluga

Telefónica je već tokom jutra angažovala dodatne tehničke timove na terenu kako bi otklonila posledice prekida. Do sredine dana, fiksne i internet usluge su ponegde već delimično vraćene, ali je potpuna normalizacija zabeležena tek u popodnevnim satima, uz povremene zastoje i dalje prisutne na nekim ruralnim područjima, piše Ground News.

Širi kontekst – aprilski nestanak struje

Samo četiri nedelje ranije, 28. aprila 2025., Španija i Portugal su doživeli masovni nestanak struje koji je paralizovao metroe, vozove, semafore i bankomate, ostavivši bez napajanja oko 50 miliona ljudi, navodi El País. Istrage o uzrocima tog nestanka — navodno povezanog sa retkim atmosferskim fenomenom i tehničkim kvarom na elektroenergetskoj mreži — još traju, ističu u El Paísu.

Ovaj serijal prekida — prvo elektroenergetski, pa telekomunikacioni — ukazuje na ranjivost kritične infrastrukture i potrebu za unapređenjem koordinacije među operatorima, kao i za izradom robustnijih planova za hitne intervencije. Stručnjaci za telekomunikacije i civilnu zaštitu savetuju:

Redovna testiranja rezervnih sistema (backup čvorovi, alternativni ruteri).

Javno obaveštavanje građana o privremenim alternativama za pozive hitnim službama.

Povećanje decentralizacije ključnih servisa kako bi lokalni prekidi imali minimalan domet.

Ove mere mogle bi ubuduće ublažiti ili sprečiti slične prekide i zaštititi građane od poremećaja u ključnim uslugama.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading