GOTOVO SVI PRAVIMO ISTU GREŠKU Treba li zagrejati motor automobila pre nego što krenete u vožnju?
Foto: Pexels

Mnogi proizvođači automobila tvrde da motor s unutrašnjim sagorevanjem više ne treba zagreavati na radnu temperaturu. Ovu tvrdnju opravdavaju visokim standardima proizvodnje po kojima se motori proizvode, te izborom materijala. Ali ako želite dugo uživati u svom vozilu, ne biste ih trebali slušati, navodi nemački magazin Autobild.

Svaki motor treba zagrejati, kažu, da bi habanje bilo što manje. Hladno motorno ulje je obično mnogo gušće i viskoznije od motornog ulja koje je na radnoj temperaturi. Pri hladnom (po)kretanju potrebno je više vremena za pumpanje ulja do ležajeva i mesta za podmazivanje motora i turbopunjača.

Ako ubrzate odmah nakon pokretanja, reskirate nedovoljno podmazivanje važnih delova, a potom i veće trošenje te u najgorem slučaju čak i oštećenje motora. Naravno, to se odnosi i na hladni start leti, ali još više na zimskim temperaturama.

Šta učiniti?

Prvo pokrenite motor, a zatim zategnite sigurnosni pojas. Ko god se pridržava ovog malog pravila, čini mnogo dobra za motor. Međutim, čak i ako je ulje doseglo sve važne tačke podmazivanja u motoru ili u turbopunjaču, motor se ne sme odmah terati u visoke okretaje. Motor s unutrašnjim sagorevanjem sastoji se od više od 1.000 delova koji su izrađeni od raznih materijala. 

To znači da se komponente šire različitim brzinama kako se zagrejavaju. Na primer, klipovi se vrlo brzo zagrejavaju izgaranjem koje se odvija u cilindru, zbog čega se brže šire. Delovi cilindara, koje su deo bloka motora, trebaju više vremena za to. Zazor, odnosno razmak između klipova i delovi cilindara, postaje premali, a to znači dodatno trošenje.

Glava cilindra je takođe često izrađena od drugačijeg materijala od bloka motora. Ako se komponente ne šire ravnomerno, može doći do curenja u blizini glave cilindra. Pukotine od naprezanja takođe se mogu pojaviti u glavi motora.

Dok motor ne dosegne radnu temperaturu, broj okretaja u minuti trebao bi ostati u donjoj trećini raspona okretaja. Preporučuje se da se ne daje pun gas. Zagrevanje, pak, nije dobro ako auto stoji u mestu. Tada se sve komponente ne mogu zagrejati brzo i efikasno koliko bi trebalo.

Dakle, krenite, ali ne forsirajte motor dok se ne zagreje!

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (1)

Loading
Vlada Kovačević

30.12.2021 11:13

Konačno,pravi savet na pravom mestu!Otkako postoje SUS motori,ovo je najbolji način eksploatacije!Bilo bi dobro pojasniti i kako treba koristiti buduće električne automobile,kakvi su saveti za to.