CRNA KUTIJA NIJE CRNE BOJE Toliko puta je pomenuta u vestima i izveštajima, a ne znamo kako ona uopšte izgleda

Svaki put kad se dogodi neka stravična avionska nesreća, uvek se priča o pronalaženju crne kutije. Inače "Crna kutija" je uobičajen naziv za uređaj koji snima tehničke informacije o letu aviona kao i glas pilota za vreme leta. Sličan uređaj se takođe koristi i za neke vozove i druga prevozna sredstva.

Putnički avion
Putnički avion, Foto: Shutterstock

Osnovna svrha uređaja je da snima informacije kao i konverzacije koje se koriste u slučaju nesreće za određivanje uzroka nesreće.

Iako se naziva crnom, u stvarnosti je fluorescentno crvene ili narandžaste boje, kako bi se u slučaju nesreće što prije mogla pronaći. Pridev "crna" dobila je zbog događaja nakon kojega se traži (udes aviona).

Može da izdrži temperature i do 1.000 stepeni Celzijusa i ogroman pritisak - i do 3.400 puta silu Zemljine teže. To joj je i potrebno da bi sačuvala izuzetno važne podatke kojima se može utvrditi šta se desilo sa avionom.

Crna kutija se uglavnom smešta u rep aviona jer postoji velika šansa da će na tom mestu ostati neoštećena u slučaju avionske nesreće. Ovi aparati sada elektronski zapisuju sve instrukcije upućene bilo kom sistemu u avionu, kao i sve parametre leta – najmanje 88 njih, što je zakonski minimum u Sjedinjenim Američkim Državama, mada se prikuplja mnogo više podataka.

Svrha crne kutije jeste da sačuva najvažnije informacije o letu (pravac letenja, brzina, visina, očitavanja senzora), audio vezu, razgovor pilota i radio komunikaciju sa kontrolom letenja, kao i sve druge podatke potrebne za utvrđivanje razloga pada.

Crna kutija danas se konstruiše od nerđajućeg čelika ili titanijuma, tako da je ne oštećuju visoke temperature. Opremljena je podvodnim lokatorom koji, nakon što je potopljen u vodu, može da emituje signal tokom 30 dana i to sa dubine i do 6000 metara.

Povezane vesti

Najčitanije - Alo.rs

Najnovije - Alo.rs

Vip - Alo.rs

Galerije

Najbolji video klipovi