Otmica aviona Jat
Foto: Alo/Foto: Wikipedia/Rajko Ristić/Vladimir Marković/Alo!

Bila je subota, 26. septembar 1981. godine, kada je avion Jugoslovenskog aerotransporta (JAT), „boing 727-200“, poleteo sa aerodroma u Titogradu (današnjoj Podgorici) ka Beogradu.

Na letu se nalazilo 98 putnika i osam članova posade. Među njima bile su glumačke legende Žarko Laušević, Marko Nikolić i Mihailo Miša Janketić, fudbaleri kluba Budućnost, kao i generali Milan Šijan i Božo Lazarević.

Let je započeo rutinski, ali je ubrzo dobio neplanirani zaokret. Avion je sleteo u Dubrovnik kako bi preuzeo dodatne putnike koji su se zatekli na aerodromu. Neposredno nakon poletanja iz Dubrovnika, trojica muškaraca: Borivoje Jelić, Mirko Križić i Milan Prpić ustali su sa svojih sedišta. Naoružani sa dva pištolja i jednim nožem, zapretili su posadi i preuzeli kontrolu nad letelicom. Putnicima iz prednjeg dela aviona naređeno je da se premeste u zadnji deo.

U tom trenutku, kopilot Mirko Pintar uspeva da pošalje šifrovanu poruku kontroli leta, obaveštavajući ih o otmici. Avion je preusmeren ka Italiji, ali se plan ubrzo menja, otmičari zahtevaju da se leti ka Tel Avivu, u Izrael.

Zbog manjka goriva, kapetan Ljubomir Zekavica traži dozvolu za sletanje u Atinu. Isprva biva odbijen. Nakon toga on kontroli leta poručuje da, ukoliko mu se ne dozvole sletanje, da će biti prinuđen da pokuša prinudno spuštanje u centar grada. Nakon toga, sletanje je odobreno, gorivo dopunjeno, i avion nastavlja ka Izraelu.

Međutim, izraelsko ratno vazduhoplovstvo presreće letelicu. Kontrola leta odbija dozvolu za sletanje, pa avion u zoru sledećeg dana biva preusmeren ka Kipru, gde sleće na aerodrom u Larnaki.

Mihailo Miša Janketić, jedan od putnika, svojevremeno je ispričao za „Alo!“ detalje otmice.

Otmica aviona Jat

Foto:Borba, Pretraživa digitalna biblioteka

 

Iako je otmica trajala 20 sati, Janketić, kako je kasnije priznao, nije osećao strah. Za njega je to bila više „avantura“, a jedino o čemu je zaista brinuo je da li će stići na vreme na predstavu „Tramvaj zvani želja“ u Jugoslovenskom dramskom pozorištu.

- Kada smo uzleteli, izdvojila su se dvojica mladića sa pištoljima. Pretili su i tražili da ispraznimo prve redove. Sećam se da im je krajnji cilj bio da stignu u Johanesburg - prisećao se tada slavni glumac Janketić za "Alo!".

U jednom trenutku, i sam Janketić postaje sumnjiv drugim putnicima:

- Onaj tamo mi je jako, jako sumnjiv - jer su tražili nekog otmičara koji se ubacio među putnike. Onda je neko iz FK Budućnost zapalio novine u WC-u i tada je počeo da kulja dim. Kada je neko viknuo: „Požar!“, svi su počeli da beže ka vrati1ma - opisao je svojevremeno, Janketić detalje drame.

Otmica aviona Jat

Foto:Borba, Pretraživa digitalna biblioteka

 

Glumac Marko Nikolić je u emisiji „Dosije“ otkrio da je na tom letu trebalo da bude i Miki Manojlović, koji je odustao zbog straha.

Otmica aviona Jat

Foto:Borba, Pretraživa digitalna biblioteka

 

Fudbaler Žarko Vukčević, tada član FK Budućnost, prisetio se da njegov saigrač, golman Radovan Bujić, isprva nije verovao da je avion otet,  sve dok nije shvatio koliko dugo let traje. Drugi saigrač, koji se probudio iz sna, dobio je jabuku od saputnice uz reči: „Evo ti, sine, oteli su avion.“

Na aerodromu u Larnaki, putnici i posada organizuju improvizovani plan bekstva. Prema svedočenju više putnika, plan je započet paljenjem novina u toaletu kako bi se stvorio dim. Posada pojačava rad klima uređaja, stvarajući paru i dodatno pojačavajući utisak požara.

Nakon povika „požar!“, nastaje pometnja. Žarko Vukčević koristi trenutak da otvori vrata za slučaj opasnosti na krilu aviona. Putnici počinju da izlaze na krilo i trče preko piste ka aerodromskoj zgradi. Vukčević je kasnije izjavio da je njegov saigrač Momir Bakrač trčao u „cik-cak“ liniji,  kao meru u opreza u slučaju pucnjave.

Kapiten FK Budućnost, Petar Ljumović, ostaje u avionu do kraja jer je sa njim bila i njegova bliska rođaka, članica posade.

Nakon što su putnici pobegli, otmičari se predaju. Na sudu, Borivoje Jelić dobija osam godina zatvora, Mirko Križić pet, a Milan Prpić tri. 

Prema dostupnim podacima, sudski dosijei ovog slučaja uništeni su 1992. godine.

BONUS VIDEO: 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading