VR naočare, it, budućnost, internet
Shutterstock, ilustracija
VR naočare, it, budućnost, internet

Shutterstock, ilustracija

Foto: Shutterstock, ilustracija

Virtuelna realnost je korišćenje računarske tehnologije kako bi se stvorila simulirana, trodimenzionalna sredina koju korisnik može istraživati ili upravljati njome osećajući se kao da joj fizički pripada. Drugim rečima, u pitanju je jedan veliki trik u kojem računar prevari naš mozak da vidi i oseća ono što ustvari ne postoji.

Uticaj na percepciju

Sve ovo se radi uz pomoć VR naočara koje prateći pokrete vaše glave, tela i očiju konstantno modifikuju i menjaju prikaz na ekranu kako bi stvorile osećaj neprekidnog prostora koji nas okružuje. Odnosno, cilj VR naočara je da uklone granice na koje smo navikli gledajući stvari kroz standardne TV ili kompjuterske ekrane. Tako vas kod virtuelne relanosti ekran, a samim tim i svet u kojem se nalazite, prate gde god da pogledate ili okrenete glavu.

Kako funkcionuišu

Neki od najpoznatijih proizvođača VR naočara, kao što su Oculus, Sony, HTC, Samsung i Google, nude različite modele ali svi oni rade na sličnom principu, odnosno potrebne su im tri stvari kako bi ceo sistem funkcionisao. To su računar ili telefon koji pokreću određenu igru ili aplikaciju, hedset koji drži ekrane ispred vaših očiju i neki senzor kojim možete da upravljate okolinom ili predmetima.

VR terapija

VR terapija uključuje kompjutere koji oponašaju realnu životnu sredinu, koja se prenosi kroz projektore, slušalice, ili velike projekcije na zidovima prostorije. Koristi se od 2000. godine u specijalističkim klinikama kako bi se smanjio bol kod pacijenata sa opekotinama, a sada postaje sve više dostupan. Ideja je da pacijenti tako „udubljeni“ u ono što vide, prestanu da osećaju bol. Štaviše, uklanjanjem emocionalnih asocijacija sa bolom, postoji stalni efekat, jer mozak postaje „obučen“ da ne reaguje na bolne signale. Tretman se proširuje kako bi se pomoglo pacijentima da se oporave od moždanog udara i onima koji imaju problema sa disanjem.

Oblik

Kada je u pitanju oblik virtuelne realnosti koji se danas nudi prosečnom korisniku možemo razlikovati dve vrste pristupa. Jedan je onaj koji koristi ekran vašeg telefona postavljen tik ispred vaših očiju. Osećaj virtuelne realnosti se stvara tako što se šalju dva "feed-a" na ekran – jedan "feed" za levo, a jedan za desno oko.
Kod drugog, naprednijeg pristupa koriste se dva različita ekrana – jedan za levo i jedan za desno oko, čime se dobija daleko bolji osećaj virtuelne realnosti, odnosno sistem lakše vara vaš mozak da pripadate svetu koji vas okružuje.

Jedna od stvari koja dodatno doprinosi tome koliko realan će biti doživljaj virtuelne realnosti jeste i širina slike, odnosno ugla gledanja. Idealno bi bilo da je displej takav da pokriva 360 stepeni ali je proizvodnja ovakvih uređaja jako skupa. Većina naprednih uređaja koje možete naći na tržištu koriste displeje sa uglom gledanja od 100 do 110 stepeni.