HRVATI U STRAHU! GLADUJU! Odvajaju od usta da bi platili račune
Foto: Shutterstock

Za 9 od 36 artikala pala je potražnja više od 10 posto, a 15 artikala beleži pad prodaje između pet i deset posto.

Inflacija i drastično poskupljenje praktički svih namirnica definitivno se odražava na potrošačke navike, a podaci koje su hrvatski mediji pribavili od agencije GfK Hrvatska pokazuju kako se u prvih osam meseci ove godine, u poređenju s istim prošlogodišnjim razdobljem, brojne kategorije suočavaju s padom potražnje.

Podaci prikupljeni na uzorku od 1500 domaćinstava, dakle bez turista, pokazuju da devet među tih 36 artikala ima gubitak veći od deset posto u smislu količinske prodaje.

Reč je o maslacu, pavlaci, slanini, trajnim i kobasicama za roštilj, kapućinu, mineralnoj vodi, gotovim kolačima i kafi, među kojima mnogi beleže gubitak u sve tri analizirane kategorije - kupovao ih je manji broj pojedinačnih kupaca, beleže i manju učestalost kupovine, ali i manji obim po kupovini (to su maslac, slanina, roštilj kobasice, kapućino i gotovi kolači).

Petnaest artikala potom beleži gubitak količinske prodaje između pet i deset posto - to su konzervirana tunjevina, gazirani sok, sir, čokolada, ulje, omekšivač, brašno, voćni sok, majonez, mleko, mlečni desert, čips, flips, orasi i šećer, a 12 je kategorija zabeležilo pad u obimu kupovine do pet posto.

- Svaki drugi artikl među navedenima ima gubitak broja kupaca, svaka druga kategorija ima pad prosečne količine u jednoj kupovini, a gotovo sve, njih 33 od 36, imaju pad učestalosti kupovine. Pritom je pad učestalosti kupovine glavni uzrok pada u obimu - objasnio je za hrvatske medije šef razvoja poslovanja u GfK Hrvatska Mladen Kožić.

Zanimljivo je potom da gotovo sve navedene kategorije beleže rast cena u ovoj godini, u čemu predvodi ulje s rastom od 52 posto, brašno koje je poskupelo 28 posto, mleko je skuplje za 27 posto te šećer i maslac sa 23 posto višom cenom, a na popisu su se našla i tri artikla koji beleže pad potražnje iako nemaju prosečnu veću cijenu - to su voćni jogurt, šampon za kosu i čokolada.

Preskaču obrok

Kako je prokomentarisala Ana Knežević, predsednica "Hrvatskog udruženja za zaštitu potrošača", trend je logičan i očekivan s obzirom na divljanje cena.

- Mi smo još u februaru upozoravali da bi pojedine cene trebalo zamrznuti, a novac iskoristiti za subvencije trgovaca i proizvođača, ali predugo se s time čekalo i sada je taj novac potrošen, a potrošači razočarani jer su cene u međuvremenu otišle u nebo - istakla je Ana Knežević.

- Osim toga, zamrzavanje pojedinih namirnica dovelo je do nestašice tih vrsta proizvoda, pa tako u katalozima pojedinih trgovačkih lanaca, koji su dosad uvek u ponudi imali i svinjetinu i mešano mleveno meso, tih artikala više nema - rekla je Knežević.

- Ljudi su u strahu, mnogo njih novac štedi kako bi podmirio troškove energenata, a tek kad vide što im ostane, odlaze u kupovinu namirnica. U Hrvatskoj je poseban problem s penzionerima, koji imaju izuzetno niske penzije, a posebno će ih sve to pogoditi jednom kad one budu izražene u evrima - kaže Knežević.

Pratite nas i na Telegramu!

BONUS VIDEO

Komentari (0)

Loading