NA CRNOJ LISTI VIŠE OD 300 TRGOVACA Udruženja potrošača objavila spiskove nelegalnih prodavaca na internetu
Foto: Printscreen/RTS

Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine (UZPV) sastavili su i objavili crnu listu od 97 internet trgovaca koji se reklamiraju i posluju putem društvenih mreža.

Zbog velikog porasta elektronske trgovine poslednjih godina, a naročito tokom pandemijske 2020. godine, mnogi ljudi koji su se bavili prodajom ili preprodajom robe prebacili su svoje poslovanje na društvene mreže. Pored toga, i oni koji se nikada ranije nisu bavili ovim poslom rešili su da uz nekoliko reklama započnu novi biznis.

- Problem se javio kada su u tome idealnu priliku videli nefer prodavci, pa osnovali profile s kojih prodaju nepostojeću robu, robu lošeg kvaliteta, ili na neki drugi način krše pravila poslovanja - kažu iz udruženja potrošača, koje je i objavilo crnu listu.

Alo

 

Naime, kako kaže Goran Papović, predsednik UZPV, ovaj spisak prvi put je objavljen još u januaru ove godine, ali je sada revidiran i proširen, a teži se da objedini sve one koji posluju na crno, suprotno dobroj trgovinskoj praksi, pa čak i etičkim normama.

- Brojni su faktori na osnovu kojih trgovci dolaze na crnu listu, a jedan od njih je i to što na svojim prezentacijama, u ovom slučaju profilima, nemaju istaknute obavezne podatke. Zakon o elektronskoj trgovini jasno navodi koje su obavezne informacije koje je pružalac usluge elektronske trgovine dužan da poseduje, a tu su ime i prezime odgovorne osobe, sedište, telefon, adresa, podaci iz APR-a, PIB i tako dalje - navodi on.

Šta sve mora da se vidi na profilu:

- ime ili naziv

- sedište

- kontakt podaci, mejl, broj telefona

- podatke iz javnog registra (APR)

- ko ga kontroliše i ko mu je dao dozvolu

- poreski identifikacioni broj (PIB)

- cene

Dan nakon objavljivanja liste, nekoliko prodavaca kontaktiralo je udruženje, jer im nije jasno zašto su se našli na listi.

- Zakon jasno kaže da svi podaci moraju da budu istaknuti i potpuni, tako da su se neki našli tu jer uopšte nemaju istaknute informacije, a neki jer nemaju potpune informacije. Nije dovoljno zamazati oči nekom adresom ili punim imenom, a nemati ono što je neophodno za proveru, da li je brisan iz registra i tako dalje - objašnjava Papović.

Stavka zbog koje su se mnogi korisnici mreža opekli bilo je da jedna cena stoji na slici, a kada pošiljka stigne, dostavljač traži više novca. Iako su ljudi često mislili da naručeno moraju da preuzmu i plate, te da su oni krivi jer nisu bili pažljivi, zapravo su prevareni.

- Svi koji nešto prodaju preko profila, a nemaju istaknute cene - znajte da trguju na crno i da će dospeti na našu listu - objašnjava plastično naš sagovornik.

Kako dodaje, svako ko posluje legalno ima jasno istaknute cene na svojim slikama, a fer trgovina podrazumeva i da prodavac jasno kaže kupcu i koliko će iznositi poštarina za dostavu te robe.

Jedino tako, kažu, uz sve potrebne informacije, kupac može da bude siguran i da bez neprijatnih iznenađenja završi posao, zbog čega je i bilo neophodno napraviti ovakvu listu. Kako navode, lista nikako nije konačna, jer iz dana u dan raste broj onih koji posluju nelegalno.

Samo kod legalnih moguća reklamacija i zamena

Oni koji kupuju kod prevaranata, nakon što se opeku i shvate da su prevareni, često se žale udruženjima za zaštitu potrošača, koja im tada nikako ne mogu pomoći.

- Nažalost, u ovakvoj situaciji odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive (ne važe) i potrošačke organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, izuzev da potrošače upute na samostalni sudski postupak - kažu iz UZPV.

Komentari (0)

Loading