Gorivo
Shutterstock
Gorivo

Shutterstock

Gorivo, Foto: Shutterstock

To je jedina izmena u odnosu na dokument vlade objavljen 22. januara 2020, u kojem se navodi povećanje akciza i za svu drugu akciznu robu – kafu, cigarete, alkohol.

Tako vozači mogu da odahnu bar do polovine godine, kada će im gorivo poskupeti za iznos uvećanih državnih davanja. Novom odlukom vlade akciza na benzin biće veća za 1,2 dinara i država će od juna po svakoj litri benzina prihodovati 57,1 dinar, evrodizela po 58,72, a tečnog naftnog gasa 44,59 dinara.

Bilo bi dobro da su ovo jedina zahvatanja države u ceni goriva. Međutim, tu su i posebne naknade za obavezne državne rezerve, PDV, naknada za energetsku efikasnost (zamena vrata i prozora i izolacija zidova u zgradama), markiranje goriva...

U poređenju sa 2018. godinom, potrošačke cene su lane povećane u proseku za 1,7 odsto, objavio je Republički statistički zavod. U skladu sa Zakonom o akcizama, dinarski iznos akciza na derivate svake godine se usklađuje s godišnjim indeksom cena u prethodnoj kalendarskoj godini, te se tako od juna očekuje povećanje akciza za 1,7 odsto na benzin, dizel, TNG, kerozin.

Pošto akciza ulazi u osnovicu za obračun PDV-a, ukupne obaveze proizvođača i uvoznika biće od juna veće za ovaj iznos.

Umesto ovog poskupljenja vozači već ovih dana mogu očekivati blago pojeftinjenje goriva na pumpama do kojeg je došlo zbog pada tražnje u Kini usled epidemije koronavirusa. Prema najnovijim informacijama, rafinerije u Kini pripremaju se za smanjenje uvoza i prerade tokom narednih meseci, jer borba nacije za suzbijanje širenja koronavirusa pogađa potrošnju goriva, sa usporavanjem transporta, proizvodnje i industrijskih aktivnosti na tržištu najvećeg svetskog potrošača nafte.

Industrijski stručnjaci i tržišni analitičari nedavno su revidirali svoje prognoze propusnosti za Kinu u februaru i martu za 600.000 do milion barela na dan. U naredna dva meseca potražnja za gorivima za transport smanjiće se zbog zabrane putovanja, kao i produžavanja godišnjih odmora u Kini.

Analitičari iz Pekinga očekuju smanjenje potražnje proizvoda za oko 540.000 barela dnevno u kvartalu kada epidemija dostigne maksimum. Istovremeno, analitičar sa sedištem u Šangaju očekuje smanjenje protoka od milion barela dnevno na osnovu pada potrošnje benzina za 50 odsto tokom 45 dana.