PIŠKENJE KAD MU VREME NIJE Neželjeno curenje urina javlja se u svim starosnim dobima kod oba pola, ali postoje načini da se izleči
Foto: Shutterstock

Urgentna inkontinencija

Osobe s urgentnom inkontinencijom imaju potrebu da često mokre sa osećajem koji dolazi brzo, naglo i snažno, kažu stručnjaci Centra za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i fitnes "Master Physical". Mišići bešike se naglo kontrahuju i pre nego što se bešika zaista napuni, što dovodi do slučajnog mokrenja. Urgentna inkontinencija može biti rezultat infekcija urinarnog trakta, dijabetesa, prolapsa karličnih organa ili stanja poput moždanog udara, multiple skleroze ili Parkinsonove bolesti.

Stresna inkontinencija

Stresna inkontinencija je najčešći oblik postporođajne inkontinencije. Javlja se kada dođe do pritiska na bešiku prilikom smeha, kašlja, kijanja, podizanja tereta ili vežbanja. Pritisak na bešiku dovodi do curenja urina bez vaše kontrole. Mišići karličnog dna okružuju bešiku i pomažu da ona bude zatvorena kada se izvrši pritisak na nju. Međutim, kada su ti mišići oslabljeni, oni ne mogu da kontrolišu bešiku, pa usled pritiska dolazi do popuštanja i curenja mokraće.

Foto: Shutterstock

 

Uticaj trudnoće i porođaja

Oko 30-40% žena doživi određeni stepen urinarne inkontinencije tokom trudnoće ili nakon porođaja. Sama trudnoća i porođaj mogu promeniti karlično dno i sposobnost kontrole urina. Tokom trudnoće dolazi do opuštanja, slabljenja mišića karličnog dna, a težina materice koja se povećava usled rasta ploda povećava pritisak na karlično dno. Porođaj, naročito vaginalni, može izazvati slabljenje i kidanje mišića karličnog dna i može uticati na kontrolu bešike. Statistički trudnice nakon normalnog porođaja imaju 50 odsto veće šanse za dobijanje postporođajne inkontinencije od onih koje se porode carskim rezom.

Najbolje rešenje

Veliki broj žena ne priča o ovom problemu zbog stida, a kako vreme odmiče, smanjuju se šanse za njegovo rešavanje. Fizikalnom terapijom se može lečiti postporođajna inkontinencija tako što kombinuje povećanje snage mišića karlice i vraćanje njihove funkcije sa treningom kontrole bešike. Terapeut mora sprovesti temeljnu procenu mišića karlice, kuka i donjeg dela leđa kroz snagu, koordinaciju i fleksibilnost.

Foto: Shutterstock

 

Preporučena terapija

*Kegelove vežbe: vežbe zatezanja i opuštanja mišića karličnog dna. Vežbe se izvode najpre u ležećem, potom u sedećem, četvoronožnom pa tek onda u stojećem položaju. Kegelove vežbe jačaju mišiće, poboljšavaju njihovu koordinaciju i izdržljivost.

*Specifične vežbe za jačanje mišića kuka, karlice i trupa da bi se pružila dodatna podrška za pravilno funkcionisanje bešike.

*Tehnike mobilizacije mekih tkiva za opuštanje napetih mišića i poboljšanje funkcije.

*Trening bešike: samokontrola zadržavanja i pražnjenja bešike, postepeno produžavanje na dva i po do tri sata između poseta kupatilu.

*Edukacija pacijenata o tehnikama opuštanja i promeni ishrane, kao što je smanjenje unosa kofeina i ograničavanje začinjene i citrusne hrane koja može iritirati bešiku.

 

Komentari (0)

Loading