Korisni saveti: Uradite ovo i odmorite oči od rada na računaru
Foto: Pixbay

Skoro svaka osoba koja provede više od dva sata zaredom za računarom pre ili kasnije oseti da su joj oči umorne od monitora - ali ne pridaje uvek važnost tome.

Kao rezultat toga, morate da trpite razne neprijatne posledice, a to nisu samo suvoća i zamor očiju, već i glavobolja, bolovi u leđima i vratu kada radite duže vreme bez prekida, kao i slika koju oči prenose u mozak postaje zamagljena, a to ne samo da je zamorno već ometa i ravnotežu i kretanje.  Za ovo postoji čak i naziv – sindrom kompjuterskog vida, a od njega boluje dosta ljudi – prema različitim procenama, od 40 do 60 odsto od ukupnog broja onih koji koriste određene elektronske uređaje. To su i kancelarijski radnici, gejmeri i oni koji iz bilo kog razloga rade ili uče na daljinu, ili samo ljudi koji imaju pametne telefone.

Dobra vest je da je problem koji smo opisali mnogo lakše rešiti nego što se misli. Postoje neki vrlo jednostavni načini za ublažavanje umora očiju nakon računara, pametnog telefona ili TV-a, a ove metode ne zahtevaju posebnu tehničku ili medicinsku obuku. Štaviše, nije neophodno koristiti sve odjednom -  jedna ili dve metode će vam olakšati život.

Podesite osvetljenje

U prostoriji u kojoj radite za računarom, osvetljenje može biti prejako ili suviše slabo, zbog čega se vaše oči umaraju ne toliko od samog ekrana, već od kontrasta između njegove osvetljenosti i osvetljenosti prostorije u kojoj radite. Pokušajte da premestite monitor tako da prozori budu sa strane, a ne iza vas ili iza monitora. Navucite zavese, vidite da li vam je udobno. U kancelariji, zbog mnoštva fluorescentnih sijalica, može biti previše svetlo, razgovarajte sa kolegama o mogućnosti isključivanja određenog broja sijalica, uostalom i kolege osećaju zamor očiju nakon rada sa računarom.

Minimizirajte odsjaj

Sunčani zraci su lepi, ali ne kada vam upadaju u oči, sprečavajući vas da radite. Naočare protiv odsjaja, premaz ekrana protiv odsjaja, možda čak i jednostavno premeštanje monitora će vam pomoći.

Foto: Shutterstock

 

 

Proverite podešavanja ekrana

Suve i umorne oči od računara lako mogu biti rezultat netačnih podešavanja. Podesite osvetljenost monitora i maksimalnu rezoluciju. Što je veći monitor, udobnije je raditi na njemu, pa ako planirate da ažurirate svoje radno mesto, pogledajte monitor bolje. I, naravno, trebalo bi da bude ravan. Od očiju do ekrana treba da bude 50-70 cm razdaljine.

Pauze

Najmanje jednom na sat morate ustati od kompjutera, protegnuti se, odmoriti oči. Ovo je dobro ne samo za vid, već i za zdravlje leđa i vrata.

Navlažite oči

Koristite posebne kapi (veštačke suze) ili samo češće trepnite. Obično, kada gledamo u monitor, trepćemo oko dva do tri puta ređe nego što je potrebno (a prosečna stopa treptanja je oko 18 puta u minuti), pa se javlja suvoća očiju. Osim toga, ni vazduh u prostoriji u kojoj se nalazi računar ne bi trebalo da bude previše suv – korisno je povremeno provetravati ili staviti ovlaživač (najjednostavniji i najjeftiniji je mali peškir uronjen u posudu sa vodom na jednom kraju, ili vlažnu krpu na radijatoru) .

Uradite vežbe za oči

Da bi se ublažio zamor očiju, gimnastika je veoma korisna. Najjednostavniji je, na primer, "20-20-20". Svakih 20 minuta rada za računarom (možete da preuzmete specijalne aplikacije koje će vas podsetiti na ovo ili samo podesiti tajmer) na 20 sekundi, pomerite oči na neki predmet koji je udaljen oko 6 metara od vas. Onda možete nastaviti sa radom.

Druga jednostavna vežba je da gledate u nešto daleko 10-15 sekundi, zatim gledate u nešto blizu istih 10-15 sekundi, ponovite 10 puta. Ovo smanjuje rizik od grča akomodacije, stanja u kojem vaše oči ne vide jasno blizu i daleko.

Zakažite sastanak sa doktorom

Ukoliko vam nijedna od opisanih metoda nije pomogla u ovom slučaju, vrlo je moguće da imate problema sa vidom. Obratite se oftalmologu, proverite svoj vid, recite mu sve o svojim simptomima. Možda će vam biti propisane posebne naočare za rad na računaru ili će vam možda dati još nekoliko saveta kako da minimizirate naprezanje očiju.

Sada znate šta da radite ako vam se oči umore. Pored navedenih metoda rešavanja problema, možete pokušati i da pijete vitamine - na primer, masne kiseline, vitamini A, B2, C, D, E su takođe korisni za oči. Pazite na svoje držanje - možda je umor uzrokovan činjenicom da sedite pogrešno, preblizu ili predaleko, ekran je postavljen u nezgodan položaj i to dodatno napreže oči. Ako treba da uporedite štampani tekst sa onim što se nalazi na ekranu, postavite papir na postolje pored monitora i usmerite izvor svetlosti ka njemu tako da osvetljenost papira i ekrana bude približno jednaka, tako da oči ne moraju svaki put da se prilagođavaju novom režimu osvetljenja. Nadamo se da će vam naši saveti pomoći!

Komentari (0)

Loading