Ena Begović
Screenshoot Youtube
Ena Begović

Screenshoot Youtube

Ena Begović, Foto: Screenshoot Youtube

Stravična saobraćajna nesreća dogodila se 15. avgusta 2000. na ostrvu Brač, u džipu “grand čiroki”, u kom je s jednoipomesečnom bebom Larom poginula na licu mesta. Glumicina majka Tereza zadobila je teške telesne povrede, dok su suprug Josip Radeljak i njegov sin Leo prošli bez povreda, a beba sa ogrebotina.

Podsećanja radi, po pisanju hrvatske štampe, vozilom je upravljao Enin posinak Leo, inače bez položenog vozačkog ispita, i zakočio je na uzbrdici usred ceste. Sve se dogodilo u nekoliko sekundi sekundi. Ena je s bebom izlazila na jedna vrata, a njena majka na druga, Leo je lakomisleno ostavio menjač u rikverc, s namerom da se zameni s ocem, koji je sedeo na suvozačkom mestu, kako bi on nastavio da vozi, pritom spustivši ručnu kočnicu džip je svom snagom krenuo u rikverc, sleteo s puta odnesevši Enu Begović, a potom se survao na krov u provaliju desetak metara dalje srušivši se na glumicu. Enu Begović s bebom i njenu majku odvezao je slučajni prolaznik s “Jugom”, a onda su glumicu odmah prevezli gliserom u Kliničku bolnicu “Split”, gde joj je konstatovana smrt, jer je imala tešku frakturu lubanje, slomljen vrat, nagnječen prsni koš i polomljene obe nadlaktice.

Pročitajte još:

Srpskoj javnosti Ena Begović je najviše ostala u sećanju po ulozi pevačice i dvostruke špijunke Danke u “Balkan ekspresu”, koja je zavodila neprijatelje i ubijala ih u spavaćoj sobi. Svirala je klavir i igrala na podijumu, i kokentno iznosila romantične melodije “Ta tvoja mund harmonika” (“Što noćas meni svira, sećanja nežna donosi, i u sred grudi bol”), te “Sva moja lutanja su tužna”, “Ide veče”… Zanimljivo je da u "Balkan ekspresu" zapravo nije pevala Ena Begović, već joj je glas pozajmila Lidija Kodrič, pevačica iz Kranja, Slovenije.

Svi koji su videli Enu Begović izbliza, upamtili su njene oči, te govorili o njenom posebnom pogledu. Osim toga, ova tragična glumica je imala i specifičan pogled na život i sudbinu. O tome bi njene stavove mogle dočarati i pojedine replike iz seriej "Balkan ekspres". 

- Ne bojim se rizika, idem samo putem koji sigurno vodi kuda ja hoću. Proćiće naravno i ove strašne godine, neko će preživeti, a neko neće. Mnogi ljudi misle da se u ovakvim vremenima ne da ništa učiniti protiv sudbine, a ja opet čvrsto verujem u suprotno. Ako padnete u doboku vodu, a ne znate da plivate, ili vas savlada strah, ili mislite da je obala daleko, udavićete se. Zato uvek treba pokušati da ostvarite ono u šta uopšte ne verujete da je moguće - govorila je Danka, odnosno Ena Begović.

Ova glumica je jedna od najneprežaljenijih Hrvaticama svih vremena, a njena pogibija, kao i suđenje posle, medijski su bili najpraćeniji. Iako se o pokojniku uvek govori sve najlepše, za Enu Begović su istinski imali svi samo reči hvale. Govorili su da je bila predivna osoba, ezoterična, veliki lav i borac, veoma šarmanta, ali i osetljiva, krhka, povučena, te književni fanatik i retka intelektualka među glumicama.

Priznanje u trenutku smrti

Mnogi tvrde da ni jedna glumica nije znala da odglumi smrt kao Ena, i da pritom izazove toliko emocija. U filmu “Glembajevi”, u kom je tumačila baronicu Kasteli, nakon pokušaja bega muž je ubija nožem na stepenicama, u nekoliko sekundi pada niz stepenice i sklopa oči. U TV drami “Igra i zbilja” sa Radetom Šerbedžijom 1990. tumačeći temperamentnu bogatašicu, koja je priredivši supružniku ljubomornu scenu “priznavajući” mu da ga je varala, uz poslednji izdisaj koji je ispustila, tokom davljenja na trosedu zbog neverstva, potresno je izustila “samo sam tebe ljubila”. Svaki put, baš kao i u životu, malo joj je falilo da preživi. Tako je bilo u “Balkan ekspresu”, dok je kroz staklo vrata salona “Marlen” pružala otpor SSS-ovcima. Pogođena je pred bekstvo kroz tajni prolaz, baš u trenutku kad je nemačkoj vojsci naređeno da prestane da puca. Ranjena je padala na pod uz taktvove i reči pesme “Sva moja lutanja su tužna, život je navika ružna, sve su večeri su prošle, a zore nisu došle…”

Ena Begović je rođena u Splitu, živela u Dubrovniku odakle je otišla u Zagreb upisavši se na Pravni fakultet. Ubrzo je snimila film „Goran“, o životu i delu pesnika Ivana Gorana Kovačića, ne razmišljajući dase bavi glumom, ali je uz podršku i nagovor roditelja upisala FDU.

- Nisam imala ikakve ambicije i veće želje da uspem u toj profesiji, a onda sam dobila ulogu u dugo osporavanom filmu Lordana Zafranovića “Okupacija u 26 slika”, a potom u “Padu Italije”, s kojim sam doživela veliku popularnost - govorila je Begovićeva, koja je doživela i pozorišnu slavu. Šesnaset godina bila je prvakinja HNK, jedinom pozorištu u kojem je htela da radi. Odigrala je trideset predstava od kojih je u dvadeset imala glavne uloge. Briljirala je tumačeći Anu Karenjinu, Dezdemonu, kontesu Neru, Teudu, a nakon pozorišne uloge baronice Kasteli, 1988. godine po istoj radnji i ulozi snimljen je film “Glembajevi”. Za tu ulogu na Festivalu igranog filma u Puli, odbila je “Zlatnu arenu” za epizodnu žensku ulogu, jer je svoju ulogu smatrala glavnom. Publika je obožavala, a reditelji, scenaristi i kamermani bili su njome očarani, fascinirani vrednoćom, odgovornošću i profesionalizmom. A lepota kojom je mnoge inspirisala godinama joj je zadavala probleme. Uvek je igrala jake, samostalne i samouverene žene, unošeći u njih notu urođenog dostajanstva.

- Nisam nikakva fiministkinja, ali volim da igram jake žene, emancipovane, šašave, slatke i svoje, oslobođene dame, koje imaju neke mračne kutke u glavi. Volim da mi muškarci otvaraju vrata i pridržavaju kaput, da primam cveće. E, takve uloge i tumačim. Imala sam puno sreće što se tiče ovog posla - govorila je Ena Begović.

Odbila ulogu u "Boljem životu"

Već trideset godina se priča kako je Eni Begović bila namenjena uloga Violete Popadić u "Boljem životu" koju je igrala naša glumica Lidija Vukićević.

- Moja sestra Ena je trebalo da se nađe na njenom mestu, ali je tu ulogu odbila. Išla je iz projekta u projekat, a ulogu u "Boljem životu" je odbila jer je u to vreme imala obaveze u pozorišu - ispričala je svojevremeno Mia Begović. Međutim...to očito nije tačno.

Naša Lidija Vukićević sve ove godine nije ulazila u ove intrige, izbegavajući da o tome i govori, ali pošto su je novinari to često pitali, jednom je rekla da je to čista laž. Vukićevićeva je kazala da uz dužno poštovanje prema Begovićevoć, hrvatska glumica nikada nije mogla da igra devojku iz prave srpske porodice.

O ovoj glumici se godinama pisalo dosta i neistina, zbog čega se oglasio njen prvi dugogodišnji dečko Tomislav Pavleka, fotograf, koji se bavi ugostiteljstvom u Istri. Dao je novinarima njihove prve zajedničke fotografije i verodostojnom pričom demantovao mnoge laži žute štampe koje su kružile o njegovoj nikad prežaljenoj Eni. Posle Tomislava Pavleka, Enina najveća ljubav bio je suprug Josip Radeljak, veoma uspešan preduzetnik, s kojim je rodila Laru. Upoznali su se u Italiji i dugo bili ljubavnici dok je on još uvek bio u braku sa glumicom Desankom Bebom Lončar s kojom je živeo u Rimu. U Hrvatsku je hteo da se vrati nakon raspada SFRJ, ali se žalio da ga ne zovu da radi u domovinu. Zbog toga je Ena Begović uzela stvar u svoje ruke.

Prema tvrdnjama poslovnih ljudi iz miljea naftnog biznisa početkom 90-ih Radeljaku je upravo Begovićeva otvorila velika poslovna vrata. Po pisanju tamošnje štampe, iskoristila je svoj uticaj u HDZ-u koji je promovisala koristeći svoju popularnost. Za proboj svog saputnika u Hrvatsku, vešto je iskoristila to što je bila ljubimica prvog hrvatskog predsednika Franje Tuđmana, koga je u nekoliko navrata diskretno zamolila da pomogne njenom vereniku da se vrati u domovinu. Godinu dana nakon Enine smrti, Josip Radeljak se oženio pevačicom Vlatkom Pokos, koja je preuzela brigu da se stara o Lari, ćerki Josipa radeljaka i Ene Begović. Nakon što je su se Radeljak i Vlatka Pokos razveli, vodila se borba ko će preuzeti starateljstvo nad Larom, malo je falilo da dete pošalju na usvajanje. U međuvremenu, nakon razvoda, Beba Lončar, koja s Josipom ima sina Lea, takođe je zatražila starateljstvo nad devojčicom. Lara, čije odrastanje prati cela Hrvatska, pronašla je mir kada je njen otac oženio glumicu Dolores Lambašu.

Još jedna saobraćajka

Hrvatski glumac Đorđe Kukuljica, koji je krajem osamdesetih i početkom devedesetih živeo i radio u Beogradu, deceniju posle Enine smrti otkrio je njihovu dugo čuvanu zajedničku tajnu. Nakon Eninog razočarenja u jednu prijateljicu zbog koje je usledila prepirka, glumica je ponudila Kukuljici da ga svojim autom preveze kasno noću. U toku vožnje u njihova kola je naleteo motor-kotač, koji je velikom brzinom vozio sin šefa albanskog klana u Zagrebu. On je poginuo, a glumac jedva preživio, dok Eni Begović nije bilo ništa, ali je mislila da je zauvek uništena. Po glumčevim tvrdnjama Ena je posle te nesreće pobegla Josipu Redeljaku u Rim.

Ena Begović je sa sa ovog sveta otišla u trenutku kada je rođenjem Lane konačno došla i do privatnog ispunjenja koje joj je u sintezi s njenom umetničkom veličinom trebalo zaokružiti život. Enina majka Tereza nikada nije skinula crninu, a tri godine mlađa sestra Mia Beogović takođe ne može da je prežali.

- I danas pamtim Enine tople usne kako me ljube... Zbog živog sećanja na nju istovremeno osećam i ponos i tugu. Strašno sam tužna, a bol s godinama ne jenjava. Svake godine sve je gore. Ena je bila prekrasna sestra, na trenutke i prebrižna poput majke - priča glumica Mia Begović.

Od Novog Sada do Zagreba

U narodu će još dugu živeti Enine uloge, razne priče i zanimljivosti, a za jednu se može reći da se režirala u Novom Sadu. Naime, seriju “Balkan ekspres 2” snimala je televizija Novi Sad u saradnji sa TV Beogradom, a Ena Begović je, iako je veoma lepo pevala, tvrdila da to ne može dobro da radi, pa je zatražila da joj neko “pozajmi” glas. Kompozitor Zoran Simjanović Simke je pozvao Lidiju Kodrič. Ipak, svi su bili uvereni da u "Balkan ekspres" peva Ena Begović, pa je zahvaljujući tome u Zagrebu dobila angažman u jednom mjuziklu.

Preporučujemo: