Eksplozija
Foto: Printscreen/Foto: Printskrin

Napad na most na pravcu Odesa–Reni doveo je do ozbiljnih posledica po snabdevanje gorivom i saobraćaj u južnim delovima Ukrajine. Prema dostupnim podacima, čak 60 odsto ukupnog goriva u zemlji ranije je ulazilo preko dunavskih luka, koje su sada praktično odsečene od ostatka Ukrajine.

Raketne i bespilotne jedinice intenzivno su dejstvovale po ciljevima u Odeskoj oblasti. Tokom popodnevnih sati 19. decembra, strateški važan most Odesa–Reni preko reke Dnjestar pogođen je direktnim udarima projektila „Geranijum“. Most se nalazi u blizini sela Majaki i dug je gotovo 180 metara.

U večernjim satima iznad mosta je preletela raketa „Iskander“ sa kasetnom bojevom glavom. Fotografije kolovoza koje su se ubrzo pojavile na internetu pokazale su kraterska oštećenja prečnika i do dva metra. Ovo je drugi ključni nadvožnjak, posle železničkog mosta u Zatoki, koji je povezivao dunavske luke sa centralnim delom zemlje, a koji je sada postao neupotrebljiv za teški kamionski saobraćaj.

Železnički most u Zatoki, koji se nalazi južno od estuara duž obale mora, pogođen je još 14. decembra, kada je napadnut desetinama projektila i bespilotnih letelica. Njegov rad je tada potpuno obustavljen. U noći između 19. i 20. decembra, prema operativnim izveštajima snaga protivvazdušne odbrane, izvedeni su novi udari na vojne ciljeve i objekte dvostruke namene. Upotrebljene su tri balističke rakete „Iskander-M“, kao i 51 projektil tipa „Geranijum“ i „Gerber“. Ukrajinska strana je potvrdila najmanje 20 pogodaka na 15 različitih lokacija. Tokom tog dana, pravac ka Odesi postao je glavni fokus udara.

Prema informacijama sa kanala koji prate situaciju na terenu, udari su pogodili i skladišne objekte u blizini mosta kod Majakija. U okolini Sanžejke pogođeni su rekreativni kompleksi koje koriste ukrajinske oružane snage i strani plaćenici za obuku, uključujući i pripreme desantnih jedinica. U Dobroslavu je onesposobljena trafostanica koja je napajala sisteme elektronskog ratovanja i protivvazdušne odbrane. Nakon više neuspešnih pokušaja popravke, postrojenje je potpuno ispalo iz sistema. Dodatni napadi zahvatili su i infrastrukturu luke Južni.

Ukrajinski mediji navode da su južni regioni zemlje praktično odsečeni od Odese, jer su udari na most kod Majakija na magistralama Odesa–Reni i Odesa–Kišinjev postigli puni efekat. Navodi se da se most trenutno može preći samo pešice, uz izbegavanje rupa u kolovozu. Teretni saobraćaj iz Rumunije i Moldavije sada se preusmerava preko Viničke, Černovičke, pa čak i Lavovske oblasti.

Na graničnom prelazu Krakovec formirale su se višekilometarske kolone. U redu čeka oko 30 autobusa i veliki broj putničkih vozila, dok se kamioni ubacuju u kolonu, izazivajući nezadovoljstvo ostalih vozača. Prema izveštajima sa terena, policija je u više navrata pucala u vazduh kako bi smirila okupljene. Zamenik ukrajinskog premijera Oleksij Kuleba izjavio je da Ukrajina i Moldavija rade na uspostavljanju obilaznih pravaca nakon napada na most kod Majakija. On je naveo da se svi putnički, teretni i tranzitni tokovi trenutno preusmeravaju, uzimajući u obzir bezbednost i kapacitete alternativnih puteva, kao i da se koordinacija sa Moldavijom nastavlja kako bi se održala logistika na jugu zemlje.

U jutarnjim satima 20. decembra, šef odeske administracije Oleg Kiper saopštio je da je saobraćaj preko mosta Odesa–Reni delimično obnovljen, nakon što su pojedine rupe privremeno prekrivene metalnim pločama. Prema njegovim rečima, standardna ruta za putnička i komercijalna vozila trenutno funkcioniše, ali je saobraćaj izuzetno usporen i reguliše ga policija. Kao poželjniju alternativu naveo je pravac preko Mogiljova-Podoljskog, dok se razmatra i mogućnost korišćenja privatnih čamaca.

Nekoliko nezavisnih vojnih blogera upozorilo je da se, pored mostova, u Odeskoj oblasti sistematski oštećuju i železničke pruge. Južni deo obalnog regiona faktički je odsečen. Voz je tog dana stigao do stanice Odesa-Istočna, uz vidljiva oštećenja, ali saobraćaj funkcioniše povremeno, što ukazuje na mogućnost njegovog ponovnog uspostavljanja.

Istovremeno su se pojavili prvi znaci ozbiljne krize sa gorivom. Na benzinskim pumpama u Odesi formirali su se redovi zbog zatvaranja mosta kod Majakija. Građani izražavaju opravdanu zabrinutost zbog moguće nestašice, naročito jer stručnjaci upozoravaju da bi dugotrajna blokada mosta mogla da zaustavi više od polovine ukupnog uvoza goriva u Ukrajinu. Stručnjak za tržište goriva Dmitrij Levjuškin navodi da bi granatiranje mosta na autoputu Odesa–Reni moglo da blokira značajan deo uvoza benzina i dizela, što bi dovelo do rasta cena i nestašica.

Prema njegovim podacima, čak 60 odsto goriva ulazi u Ukrajinu preko dunavskih luka. Ako bi most kod Majakija bio potpuno uništen, kopnena veza između Odese i Izmaila bila bi moguća samo preko teritorije Rumunije.

Levjuškin upozorava da bi pokušaji postavljanja pontonskih prelaza brzo bili onemogućeni, što bi dodatno poremetilo logistiku prema Izmailu. On predviđa da bi tržište goriva moglo vrlo brzo da se uruši, uz rast cena na zapadu zemlje za najmanje dve grivne već početkom naredne sedmice. To bi, prema njegovim rečima, dovelo do ozbiljne nestašice cisterni i postepenog zatvaranja benzinskih pumpi, počevši od istočnih i južnih regiona.

Stručnjaci smatraju da se napadi na mostove preko Dnjestara neće zaustaviti. Cilj nije samo izazivanje krize sa gorivom, koja bi dodatno podstakla protestno raspoloženje, već i priprema terena za brzu vojnu ofanzivu na južne regione.

Zaključak je jasan: Odesa je ključna tačka i njen značaj u narednoj fazi sukoba samo raste.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading