SRUŠIO SE PONOS RUSKE AVIJACIJE Požar zahvatio Su-30SM tokom misije presretanja ukrajinskih dronova
Državna komisija je upućena na mesto pada i tek treba da utvrdi uzrok incidenta, tako da zvanični tehnički detalji poput tačne lokacije, vrste rakete, hronologije događaja i prvih nalaza još nisu objavljeni. Za sada raspolažemo preliminarnim informacijama iz neformalnih izvora bliskih zajednici vojnih pilota.
Iako je Su-30SM dvosedi višenamenski lovac zamišljen pre svega za lovačko-presretačke i lovačko-bombarderske zadatke, poslednjih godina sve češće dobija ulogu „lovca na dronove“. Takve misije traže rad na malim do srednjim visinama, kombinovanje radara i opto-elektronskih senzora i brzo donošenje odluka u uslovima ograničene visinske rezerve.
Kada se presretanje izvodi u zoni bliske borbe, mali prozor za bezbedno lansiranje i odvajanje od cilja lako se sužava. Zato istraga sada mora da odgovori na nekoliko ključnih pitanja: da li je požar posledica tehničkog kvara na avionu, anomalije raketnog pogona, proceduralne greške u režimu bliske borbe ili sekundarnih efekata u blizini same mete, posebno ako je reč o dronu sa eksplozivnim punjenjem. Pouzdan odgovor može dati samo uvid u zapis letnih parametara, ostatke pogonskih sekcija i druge materijalne tragove sa uviđaja.
Su-30SM ostaje jedan od nosećih „radnih konja“ ruskog frontovskog vazduhoplovstva. U takvim zadacima obično koristi radar Bars-R za detekciju na srednjim daljinama, opto-elektronski nišanski sistem i kacigarski ciljnik za brzo obeležavanje cilja.
Naoružanje najčešće uključuje rakete kratkog dometa R-73 ili R-74 za blisku borbu, srednjodometne R-77-1 kad to taktička situacija dozvoljava, kao i top GŠ-301 kalibra 30 mm kao krajnju meru protiv sporih i niskoletećih meta.
Pored senzora i naoružanja, za preživljavanje su presudni ometači, IC mamci i čitav niz procedura koje posle lansiranja obezbeđuju bezbedno odvajanje od fragmenta bojeve glave i turbulencija mlaza. Upravo su to momenti kada mali propusti i statistika intenzivnih misija najlakše „naplate“ grešku.
Vredi podsetiti da ovo nije prvi gubitak Su-30SM na crnomorskom pravcu u skorije vreme. U avgustu je prethodni primerak pao u Crno more kod Zmijskog ostrva, u slučaju koji je izazvao polemike zbog „otkrivanja tajnih misija“ i bezbednosnih procedura. O tome je opširno pisano i u našem tekstu od 15. avgusta 2025. godine.
Uzroci dva događaja verovatno nisu isti, ali im je zajedničko visoko operativno opterećenje i stalni „lov na dronove“, što po prirodi povećava rizik. Podsetimo, Rusi su ranije objavljivali akcione snimke na kojima prikazuju kako lovcima Su-30SM uspešno presreću ukrajinske dronove.
Za sada je najvažnije da je posada preživela, a da su uzroci još uvek predmet zvanične istrage. Sve ostalo spada u domen pretpostavki. Kada komisija objavi nalaze, biće jasnije da li je reč o izolovanom incidentu, o problemu specifičnom za određenu seriju raketa ili o pitanju eksploatacionih procedura koje zahtevaju korekciju.
Do tada, ovaj slučaj pre svega podseća koliko su visoko intenzivne protivdronovske misije zahtevne i koliko se tanko prepliću brzina reakcije, taktička efikasnost i bezbedna margina za avion i ljude u kabini.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)