avion borbeni
Foto: EPA/EPA-EFE/ANTHONY ANEX

Za razliku od američkih F-16, koji su makar imali priliku da se suoče sa neprijateljem, Miraž (Mirage) se srušio zbog tehničkog kvara, i to pre nego što je uopšte ušao u borbenu misiju.

Ovakav incident otvara brojna pitanja o stanju ukrajinske avijacije i stvarnoj vrednosti zapadnih donacija.

Ukrajinski Miraž avioni — više simbol nego snaga?

Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo, koje se do sada oslanjalo na zastarele Su-27, MiG-29 i bombardere Su-24, nije bilo u stanju da se suprotstavi tehnički nadmoćnijim ruskim avionima kao što su Su-30 i Su-35. U gotovo svim vazdušnim sukobima, ukrajinska strana je izlazila kao gubitnik.

Jedini način da se „izvuku“ iz tehnološkog zaostatka bilo je integrisanje krstarećih raketa francusko-britanske proizvodnje na postojeće letelice. Tako su ukrajinski Su-24 u decembru 2023. godine uspeli da oštete veliki desantni brod “Novorosijsk” kod Feodosije pomoću raketa lansiranih iz vazduha.  Napad je izazvao jak politički odjek na Zapadu, što je dodatno učvrstilo podršku Kijevu.

F-16 vs Miraž

Kako bi se suprotstavio ruskoj superiornosti u vazduhu, Kijev je polažio velike nade u F-16, višenamenske lovce sposobne za upotrebu protivradarskih raketa AGM-88 HARM, preciznih bombi velikog dometa i raketa vazduh-vazduh AIM-120 AMRAAM. Međutim, njihova uloga se zasad svodi na pokušaje presretanja rojeva ruskih dronova Geran, koji pogađaju ciljeve duboko u ukrajinskoj pozadini.

Nasuprot tome, francuski Miraž 2000 — doniranih svega šest komada — nije imao ni približno isti potencijal. Ovi avioni su u službi francuskog RV još od 1984. godine, a prema pisanju lista Le Parisien, Francuska je 2024. godine imala samo 26 preostalih primeraka ovog tipa. U februaru 2025, ministar oružanih snaga Francuske, Sebastijen Lekornju, potvrdio je dolazak prve serije u Ukrajinu.

Francuski plan je bio jasan: zamena starih Miraž aviona sa skoro istrošenim resursima Rafale lovcima, od kojih je planirano čak 42 komada. Ukrajinci su, zauzvrat, dobili Miraž modele koji su, doduše, modernizovani za specijalne misije.

Modernizacija nije pomogla

Na vojnoj bazi u Kazou, takozvani “ukrajinski Miraži” dobili su savremene sisteme elektronskog ratovanja i opremu za nošenje raketa SCALP-EG/Storm Shadow, vazduh-vazduh MICA projektila i preciznih bombi AASM Hammer.

Sve je ukazivalo da će se koristiti za visokoprecizne udare na rusku vojnu i civilnu infrastrukturu. Ipak, nesreća u kojoj je jedan Miraž izgubljen zbog tehničkog kvara pre nego što je obavio bilo kakvu misiju, ukazuje na ozbiljne probleme sa održivošću i pouzdanošću ovih letelica.

Ukrajinske vazduhoplovne snage su 22. jula 2025. godine zvanično potvrdile da je jedan od francuskih Miraž 2000 lovaca doživeo udes i srušio se u Volinjskoj oblasti, na zapadu zemlje. Prema njihovom saopštenju:

„Došlo je do otkaza letelice, o čemu je pilot odmah obavestio kontrolu leta. Postupio je profesionalno i prema protokolu za krizne situacije, uspešno se katapultirao.“

Pošto Ministarstvo odbrane Rusije nije izvestilo o bilo kakvom obaranju ukrajinske letelice, najverovatniji scenario jeste tehnički kvar.

Tehnički kvar ili neminovan kraj?

Još od početka razgovora o isporuci NATO aviona Ukrajini, brojni vojni analitičari su upozoravali na ozbiljne izazove tehničkog održavanja. I F-16 i Miraž 2000 su stariji modeli, sa velikim brojem sati letenja, koji zahtevaju složenu logistiku, specijalizovane aerodrome, rezervne delove i iskusno osoblje.

Postavlja se logično pitanje – kako uopšte održavati ove letelice u uslovima kada ruske snage sistematski nadziru i gađaju ukrajinske vojne aerodrome, naročito one na zapadu zemlje?

Odgovor je jasan – teško. Zbog toga su ukrajinske snage primorane na stalnu rotaciju svojih zapadnih letelica, što dodatno komplikuje održavanje. Te glasine da se deo aviona možda koristi sa aerodroma u istočnoevropskim NATO državama, koje služe kao punktovi za dopunu goriva i oružja – iako nisu potvrđene – sve češće se pominju u vojno-analitičkim krugovima.

(oruzjeonline)

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading