Specijalni sud u Beogradu
Masanori Jošida

Australija će postati prva zemlja koja će tražiti od internet kompanija da medijskim kućama plaćaju za novinski sadržaj, prema modelu sličnom autorskim pravima, i to će ove godine biti uređeno zakonom, rekao je ministar financija Džoš Frajdenberg.

"To bi bilo pošteno za poslovanje australijskih medija. Moramo osigurati bolju konkurenciju, bolju zaštitu potrošača i održivo medijsko okruženje", rekao je on novinarima u Melburnu, navodeći da je "u pitanju budućnost australijske medijske sredine", preneo je SEEbiz.

Taj potez je usledio nakon što su tehnološki divovi počeli da se brane od strože regulative širom sveta i dan nakon što su američki zastupnici na kongresnom saslušanju napali Gugl i Fejsbuk za zloupotrebu tržišne moći.

Specijalni sud u Beogradu

Masanori Jošida

Sud, Foto: Masanori Jošida

Nakon ispitivanja tržišta medija i moći američkih platformi, australijska vlada je krajem prošle godine zatražila od Fejsbuka i Gugla da s medijskim kućama ispregovaraju sporazum o korišćenju njihova sadržaja.

Pregovori nisu urodili plodom, pa zvanična Kanbera najavljuje da će, ako se dogovor ne postigne na arbitraži u roku od 45 dana, australijska agencija za komunikaciju i medije u ime vlade doneti zakonske obaveze.

Gugl kaže da uredba ignoriše "milijarde klikova" koje šalje australijskim medijskim kućama svake godine.

"To šalje zabrinjavajuću poruku kompanijama i investitorima da australijska vlada pre interveniše nego što pušta da tržište samo radi", izjavio je Mel Silva, izvršni direktor Gugla za Australiju i Novi Zeland.

Melburn, Daniel Endruz, Australija, korona

Tanjug/AP

Melburn, Foto: Tanjug/AP

"Ne čini ništa da reši temeljne izazove stvaranja poslovnog modela pogodnog za digitalno vreme", smatra on.

Fejsbuk za sada nije odgovorio na zahtev za komentarom.

Medijske kompanije poput News Corp Australia, koja je deo medijske grupe News Corp Ruperta Murdoća, snažno su kod vlade lobirale da se američke kompanije dovedu za pregovaracki sto uslijed dugotrajnog opadanja prihoda od oglašavanja.

"Dok druge zemlje pricaju o nepoštenom i štetnom ponašanju tehnoloških divova, australijska vlada...prva je na svetu koja je reagovala", rekao je izvršni direktor News Corpa Australia, Mićael Miller.

Studija iz 2019. pokazala je da je u proteklih 10 godina ugašeno 3.000 novinarskih radnih mesta u Australiji, jer su tradicionalne medijske kompanije potrošile svoj prihod od oglašavanja na Guglu i Fejsbuku koji nisu plaćali ništa za medijski sadržaj.

Aplikacija, mobilni telefon

Shutterstock

Aplikacija, mobilni telefon, Foto: Shutterstock

Za svakih 100 dolara koji se potroše na online oglašavanje u Australiji, ne ubrajajući kratke novinske reklame, gotovo trećina ide Guglu i Fejsbuku, rekao je Frajdenberg.

Druge zemlje su probale prisiliti tehnološke divove na dogovor, ali nisu uspele.

Medijske firme u Nemackoj, Francuskoj i Španiji pokušale su da donesu nacionalne zakone o autorskim pravima koji bi prisilili Gugl da plati licence kad objavljuje isečke iz njihovih novinskih članaka.

Gugl je 2019. prestao francuskim korisnicima prikazivati isečke evropskih medijskih kuća, dok je najveća nemačka medijska kompanija, Axel Springer, dozvolila da u pretrazi budu njene vesti kada padne posećenost njenih stranica.