Vladimir Putin
AP/Kremlin Pool Photo
Vladimir Putin

AP/Kremlin Pool Photo

Vladimir Putin, Foto: AP/Kremlin Pool Photo

 

Rusko ministarstvo odbrane objavilo je 2. jula da je u požaru na podmornici kojom je upravljala njena glavna mornaričko-istraživačka jedinica nastradlo 14 mornara.

Iako vojska nije otkrila o kojoj podmornici se radi, brojni ruski mediji su naveli da je u pitanju "AS-12" zvani Lošarik, plovilo za specijalne misije sa nuklearnim pogonom.

Dmitrij Gorenburg, saradnik iz centra za Ruske i evroazijske studije pri Univerzitetu Harvard, objasnio je za "Radio slobodnu Evropu" o kakvoj podmornici se radi.

Vladimir Putin i Sergej Šojgu

EPA/ALEXEI DRUZHININ/

 

- Ova podmornica ima neobičnu konstrukciju sa dvostrukom oplatom. Eksterijer je napravljen od titanijuma, dok unutrašnji trup sadrži nekoliko izolovanih sfera. To nije, strogo govoreći, "prava" podmornica jer se prevozi pomoću velikih atomskih podmornica, obično Orenburga, iako i Belgorod može da posluži. Zbog svog unutrašnjeg nuklearnog reaktora, može da ostane uronjena na duži period i može da radi skoro bešumno. Prema nekim izvorima, to je najtiša podmornica u ruskom arsenalu. Nije potpuno jasno za šta se koristi. Zvanično, oni ne govore da se koristi za istraživanje dubokog mora. Vojni stručnjaci iz SAD veruju da je ona osmišljena da može da se zakači na podvodne kablove i da prisluškuje ili da ih uništi u slučaju sukoba. Navodno može da poremeti normalno funkcionisanje SOSUS (sistema za zvučni nadzor), koji je mreža hidroakustičnih senzora smeštenih u severnom Atlantiku između Grenlanda i Britanije radi praćenja kretanja ruskih podmornica iz Norveškog i Severnog mora u Atlantski okean. U ovom slučaju, prema ruskim izvorima, podmornica se nalazila u ruskim teritorijalnim vodama nedaleko od Murmanska i bila je, najverovatnije, uključena u proučavanje morskog dna kako bi se unapredila navigacija ruskih podmornica - ispričao je on.

Nuklearna podmornica

Profimedia

 

Što se tiče uzroka požara, on je rekao da je teško bilo šta definitvno utvrditi, ali da se oni generalno retko dešavaju.

Ipak, ono što je zabrinjavajuće za rusku mornaricu, jeste činjenica da se mnogo često dešavaju incidenti.

PROČITAJTE JOŠ:

 

 


Kursk

- Ne možete da donosite zaključke na osnovu jednog incidenta, ali ako pogledamo dugoročne tendencije, možemo videti neke neobične stvari. Na primer, tokom poslednjih 20 godina bilo je nekoliko incidenata u mornarici SAD, uključujući sudare brodova, i podmornica i površinskih brodova. Delimično, to se može objasniti obimom pomorskih operacija SAD. Međutim, gotovo da nije bilo problema uzrokovanih tehničkim stanjem brodova ili kvarom ključnih sistema ili nepouzdane tehnologije. Ruska flota ima znatno više ovakvih incidenata. Nije jasno da li je to zbog neuspeha posade da poštuju utvrđene procedure i uputstva ili zbog fizičkog stanja brodova ili nedostataka u njihovoj izgradnji. Međutim, ako pogledamo statistiku, svakih pet ili šest godina dolazi do incidenta koji uključuje rusku podmornicu - požar ili kvar koji zahteva ozbiljne popravke. Za američke podmornice - ne računajući probleme uzrokovane greškama u navigaciji - takvi incidenti se dešavaju jednom u 15 ili 20 godina - rekao je on.

Podsetimo, 2000. godine je nakon eksplozija potonula podmornica "Kursk" koja je u smrt povela svih 118 članova posade. Godine 2008. izbio je požar u podmornici "K-152 Nerpa" i tada je poginulo 20 osoba, među kojima i civili.