Prodavnica, korpa
EPA/MAXIM SHIPENKOV
Prodavnica, korpa

EPA/MAXIM SHIPENKOV

Foto: EPA/MAXIM SHIPENKOV

Dakle, ko želi da štedi, mora da čeka. Ali zbog korone to pravilo više ne važi.

Rad od kuće umesto odlaska u kancelariju, kupovina preko interneta umesto šetnje po prodavnicama, onlajn-komunikacija s prijateljima umesto susreta u kafiću.

Korona-kriza je i u Nemačkoj promenila mnoge navike. Čak i kada je reč o cenama u prodavnicama, iznenada važe drugačija pravila, pokazala su brojna istraživanja.

Eva Štiber iz Instituta za istraživanja trgovine (IFH) u Kelnu kaže da je za formiranje cena mnogih proizvoda poput laptop-računara ili bicikala odjednom manje važna konkurentnost, a više nego dostupnost na tržištu. „Iznenada više ne važe stara pravila – recimo da cene novih elektronskih uređaja nakon nekoliko meseci počinju da padaju“, objašnjava Štiber.

Umesto pojeftinjenja – poskupljenje

Te njene procene potvrđuju i dve nove studije. Istraživanje potrošačkog portala Testberichte.de sprovedeno u periodu između maja 2019. i februara 2021, tokom kojeg je analizirano kretanje cena u više od hiljadu kategorija proizvoda, pokazalo je da je korona-kriza dovela do znatnog poskupljenja čitavog niza proizvoda. Tako se cena veb-kamera od maja prošle godine skoro udvostručila. Na to je pre svega uticala slaba ponuda zbog prvog lokdauna u Kini, potom povećana potražnja zbog sve većeg broja ljudi u Nemačkoj koji su počeli da rade od kuće, a onda i logistički problemi.

Prema studiji portala Testberichte.de, u doba korone ne samo da više nije važilo pravilo o padu cena novih modela televizora, laptopova ili štampača par meseci nakon pojave na tržištu, već je čak onaj ko je očekivao da će profitirati od odlaganja kupovine mogao da doživi neugodno iznenađenje. Računari su, recimo, u proseku poskupeli za 79 odsto, a štampači za 19 procenata.

Ali i neke druge kategorije proizvoda zabeležile su poskupljenja zbog promenjenog načina života u vreme korone. Recimo, kuhinjski uređaji (rast cena od prosečno 25,4%), mašine za pranje sudova (20%) i sprave za vežbanje (18%). Poskupjeli su i termometri za merenje telesne temperature, kao i aparati za šišanje.

Normalizacija na vidiku

Do sličnog zaključka došao je i potrošački forum mydealz koji je u periodu od 15. februara prošle do 15. februara ove godine uporedio cene 550 slučajno izabranih proizvoda. Više od polovine proizvoda je poskupelo. „Pandemija je izbacila tržišta iz ravnoteže“, kaže osnivač firme mydealz Fabijan Špilberger. Poskupeli su ne samo televizori i štampači, već i pribor za jelo, posuđe i čaše, kao i filmovi i video-igrice.

Špilberger dodaje da je korona izazvala svojevrsnu lančanu reakciju zbog logističkih problema, poteškoća u snabdevanju i iznenada povećane potražnje. Za Evu Štiber je jasno: „Pandemija je delimično stavila van snage strategiju profilisanja u tržišnoj utakmici, pre svega preko cene. Trenutno pobeđuje onaj ko ima dobru logistiku i stvarno može da isporuči proizvod – pa i po punoj ceni.“

Ali Fabijan Špilberger vidi sjetlo na kraju tunela i kaže da je kod pojedinih kategorija proizvoda već uočljiva svojevrsna normalizacija. Tako su cene veb-kamera ponovo znatno pale, mada još uvek nisu na nivou od pre izbijanja korona-krize.

„Potražnja se polako smanjuje, pa to smiruje i cene“, kaže Špilberger. On ističe da se popravilo i stanje što se tiče logistike i izražava uverenje da će se cene uskoro stabilizovati.