Ruski Suhoj Su-34 u akciji u Siriji
Profimedia
Ruski Suhoj Su-34 u akciji u Siriji, Foto: Profimedia

Nejasno je kada je snimljen video, a neki nagađaju da se to desilo tokom prethodne misije NATO-a BAP (Baltic Air Policing). Kada se posmatra u tom svetlu, čini se da ovaj incident pada u trend onoga što su američki zvaničnici ranije opisali kao "opasna" ruska presretanja i "agresivne manevre" u vazdušnom prostoru.

PROČITAJ JOŠ:

Ruski taktički avioni u baltičkom regionu ranije su bili optuženi za letenje bez svojih transpondera, što samo po sebi predstavlja pretnju. Rusi su izneli slične optužbe protiv zapadnih aviona koji lete u regionu, u najnovijem slučaju protiv švedskog izviđačkog aviona koj je bio predsretnut od strane Su-27.

Međutim, ruski mediji i vojni stručnjaci daju sasvim drugačiji kontekst, tvrdeći da se F-15 bavio "provokativnim" i "bezobzirnim" ponašanjem navodnim letenjem na trasi kojim bi trebao da prođe avion ruske vlade u čijoj pratnji je bio i Su-27.

PREPORUČUJEMO:

Pilot Su-27 je samo obavljao svoj posao, rekao je vojni stručnjak Andrej Krasnoperov za ruski državnu agenciju RIAFAN: „Naši vladini zvaničnici često lete i očigledno će biti štićenji avionima Su-27. Naši lovci ne nameravaju da napadaju nikoga, ali takođe ne mogu da dozvole nikakvo upadanje u putanju leta nenaoružanog VIP aviona. Kada F-15 pokuša da leti blizu takvog aviona, ne znamo šta NATO pilot misli - on bi mogao da zauzme kurs leta, može da pokuša da napadne avion, itd. , naši piloti ne dozvoljavaju [stranim avionima] da budu blizu letelice koju prate. Na video snimku, naš Su-27 je izvršio manevar za zakucavanja na svojoj levoj osi kako bi pilot F-15 znao: ovde nemaš šta da tražiš. Jasno je bio upozoren: okreni se nazad ili ćemo obojica padamo.

Krasnoperov je nastavio da hvali profesionalnost pilota Su-27, tvrdeći da je ovo presretanje bilo standardna procedura, a ne ludačka odluka usijane glave: "... mi ne angažujemo novajlije, naši piloti znaju sposobnosti aviona. On zna kako Su-27 reaguje na razne komande, on zna koliko može da ga nagne, koliko da ubrza, i sve ostalo".

Ruski izveštaj nije neverovatan, s obzirom da zvaničnici Kremlja često lete do Kalinjingrada - ruske enklava u Evropi smeštene je između nekoliko zemalja NATO-a - preko baltičkog vazdušnog prostora. Na primer, slični incident između Su-27 i F-16 dogodio se u junu 2017. godine, dok je ruski ministar odbrane Sergej Šojgu bio na putu za Kalinjingrad u avionu Tu-154.

Uprkos tome, trenutno nema detalja koji bi potvrdili ili odbacili rusko objašnjenje . Presretanje je veoma uobičajeno u baltičkom regionu, iako neka donose više napetosti od drugih; Kao što Krasnoperov ističe, pilot Su-27 je treniran i očigledno spreman da napadne F-15C da nije odmah skrenuo sa kursa.

Kakvi god da su detalji, ovaj incident otkriva uznemirujuću istinu o lakoći sa kojom gomilanje vojnih snaga Rusije i NATO n Baltiku može dovesti do direktne vojne konfrontacije.