mig 29
Printskrin
mig 29

Printskrin

mig 29, Foto: Printskrin

Jer, pre ravno 70 godina - 12. aprila 1951. godine - u vazdušnoj bici sa sovjetskim MiG-15 imali su desetine oborenih aviona i stotine zarobljenih pilota.

Imali su takve gubitke da je nakon tog "crnog četvrtka" u SAD bila proglašaena nacionalna žalost od celih sedam dana. A imali su za čim i da žale jer su im sovjetski vazdušni asovi za nekoliko minuta razbili armadu bombardera B-29 Superfortress.

Prvi sovjetski piloti stigli su u Koreju kao dobrovoljci u novembru 1950.

U atmosferi najstrože tajnosti u tu zemlju su - zamaskirani kao isporuka poljoprivrednih kombajna - prebačeni mlazni lovci MiG-15.

Sovjetski piloti su morali da obuku kineske i korejske uniforme.

Do njihovog dolaska su se Jenkiji osećali lagodno i sigurno u nebu severno od 38. paralele jer su Ameri i njhovi saveznici većinu severnokorejskih borbenih aviona već bili uništili.

Sovjetskim pilotima je bilo zabranjeno da prelaze 38. paralelu i da izbegavaju da izgube neki MiG-15 na neprijateljskoj teritoriji.

Amerikanci su pre „crnog četvrtka" bili objavili lov na MiG-15 i obećali veliku novčanu nagradu onom ko će im isporučiti ceo taj avion.

Mnogi sovjetski piloti su se donedavno nosili sa Hitlerovima majstorima iz Luftvafe, a MiG-15 su po brzini, vatrenoj moći i manevarskim mogućnosima „za glavu" iznad američkih lovaca F-80 Shooting Star i F-84 Thunderjet F-80.

Posle prvih ozbiljnjiih okršaja, nekoliko teških bombardera B-29 Superfortress nije se vratilo na aerodrome uzletanja.

Da bi smanjili gubitke, Amerikanci su u Koreju hitno prebacili svoje najnovije lovce F-86 Sabre koji tek neznatno inferiorniji od MiG-15.

Otad su sovjetski piloti teže dobijali vazdušne bitke.

Zato je u proleće 1951. godine u Koreju poslata 324. lovačka vazduhoplovna divizija pod komandom legendarnog asa Ivana Kožeduba.

A 12. aprila Amerikancima se desila prava avio-katastrofa.

Planirali su masovni bombarderski napad na korejski grad Singhisu, na njegovu najvažniju infrastrukturu.

Radarske stanice primetile su veliku grupu neprijateljskih letelica koja se kretala brzinom od oko 500 kilometara na sat prema severnokorejskim položajima. Radilo se o 48 strateških bombardera B-29 Superfortress u pratnji preko 120 lovaca.

Kožedub je rizikovao ostavivši aerodrom bez zaštite i podigao je u vazduh sve borbeno sppremne MiG-15 svoje divizije. Ukupno 44 aviona.

Sovjetski avioni su ubrzo sustigli Amerikance. B-29 Superfortress su leteli u grupama od 12, a iza njih - na dva ili tri kilometra udaljenosti - celo jato F-80 Shooting Star, F-84 Thunderjet F-80 i F-86 Sabre.

Sovjetski piloti su odmah stupili u bitku.

Amerikanci su bili zatečeni. U početku uopšte nisu shvatali ko i odakle puca na njih - „Migovi" su brzo uzletali uvis i odozgo rešetali američke „leteće tvrđave" napunjene bombama.

Grupa sovjetskih lovaca počela je da progoni čelne B-29 Superfortress, a ostali MiG-15 su se ustremili na lovce iz njihove pratnje - da ne bi mogli da im pomognu.

Za svega nekoliko minuta više B-29 Superfortress je već bilo u plamenu.

Topovi MiG-15 sa fugasnim projektilima napravili su ogromne rupe na B-29 Superfortress, pa njihovim posadama nije preostajalo ništa drugo do da iskaču padobranima.

Neki B-29 Superfortress nastavili su još da lete, ali nisu stigli do aerodroma.

Čitava bitka potrajala je nešto više do 20 minuta.

Sovjetski asovi oborili su deset B-29 Superfortress i nekoliko lovaca, a još 15 teških bombardera je bilo ozbiljno oštećeno.

Zarobljeno je više od stotinu američkih pilota koji su iskočili padobranima.

Svi MiG-15 su se vratili u bazu.

Amerikanci su bili prestravljeni. Cela tri meseca nisu se usuđivali da opet napadnu.

Ipak im se dogodio i crni utorak: 30. oktobra iste godine kada je B-29 Superfortress trebalo je da bombarduju korejski aerodrom Namsi.

Sovjetski piloti su osujetili tu veliku operaciju u koju je krenuo 21 B-29 Superfortress pod zaštitom oko 200 lovaca. Presrelo ih je nešto više od 40 Migova.

Ne ulazeći u bitku sa pratećim američkim lovcima, po B-29 Superfortress su tukli iz topova i mitraljeza. Sovjetski piloti su napadali u parovima, što im je davalo više slobode u donošenju odluka i ciljanju.

B-29 Superfortress nisu stigli do aerodrom Namsi. Čak 12 ih je oboreno, a samo jedan MiG-15.
Nakon ovog vazdušnog masakra - B-29 Superfortress su leteli samo noću, pojedinačno ili u malim grupama.

Ukupno su sovjetski asovi uništili oko 1.300 neprijateljskih letelica u Koreji. Prema različitim procenama, Amerikanci su izgubili od 60 do 90 teških B-29 Superfortress.

Pretpostavlja se da su i ova dva poraza bitno uticala da SAD ne pokušaju da na SSSR bace atomsku bombu (ili bombe).

Komentari (1)

ivan

14.04.2021 09:29

Imali su okrsaj i to dva puta pred kraj drugog sv.rata iznad Nisa. Da li zabunom da li namerom.