Zaštita potrošača
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Jedan potrošač u Italiji našao se u potpuno apsurdnoj situaciji nakon što je preko platforme Temu poručio proizvode koje nikada nije dobio, a zauzvrat mu je stigla novčana kazna. Naime, čovek je od Carinske službe primio „račun“ gotovo 15 puta veći od same vrednosti porudžbine, jer je tretiran kao „uvoznik“.

Porudžbina je napravljena u maju i obuhvatala je balone za rođendan, kuhinjske sunđere, kupaći kostim, majicu i šnalicu za kosu, ukupne vrednosti 42,13 evra. Međutim, tri meseca kasnije potrošač nije dobio ništa od naručenog. Krajem avgusta umesto paketa dobio je obaveštenje iz Carinske službe uz kaznu od čak 618 evra.

U dokumentu je stajalo da su proizvodi falsifikovani, odnosno „kopije“, te da su samim tim oduzeti. U obaveštenju je dodatno navedeno: „Nakon fizičke kontrole pošiljke, pronađeni su sledeći proizvodi: majica inspirisana filmom Monsters, Inc. i pakovanje šnalica za kosu inspirisanih filmom Inside Out.“

Reakcija platforme Temu

Na ovaj slučaj reagovala je i sama kompanija. Iz Temua su saopštili da su proizvodi na koje se odnosi ovaj incident već uklonjeni sa njihove platforme. Objasnili su da je reč o onlajn platformi gde nezavisni prodavci nude svoje proizvode, te da su svi obavezni da verifikuju identitet i poštuju prava intelektualne svojine.

„Temu štiti prava intelektualne svojine u skladu sa pravilima platforme i poseduje sistem preventivnog praćenja. Takođe, postoji internet portal preko kojeg nosioci prava mogu da prijave i prate žalbe. Kada se utvrdi da ponuda krši autorska prava, ona se odmah uklanja. Uz to, naš tim za zaštitu identiteta je proširen, osnovan je poseban centar za sprovođenje zaštite brendova, a saradnja sa nosiocima prava je dodatno intenzivirana“, navedeno je u saopštenju.

Iz Temua su podsetili i da je kompanija član Međunarodnog udruženja za zaštitu žigova (INTA) i da je potpisala Memorandum o saradnji sa Međunarodnom alijansom protiv falsifikovanja (IACC) radi jačanja borbe protiv onlajn piraterije.

Uključenje potrošačkog udruženja i mišljenje Diznija

Kada je uspeo da se oporavi od šoka, potrošač se obratio udruženju Codacons, koje je sprovelo dodatnu istragu. Zbog prirode proizvoda i načina pakovanja, zatraženo je mišljenje advokatske kancelarije Spheriens Lawyers, koja je savetnik kompanije Disney Enterprises za pitanja autorskih prava.

Advokatska kancelarija je 18. jula poslala stručno mišljenje u kojem je potvrđeno da je roba zaista falsifikovana. U dokumentu je naglašeno da se krajnjem kupcu može izreći upravna kazna u iznosu od 300 do 7.000 evra ukoliko na bilo koji način uvozi na teritoriju Italije robu iz zemalja van EU, a koja krši pravila o poreklu i autorskim pravima. Uz to, zbog obavezne konfiskacije, sporni proizvodi podležu administrativnom oduzimanju.

Stav udruženja potrošača

„Ovo je nesvakidašnji i problematičan slučaj“, navode iz Codaconsa. „Za carinske organe građanin je u ovom postupku faktički tretiran kao uvoznik i zbog toga snosi odgovornost za kršenje zakona o industrijskoj svojini i autorskim pravima. Međutim, kupci koji preko Temua ili sličnih platformi naručuju robu, bez mogućnosti da je fizički pregledaju pre kupovine, nemaju nikakav način da provere da li se radi o falsifikatu ili originalnom proizvodu.“

Codacons upozorava da stvarna opasnost leži u tome da se svi kupci na ovakvim velikim platformama mogu naći u sličnoj situaciji i suočiti sa ogromnim carinskim kaznama ukoliko naručena roba ne ispunjava zahteve vezane za autorska prava.

„Naš savet potrošačima je da budu krajnje obazrivi i da izbegavaju kupovinu brendiranih proizvoda po neverovatno niskim cenama, jer u protivnom rizikuju visoke kazne i konfiskaciju robe“, zaključuju iz udruženja.

(iefimerida.gr)

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading