BLUMBERG RASKRINKAO FAŠISTIČKU HRVATSKU: Prošlost Hrvatske izbila na površinu sa Tompsonom
Dok milioni turista ovog leta hrle na hrvatsku obalu i uživaju u suncu i moru, paralelno se u zemlji odvija zabrinjavajući društveni fenomen – sve veća normalizacija ustaške simbolike i fašističke retorike. O tome piše i ugledni Blumberg, koji upozorava na opasne političke i kulturne pomake koje prati porast popularnosti pevača Marka Perkovića Tompsona.
U tekstu se ističe kako se slogani i simboli iz vremena nacističke NDH sve češće pojavljuju u javnosti – i to bez osude najviših državnih zvaničnika, a ponekad čak i uz njihovu otvorenu podršku.
Na Tompsonovom koncertu održanom 5. jula u Zagrebu, prema rečima organizatora, okupilo se neverovatnih 500.000 ljudi – što je gotovo osmina ukupnog stanovništva Hrvatske. Mnogi prisutni nosili su crne majice sa ustaškim sloganom „Za dom spremni“, dok je sam Tompson više puta tokom koncerta izgovarao isti pozdrav, što je publika uglas prihvatala.
Ministar odbrane Ivan Anušić, viđeni član desnog krila HDZ-a, pohvalio je koncert, rekavši da je to bio događaj koji je „ujedinio Hrvatsku“. U intervjuu za RTL izjavio je: „Ovo je bilo mnogo više od koncerta. Od sada će se neke stvari u politici i društvu početi nepovratno menjati.“
Blumberg primećuje da se širom Evrope šire desničarske ideje, ali da je Hrvatska sve jasniji primer kako ono što je donedavno bilo zabranjeno i društveno neprihvatljivo postaje deo mejnstrima. Iako je zemlja zabeležila ekonomski rast i 2023. uvela evro, odnos prema fašističkoj prošlosti ostaje nerešen.
Fašistička simbolika kroz pop kulturu
Profesor Florijan Biber sa Univerziteta u Gracu ocenjuje da se nasleđe Drugog svetskog rata u Hrvatskoj sve više zamagljuje. Simboli ustaškog režima ulaze u svakodnevni život, kroz muziku, navijačke skupine i estradu:
„U Hrvatskoj su ti simboli društveno prihvatljiviji nego u drugim evropskim zemljama. Popularna kultura, pre svega muzika, postala je glavni kanal za njihovu normalizaciju.“
Marko Perković Tompson nadimak je dobio po američkom mitraljezu koji je koristio tokom ratova 1990-ih. Proslavio se pesmom „Bojna Čavoglave“, čiji prvi stih je upravo ustaški pozdrav „Za dom spremni!“.
Na zagrebačkom koncertu, uz svetlosne efekte i dronove koji su ispisivali lik Bogorodice, publika je horski pevala stihove, a ustaška ikonografija bila je prisutna na svim stranama.
Iako je nakon koncerta Tompson izjavio da „nema nikakve veze s nacizmom“ i da su optužbe protiv njega „uvredljive za njegovu čast“, na sledećem koncertu u Sinju ponovo se okupilo 150.000 ljudi, dok je policija prethodno uhapsila više osoba zbog pevanja zabranjenih ustaških pesama.
Simboli u svakodnevici
Blumberg navodi da se Tompsonova muzika čula i u barovima na Korčuli, konkretno u Lumbardi, gde su gosti u tridesetim pevali njegove pesme, dok su stariji prolaznici reagovali negodovanjem i zatvarali uši.
Poverenica Hrvatskog sabora za ljudska prava, Tena Šimonović Einwalter, izjavila je da je pozdrav „Za dom spremni“ i dalje protivustavan, uprkos pokušajima da se reinterpretira:
„Duh je pušten iz boce.“
Premijer Andrej Plenković, s druge strane, rekao je da pozdrav može imati „dvostruko značenje“ – negativno za žrtve ustaša, ali i pozitivno za branitelje iz Domovinskog rata.
Blumberg podseća da je upravo Plenković formirao koaliciju sa krajnjom desnicom kako bi osigurao treći mandat, a da je viđen i na probi Tompsonovog koncerta. Predsednik Sabora Gordan Jandroković prisustvovao je samom koncertu, a nedugo zatim su dvojica poslanika u sabornici javno izgovorila slogan „Za dom spremni“.
Istorijski kontekst
Na utakmici Hajduka iz Splita proteklog vikenda navijači su uzvikivali „Ajmo ustaše!“ i „Za dom spremni!“, dok se Blumberg podseća i na događaj iz 2018. kada je Tompson pevao na Trgu bana Jelačića nakon uspeha hrvatske fudbalske reprezentacije na Mundijalu.
Sud je 2020. dozvolio izvođenje pesme „Bojna Čavoglave“, tumačeći je kao deo konteksta Domovinskog rata, ali je Ustavni sud te iste godine podvukao da je pozdrav „Za dom spremni“ direktno povezan s ustaštvom i kao takav – neprihvatljiv.
Režim Nezavisne Države Hrvatske odgovoran je za masovne zločine nad Srbima, Jevrejima, Romima i antifašistima. Ti simboli su u SFRJ bili zabranjeni, ali su se nakon ratova 1990-ih ponovo vratili, najpre preko HOS-a, koji je simbolično preuzeo slogan.
Blumberg zaključuje da je 58-godišnji Marko Perković Tompson danas ključna figura hrvatske muzičke scene i simbol povratka fašističke retorike – od zabranjivanog izvođača do zaštitnog lica političkog i kulturnog establišmenta.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)