Pucnjava u školi
Foto: AP/Tanjug/Ap

Tokom čitave 2024. godine u Helsinkiju nije zabeležena nijedna smrtna žrtva u saobraćaju, saopštili su gradski zvaničnici – podatak koji je izazvao pažnju i iznenađenje širom Evrope, gde se brojne zemlje i dalje bore s visokom stopom smrtnosti na putevima.

Iako je u Evropskoj uniji u prošloj godini zabeležen pad saobraćajnih žrtava od 3%, tragične nesreće su i dalje česte, posebno u velikim gradovima. Samo u Berlinu prošle godine poginulo je 55 osoba u saobraćaju, dok je u Briselu broj žrtava bio devet.

Helsinki, sa manje od 690.000 stanovnika, ali sa širim urbanim područjem koje broji oko 1,5 miliona ljudi, ističe se kao svetli primer. Prema rečima Roni Utrianena, saobraćajnog inženjera iz Odeljenja za urbano okruženje, jedan od ključnih faktora uspeha jeste stroža kontrola brzine.

Naime, još 2021. godine uvedena su niža ograničenja brzine – 30 km/h u većini stambenih zona i u centru grada. Ove mere su dodatno pojačane instalacijom 70 novih kamera i usklađene sa nacionalnom strategijom „Nulta vizija“, koja teži potpunom eliminisanju smrtnih ishoda u saobraćaju. Rezultati nisu izostali – broj žrtava kontinuirano opada, pokazuju podaci agencije za bezbednost saobraćaja „Likeneturva“.

Grad Helsinki već godinama sprovodi dugoročne urbanističke i saobraćajne strategije, koje su transformisale prestonicu iz automobilski orijentisanog grada u prostor prilagođen pešacima i biciklistima. Saobraćajnice su sužene, pejzaž kompleksniji, a novo drveće postavljeno tako da vozače podstiče na oprez.

Uz to, Helsinki je značajno uložio u infrastrukturu: izgrađeno je više od 1.500 kilometara biciklističkih staza, modernizovan je javni prevoz (uključujući autobuse bez vozača), a grad je dobio i podršku Evropske investicione banke za razvoj tramvajske mreže.

Utrianen navodi da su ove promene direktno dovele do smanjenja upotrebe automobila i, posredno, drastičnog pada saobraćajnih nesreća. Dokaz za to je i broj povređenih koji je u poslednjih 20 godina pao sa 727 (2003) na svega 14 (2023).

Ovakav uspeh Helsinkija pažljivo prati i Evropska komisija, dok komesar za saobraćaj Apostolos Cicikostas upozorava da većina članica EU nije na dobrom putu da do 2030. godine ispuni cilj – prepoloviti broj saobraćajnih žrtava.

(Politico)

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading