Prodavnica
Tanjug/Filip Krainčanić
Prodavnica

Tanjug/Filip Krainčanić

Prodavnica, Foto: Tanjug/Filip Krainčanić

Naplata plastičnih vreća od nove godine u većini trgovačkih lanaca u Republici Srpskoj je dodatni profit za trgovce i udar na džep potrošača.

To je stav Udruženja za zaštitu potrošača DON, koje tvrdi da se radi o manipulaciji trgovaca, umesto da se prema njihovom tumačenju time smanji kupovina kesa i više koriste platneni cegeri u cilju očuvanja životne okoline.

- U RS zakon u tom segmentu nije promenjen. U Srpskoj se samo od 1. januara sprovodi ekološka inicijativa nekolicine trgovačkih lanaca, koja je podržana u startu i od nas. Mećutim, praksa je pokazala da je to samo marketinški trik, kojim bi u toku godine trgovci zaradili ogromne količine novca - kaže direktorka Udruženja DON Murisa Marić.

Na taj način u Udruženju tumače novu praksu u trgovinima da kupcima uz kupljene proizvode naplaćuju i plastične kese, koje su ranije sa logom bile besplatne.

- Kod nas se radi o kršenju zakonskih propisa i reč je samo o prividnom provođenju ekološke inicijative, a u stvarnosti u ogromnoj većini trgovački lanci naplaćuju i kese sa svojim logom, na što su nam se požalili brojni potrošači - pojašnjava Marićeva.

Prodavnica

Alo!/Dejan Briza

Prodavnica, Foto: Alo!/Dejan Briza

Pritom je citirala odredbu Zakona o zaštiti potrošača u RS, koji tretira tu problematiku i potrošače podučava šta zaista treba da plate.

- Plastične vreće se naplaćuju, ali ne i one sa logom, jer Zakon o zaštiti potrošača u članu 24. stav 3. jasno je definisao da "Omot, kao što su kesica, vrećica, torba, poseban papir ili slično, što služi za nošenje kupljenih proizvoda koji ima u celosti ili delimično logotip, znak, slogan i/ili naziv proizvođača i/ili trgovca ili upućuje na njega, smatra se reklamnim sredstvom koje trgovac ne sme posebno zaračunati kupcu" - citiraju zakonsku odredbu iz ovog Udruženja.

Potrošače podučavaju, ako su im u trgovinama nakon 1. januara ove godine dobili istu kesu kakvu su dobijali do 31. decembra prošle godine i ona im je naplaćena, da su u takvim slučajevima trgovci prekršili zakon na njihovu štetu.

PONETI CEGERE

Muriša Marić, ipak, savetuje potrošače da prilikom polaska u kupovinu od kuće ponesu platnene cegere i torbe, umesto da isteruju pravdu ili plaćaju plastične vrećice na kojima se trgovački centri dodatno bogate i time nepotrebno zavlače ruku u njihov džep.