STUDENTI SE PLAŠE LINČA AKO IH VIDE DA IMAJU NASTAVU... DRŽIM IM KONSULTACIJE U MOM DOMU Profesorka Filološkog fakulteta u Beogradu uputila kolegama pismo
U pismu koje je uputila kolegama, profesorka je iznela niz ozbiljnih optužbi i zabrinutosti zbog stanja na fakultetu, ukazujući na atmosferu jednoumlja, cenzure mišljenja i diskriminacije.
Pismo dr Kornelije Ičin, redovne profesorke Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, prenosimo vam u nastavku:
- Podstaknuta nedavnim Naučno-nastavnim većem, gde smo imali priliku da vidimo organizovanu zaštitu jednog studenta, koji je po svemu sudeći zadobio „specijalni" status na fakultetu, a na fonu „borbe za pravednije društvo", odlučila sam da vam se obratim. Ujedno sam podstaknuta i trijumfalnim „prekim sudom" od 12. februara na osnovu „dokumenta" dobijenog špijuniranjem studentskih mreža (važno je kad-tad otkriti svoju pravu vokaciju!), kao i uvidom u zapisnik. Stoga želim da podsetim na sledeće.
Uzurpirano pravo na rad
1. Ustav Republike Srbije jemči pravo na rad (za pravnu službu i za nadripravnike koji su napustili filologiju to je član 60 Ustava).
Nekim studentima držana i nastava i ispiti
2. Ja sam profesor ruske književnosti i kulture u svakom trenutku svog postojanja i odazivam se uvek na poziv studenata da imamo predavanja, konsultacije i svaki drugi oblik dijaloga. Ne delim studente na „prave" i „neprave" kako je u više navrata saopšteno početkom školske godine, ne delim studente na one koji idu na razmenu preko Erazmusa ili ne idu, ne delim studente na one koji su na osnovnim ili doktorskim studijama, ne delim studente na podobne koji se biraju u naučna zvanja i nepodobne koji se ne biraju i time im se oduzima stipendija države, ne delim studente po nacionalnoj pripadnosti - na one koji su iz Švajcarske (s kojima je 2 nedelje u februaru držana intenzivna nastava na Katedri za slavistiku, kao i prethodne 2 godine - od početka agresije Rusije na Ukrajinu, po dogovoru između prof. Olge Burenjine i mene) i one koji su iz Srbije, ne delim studente na strance s kojima se radi na Avali i domaće s kojima se ne radi. Zalažem se za pravo svih - i onih koji žele sada da uče, i onih kojima će biti nadoknađena nastava nakon blokade.
Održavanje nastave - veliki greh
3. Zbog straha da će biti fotografisani i izloženi medijskom linču na društvenim mrežama, studenti su odustali od sopstvene ideje da im držim predavanja i zamolili da nastavimo s pojedinačnim konsultacijama – u kabinetu, kafeu i mom domu. Odatle su, između ostalog, ponikla 3 rada koja su prihvaćena za štampu u časopisima u SAD-u, Rusiji i Italiji, kao i učešće jednog studenta doktorskih studija na konferenciji u Rigi i njegovo uključivanje u projekat japanskih slavista.
Jednoumlje, borba za mišljenje i propast Univerziteta
Ono zbog čega pišem ovo pismo jeste briga za mišljenje koje je proterano s fakulteta. Jednoumlje se proglašava za jedinstvo. U čemu smo mi to jedinstveni - u oduzimanju prava na obrazovanje? Obrazovanje je životvorni stub društva. Obrazovanje preobražava svakog pojedinca, ono menja svakog od nas, a samim tim i društvo. Ako njega nema, irelevantan je i biološki opstanak. Sigurna sam da mnogi od nas vide propast Univerziteta, ali ćute. Možda misle da je kasno reagovati. Po svojoj optimističkoj prirodi, nikad ne odustajem i verujem da je uvek pravi trenutak da čovek stvara i bori se protiv entropije. Propast nas kao filologa očitava se u jeziku kojim govorimo. Kao neko ko se 40 godina bavi poezijom, imam izoštren sluh za jezik. Ne mogu da se načudim kakvim mi to jezikom govorimo, kako se dogodilo da najtananiji slojevi jezika budu potisnuti i na površinu ispliva birokratska terminologija, agresivna i preteća intonacija, cinizam koji razgrađuje naše stvaralačko biće? Jesu li za nas knjige postale samo mrtvo slovo na papiru? Otkuda potreba da se pozivamo na toliko pravilnika, tačaka statuta, a da nijednom rečju ne pomenemo pravdu i pravičnost? Da li treba da podsetim na idealno pravno organizovana društva koja su takođe idealno i po zakonu stvarala koncentracione i radne logore?
Dodvoravanje, doušništvo i režirana veća
I opet da se vratim na mišljenje koje je u osnovi svega. Hana Arent se smejala odsustvu sposobnosti da se misli, čitajući 3600 stranica teksta optužnice Ajhmana koji se branio birokratskim floskulama. On je samo radio svoj posao - time se branio, jer se kod činovnika zapitanost o postupku ne podrazumeva. I kod nas ne postoji zapitanost, postoji samo izvršavanje direktiva, počev od one da „nemamo uslova za rad", te stoga stajemo s nastavom, iako svi znamo da uslove imamo, a studente nemamo. Atmosfera dodvoravanja, doušništva, podela da „moj” i „njegov/njen" koja je okrznula sve katedre kroz unapred režirana veća, montirane procese, urušavanje odnosa između učitelja i učenika, dovodi do potpune degradacije onoga što su po prirodi svojoj humanističke nauke i sama nauka.
O robovima koji traže svoje gospodare
Odsustvo dijaloga koji je u biti spoznaje sveta (mejeutike), zamena uzroka i posledica, odustvo prezumpcije nevinosti - jesu elementi književnosti apsurda kojom se odavno bavim i o čemu imam studije i knjige. Dakako da u tom kontekstu razmišljam o našem društvu. I tu mi najviše pomažu Dostojevski i Beket - kao najživlji. O slobodi kao najvećem bremenu, o robu koji traži svog gospodara, o klanjanju novcu, o najstrašnijem liku književnosti Petru Verhovenskom koji tuđu smrt koristi u partijske svrhe. Na laži, mržnji i netrpeljivosti se ne može ništa izgraditi, to je put jalovosti i samoobmane.
Ničeg novog pod Suncem. Lenjinova maksima da će „svaka kuvarica moći da upravlja državom" vaskrsava danas (to znaju studenti treće godine rusistike, koji čitaju drame Erdmana), baš kao i krvava ruka, koja se u satiričnoj štampi našla preko cele stranice „Visokog manifesta" Nikolaja Drugog u jesen 1905. (u pokušaju da se suzbiju revolucionarna zbivanja u Rusiji od 9. januara 1905. pa nadalje). Da li možemo ovo da saopštimo studentima u blokadi i da ih ne zavaravamo originalnošću?
O planu nadoknade nastave
Da li možemo da razmišljamo o planu nadoknade nastave? Verujem da smo svi ova 4 meseca utrošili u naučni rad, možda je došlo vreme da svoja najnovija dostignuća predstavimo studentima? Ne sumnjam da smo svi željni razgovora o nastavi i nauci, a ne o advokatima koje su angažovali fakulteti i Univerzitet. Možda je to nečija realnost. Moja ostaju umetnost i nauka, a verujem i mnogih drugih kolega.
U nadi da ćemo vratiti sebi izgubljeni jezik poetskog, srdačno vas pozdravljam - zaključuje dr Kornelija Ičin, redovni profesor Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, u svom pismu.
(Republika)
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (62)
Mik
09.04.2025 12:03
Svasta se tu desava
Vojin
09.04.2025 12:04
Obrazovanje mora da funkcioniše,a blokadere treba pohapsiti.
Marta
09.04.2025 12:04
Nije u redu da stutenti koji su vredni morsju da se kriju.
Zeljko
09.04.2025 12:05
Obrazovanje je životvorni stub društva. Obrazovanje preobražava svakog pojedinca, ono menja svakog od nas, a samim tim i društvo. Ako njega nema, irelevantan je i biološki opstanak.
Vanja
09.04.2025 12:08
Vreme je da studenti nastave svoje studije
Mila
09.04.2025 12:09
Dosta su studenti koji žele da uče trpeli manjinu.
Momčilo
09.04.2025 12:09
Naravno deci je mesto u školama i fakultetima
mali pauk
09.04.2025 12:10
Bravo za prave studente koji se bore za svoje pravo, a to je da žele da uče
makarenko
09.04.2025 12:11
Sjajno.Sve je više studenata koji se skupljaju za pravu stvar
Ljiljana
09.04.2025 12:11
Podrska i pravda za studente koji zele da uce.
Ivan
09.04.2025 12:11
Sramno je sto studenti moraju da se kriju kako bi ucili.
nemanja
09.04.2025 12:12
Pravi studenati ce traziti svoje pravo na skolovanje
Dana
09.04.2025 12:12
Podrska za profesore koji zele da svoj posao obavljaju kako treba.
Nazi ukraina
09.04.2025 12:12
Samo napred, do ispunjenja svojih ciljeva!
Miki
09.04.2025 12:13
Treba omoguciti svim profesorima i studentima koj zele da uce i rade da to obavljaju nesmetano.
nebojsa
09.04.2025 12:13
pravi studenti sa punim pravom traze da se vrate na fakultete
Rade
09.04.2025 12:14
Strasno je sto profesori moraju da se kriju kako bi samo radili svoj posao.
nikola bulajić
09.04.2025 12:14
Konacno se budi normalna Srbija
Avram
09.04.2025 12:15
Studenti uplašeni ako se vrate na nastavu!
Rade
09.04.2025 12:15
Studenti treba da imaju redovno nastavu na svojim fakultetima.
noklica
09.04.2025 12:15
One koji hoce da uce i rade treba podrzati
Goran775
09.04.2025 12:15
ovo nikako ne sme da se dozvoljava, zaista su preterali
Marija
09.04.2025 12:15
Obrazovanje više ne može da ispašta zbog bezobrazluka opozicije.
novak
09.04.2025 12:17
Velika podrška ovoj deci!
noklica
09.04.2025 12:17
Tako je, mirnim putem do cilja
Saki
09.04.2025 12:18
Ovo se mora odmah zaustaviti!
bakocevic
09.04.2025 12:18
Nastava mora da se nastavi.
zoran
09.04.2025 12:19
Do čega smo došli da se studenti plaše ići na fakultet? Ovo više nema veze s protestom, ovo je čisto zastrašivanje.
Baki
09.04.2025 12:19
Jeziv je pritisak koji podnose deca koja zele da uce. Izdrzite
ana
09.04.2025 12:20
Ako se zalažete za slobodu, onda je minimum da poštujete i tuđu slobodu da uče i rade.
Milica2008
09.04.2025 12:20
Plaše se ucena i pretnji blokadera koji ih mesecima terorišu.
bajka
09.04.2025 12:20
ne treba da ćute kolegama koji ne žele uče
bojan
09.04.2025 12:21
Linčovanje neistomišljenika nije borba za pravdu – to je nasilje koje uništava svaku ideju.
Ruška16
09.04.2025 12:21
Je l ovo pravda koju blokaderi žele?! Užas.
lana
09.04.2025 12:21
Zatvarati fakultete i terorisati studente koji žele da uče – to je dno političkog aktivizma.
belzebub
09.04.2025 12:21
Sve je više studenata koji se skupljaju i koji žele da nastave svoje školovanje i borbu za još bolju budućnost.
Svetlana68
09.04.2025 12:21
Da brutalno zastražuju svoje kolege samo zato što žele da uče-to je za svaku osudu.
petar
09.04.2025 12:21
Profesorka koja drži časove kod kuće pokazuje više profesionalnosti nego oni koji glume revolucionare.
zoran
09.04.2025 12:22
Zastrašivanje i blokade ne smeju biti alat u rukama onih koji se navodno bore za obrazovanje.
Ivi
09.04.2025 12:22
Strašno je kad profesori koji žele da predaju studentima moraju da se kriju
ana
09.04.2025 12:22
Ovo nije bunt, ovo je tiranija manjine nad većinom – i obrazovni sistem ispašta.
Đorđe58
09.04.2025 12:22
To su njihove kolege, kako nemaju saosećanja prema njima. Oni samo žele da ueče.
bojan
09.04.2025 12:23
Studiranje u strahu nije studiranje. Pravo na obrazovanje mora biti iznad svake ideologije.
Ljiljana
09.04.2025 12:23
Podrška za hrabru profesorku koja časno brani svoj poziv.
belegiš
09.04.2025 12:23
Sve vise studenata ce traziti svoje pravo na studiranje a ne da im neko blokira fakultete .
lana
09.04.2025 12:23
Sramota je da se profesori i studenti osećaju kao da su u ilegali – gde je granica?
petar
09.04.2025 12:23
Ako su blokade počele da proizvode ovakav strah, onda je jasno da su izgubile svaki legitimitet.
biljana platno beleše
09.04.2025 12:24
Napred omladino, znanje je moc.
zoran
09.04.2025 12:24
Blokade koje šire strah među studentima su poraz svake ideje o slobodnom i demokratskom društvu.
bitkoin
09.04.2025 12:24
Mnogi su uvideli laži i obmane lešinara iz opozicije čiji je cilj da sruše Srbiju .
ana
09.04.2025 12:25
Oni koji uzvikuju parole o slobodi, a istovremeno onemogućavaju drugima da studiraju, nisu borci za pravdu već licemeri.
bojan
09.04.2025 12:25
Kada profesori drže nastavu po privatnim stanovima, jasno je da je sistem obrazovanja napadnut od strane ekstremne manjine.
Bogisav
09.04.2025 12:25
Sa punim pravom traze da se vrate na fakultete!
lana
09.04.2025 12:26
Studenti ne smeju biti taoci ničijih političkih ambicija – fakulteti su mesta znanja, a ne ulica.
petar
09.04.2025 12:26
Zatvarati vrata znanja i širiti mržnju prema kolegama koji misle drugačije nije borba, to je nasilje.
Aleksandra
09.04.2025 12:26
Dokle je sve stiglo.....ovaj teror je katastrofalan
zoran
09.04.2025 12:26
Pravo na protest ne uključuje pravo na ucenjivanje i zastrašivanje drugih.
ana
09.04.2025 12:27
Blokade su izgubile svaki smisao kada su postale alat za prisilu, a ne za dijalog.
Tamara
09.04.2025 12:27
Obrazovanje mora da funkcioniše,a blokadere treba pohapsiti.
bojan
09.04.2025 12:27
Ako vam smeta što neko želi da ide na predavanja, onda niste za obrazovanje, nego za haos.
bogomir
09.04.2025 12:27
Normalna Srbija se konacno budi.
lana
09.04.2025 12:28
Studente treba podsticati na razmišljanje, ne na mržnju i linč onih koji ne misle isto.