izgoreli mercedes automobil požar bomba vatra vozilo
B. Janačković
bomba, Vračar

Fejsbuk

bomba, Vračar, Foto: Fejsbuk

Plaćene ubice, sačekuše, jurnjave automobilima i motociklima sa kojih se u pokretu nemilosrdno ubijaju žrtve, nekada su bili osnovni potpisi svake mafijaške likvidacije, dok su danas primat u mafijaškim obračunima odnele auto-bombe.

Tako je tokom devedesetih godina simbol mafijaških likvidacija bio srebrni „audi smrti“, iz kog su pripadnici zemunskog klana sejali smrt po beogradskim ulicama.

Taktika je uvek bila ista - za volanom je morao da bude najbolji vozač među „zemuncima“, žrtvama se približavao brzo, presretao ih, a potom pucao iz „kalašnjikova“. Sve do velike policijske akcije „Sablja“, kada je ovaj klan razbijen 2003. godine, o čuvenom „audiju“ se dosta pričalo, ali ga je malo ljudi koji su napad iz njega preživeli videlo. „Audi smrti“ glave je koštao Mirka Tomića Bosanca, Radoslava Trlajića - Batu Trlaju, Zorana Davidovića Ćandu, Zorana Uskokovića Skoleta, Sredoja Šljukića Šljuku i mnoge druge.

Podmetanje bombi u to vreme nije bilo aktuelno. Ostalo je upamćeno da je pokušaj da se nekadašnji vođa voždovačkog klana Goran Vuković Majmun 1994. ubije bombom postavljenom pod automobil bio ne samo neuspešan već i komičan. Bomba je postavljena, ali se Vuković navodno čitav dan vozikao po gradu s njom, sve dok je njegovi prijatelji nisu videli i skinuli. Ubijen je u decembru te godine, ali iz automatskog oružja.

U godinama koje su usledile, „audi“ je otišao u istoriju, a poslednjih godina njegovo mesto u kriminalnim obračunima zauzele su bombe.

Pročitajte još:

- U početku nije bilo teško pronaći eksploziv, jer ga je zbog ratova na prostoru bivše Jugoslavije bilo dovoljno, ali je bilo teško doći do onog ko bi ga stručno postavio. To se smatralo visokorizičnim poslom. S godinama, pojedine kriminalne grupe, naročito s druge strane Drine, specijalizovale su se za ovakve likvidacije, jer zahtevaju manju logistiku, ali i manju mogućnost da onaj koji postavlja ostavi tragove, jer vatra posle eksplozije uništava dokaze - objašnjava sagovornik Kurira. Osim toga, prema njegovim rečima, u prometnim gradovima ubica ne mora da juri žrtvu, a lakše mu je i da neopaženo ode s mesta eksplozije.

Bombe pod automobilima počele su da eksplodiraju ne samo po Beogradu već po celoj Srbiji, ali i Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini.

- Činjenicu da je zbog nedostatka tragova policiji teško da pronađe osobu koja je postavila bombu demantovalo je hapšenje Velimira Simića, pripadnika kriminalne grupe Darka Eleza, koji se sumnjiči da je pre 13 godina postavljanjem bombe ubio Gorana Mijatovića Mitu, predsednika FK Bežanija.

Bivši operativac DB Boža Spasić smatra da su likvidacije auto-bombama postale obeležje mlađih generacija u podzemlju.
- Za izvršioce, ovo je daleko bezbolniji način sa sprovođenje likvidacije u odnosu na klasično ubistvo ili sačekušu, gde egzekutor mora neposredno da prilazi žrtvi. Automobili su atentatorima dostupni 24 sata, tako da imaju vremena da na vreme osmisle napad i postave eksploziv. Samu bombu mora da napravi profesionalac, pa su se za te poslove uglavnom angažovale osobe koje su radile sa eksplozivom u vojsci, policiji, pa čak i na frontu. Međutim, u poslednje vreme primetan je porast amatera koji prave ove paklene mašine, a koji su se neretko završavali tragedijama i pogibijima već tokom izrade - smatra Spasić.

Za prvi ubistvo bombom postavljenom pod automobil smatra se likvidacija Radeta Međeda, vlasnika tada najvećih kockarnica u Srbiji. Bomba u njegovom džipu aktivirana je 1994. daljinskim upravljačem, dok se Međed uključivao u Ulicu kneza Miloša. Ubice nikada nisu otkrivene.

Sve je već skovano u samom srcu Evropske Unije!

Gosti ovonedeljnog 'Hit Tvita' su Vladimir Đukanović, Nenad Čanak, Aleksandar Jakšić i Kristina Kija Kockar.

Kriminolog Zlatko Nikolić kaže da je upotreba eksploziva čistija za izvršioce upravo zbog toga što za sobom ne ostavlja tragove.

- Ovakav način likvidacije za izvršioca jeste bezbedniji, samo je pitanje da li će naći dovoljno obučenu osobu koja tim eksplozivom zna da rukuje. Ovakvi načini likvidacija svojstveni su crnogorskoj mafiji - kazao je Nikolić.

Božidar Spasić objašnjava da je auto-bombe najviše koristila italijanska mafija.
- Automobili se tamo dižu u vazduh više kao opomena, a služe i da dodatno uznemire nečiju porodicu ili komšiluk. U Srbiji se, međutim, auto-bombe koriste podjednako i za likvidacije i za opomene, jer su se u većini slučajeva pokazale kao preciznije i čistije, jer ne ostavljaju tragove koji bi dovele do izvršioca - smatra Spasić.

ČUDOM IZBEGAO SMRT

Lazar Vukićević (30), navijač Crvene zvezde i osuđeni napadač na vođu Partizanovih navijača Nikolu Vavića, samo je pukom srećom izbegao smrt kada je 29. septembra eksplodirala bomba podmetnuta ispod njegovog skupocenog „poršea“. Pretpostavlja se da je bomba trebalo da ubije Vukićevića, kao i da ju je napadač slučajno aktivirao u trenutku dok je vozilo bilo parkirano u Riječkoj ulici na Vračaru. Vukićević je osuđen zbog obračuna iz januara 2017, kada je tokom tuče ispred jednog prestoničkog noćnog kluba upucao Vavića u noge.

SPASAO GA ODVEZAN POJAS

Vladimir Karan (46), koji se dovodio u vezu s rakovičkim klanom, teško je povređen u junu 2015, kada je eksplodirala bomba postavljena pod njegov džip BMW X5 u Kirovljevoj ulici na Banovom brdu. U eksploziji su povređena još dva prolaznika jer je džip odleteo u vazduh usred dana, u blizini autobuskog stajališta i nekoliko kafića. Karan je od siline detonacije izleteo iz vozila kroz šoferšajbnu, a pretpostavlja se da mu je upravo to spaslo život jer nije bio vezan. Karan navodno ima poveći dosije zbog više razbojništava i krađa, a dovodio se u vezu i sa trgovinom narkoticima. Početkom godine hapšen je u policijskoj akciji zajedno sa drugim pripadnicima podzemlja Nebojšom Stojkovićem Stojketom, Vladimirom Jovanovićem Japancem, Zvonkom Mateovićem.

PAS PREŽIVEO DETONACIJU

Nenad Blagojević Bosanac (48) raznet je u eksploziji bombe postavljene pod njegov „mercedes“ kod Pupinovog mosta u Zemunu u decembru prošle godine. Policija je sumnjala da je njegova likvidacija povezana sa neraščišćenim računima iz njegove kriminalne prošlosti, a koji datiraju još iz devedesetih. Hapšen je zbog iznuda, a poslednjih 15 godina života proveo je u Australiji sa porodicom, gde je navodno vodio miran život. Ubijen je ubrzo nakon povratka u Beograd, a stravičnu eksploziju preživeo je njegov pas, koji je bio u prtljažniku vozila.

BIVŠI POLICAJAC OSTAO BEZ NOGE

Bivši policajac Dalibor Bogdanović (42) iz Novog Sada, zvani Boća, ostao je bez noge u eksploziji bombe postavljene ispod njegovog džipa u maju ove godine. Eksplozivna naprava bila je postavljena ispod sedišta i daljinski je aktivirana u momentu kada se isparkiravao sa parkinga u Ulici Ilije Birčanina, gde inače živi. Bombaš je po svemu sudeći nadgledao njegov džip i čekao momenat. Kobnog dana Bogdanović je u svojstvu oštećenog svedočio na suđenju Jovanu Kecmanu, zvanom Coje, koji ga je pre pet godina upucao u jednoj kafani.

Policija

Alo!/ Masanori Jošida

Policija, Foto: Alo!/ Masanori Jošida

UBIJEN IZ ČETVRTOG POKUŠAJA

Ivan Ćirić (37), navodni pripadnik voždovačkog klana, ostao je bez ruke u eksploziji bombe koja je raznela njegov automobil „sitroen“ u blizini Centralnog groblja u naselju Braće Jerković, februara 2018. Sličan bombaški napad Ćirić je preživeo pet godina ranije, dok je još 2004. preživeo ranjavanje u pucnjavi. Nekoliko meseci nakon što je izgubio ruku, Ćirić je ubijen u sačekuši na Trošarini, kada je nepoznati napadač na motoru prišao automobilu u kom je bio Ćirić s prijateljem i otvorio vatru. Sumnjalo se da je ubijen iz osvete jer je hteo da izađe iz podzemlja i nelegalnih poslova.

SMRT KRALJA KLUBOVA

Dragan Jelinović Jelke (58), vlasnik poznatog noćnog kluba „Kabare rouz“, poginuo je u julu 2015. kada je eksplodirala bomba ispod njegovog „audija“ u Ulici Milana Vujaklije u naselju Bežanijska kosa. Istraga ovog zločina odvijala se u nekoliko pravaca, a policija je sumnjala da je likvidiran iz osvete zbog ubistva navijača Zvezde Velibora Dunjića. Jelinović je navodno duže vreme pre ubistva bio u sukobu s pojedinim navijačima koji je kulminirao Dunjićevim ubistvom.

Bonus video

Govor predsednika Vučića na vojnom aerodromu