Prodavnica
Tanjug/Tanja Valić
Prodavnica

Tanjug/Tanja Valić

Prodavnica, Foto: Tanjug/Tanja Valić

Potrošači u Srbiji se, prema podacima Ministarstva poljoprivrede, najviše žale na miris, boju i ukus hrane, zatim na istek rokova hrane u prodaji ili nedostatak deklaracije na izloženim namirnicama.

U ministarstvu tvrde da se podjednako revnosno kontrolišu namirnice uvoznog i domaćeg porekla, pijace i sve vrste prehrambenih prodavnica.

Iz tržišne inspekcije navode da 2019. u većim gradovima nisu imali nijednu prijavu vezanu za prodaju robe na zelenim pijacama, ali su dobili manji broj prijava koje su se odnosile na prodaju u supermarketima.

Potrošači su se najviše žalili na to što cena istaknuta na proizvodu i ona na kasi - nije ista.

Republička veterinarska inspekcija kontroliše bezbednost i kvalitet hrane životinjskog porekla u svim objektima koji stavljaju hranu životinjskog porekla u promet, poput mesara, ribarnica, prodavnica mlečnih proizvoda, prodavnica delikatesa, samoposluga, megamarketa, restorana, kioska brze hrane i zelene pijace.

Poljoprivredna inspekcija na pijacama kontroliše promet alkoholnih pića u rinfuznom stanju, a u trgovinskim objektima hranu biljnog porekla, alkoholna i bezalkoholna pića u originalnom pakovanju. Postoji i fitosanitarna inspekcija, koja kontroliše svaku pošiljku svežeg voća i povrća prilikom uvoza.

Prodavnica, market

Alo!/Vladimir Marković

Prodavnica, market, Foto: Alo!/Vladimir Marković

U Ministarstvu poljoprivrede ističu da se sve inspekcije kontrole bezbednosti i kvaliteta hrane u prometu obavljaju redovno i kontinuirano, po operativnom godišnjem planu, kroz samostalne planske kontrole, organizovane i kontrole po prijavama potrošača, ali i pojačane vanredne kontrole, navodi "Biznis i finansije".

Inspekcije koje su u nadležnosti tog ministarstva, veterinarska, poljoprivredna i fitosanitarna, tokom 2019. su kroz redovne i vanredne kontrole obavile više od sto hiljada kontrola. Sa tržišta su povukle hranu koja nije bezbedna za potrošače, "zbog nedostataka u sledljivosti proizvoda, isteka roka trajanja, nepropisnog deklarisanja, neispunjavanja uslova za proizvodnju ili nepoštovanja zakonskih propisa".

S druge strane, tržišna inspekcija vodi računa da na pijacama robu prodaju samo legalni trgovci, zbog čega obavljaju kontrolu i preventivni nadzor i kod organizatora pijaca. U Odeljenju za kontrolu prometa, sprečavanje nelojalne konkurencije i zaštitu potrošača Ministarstva trgovine, ističu da su u prethodnoj godini inspektori tokom ukupno 160 kontrola utvrdili propuste kod 43 organizatora pijaca i dali preporuke kako da se oni otklone.

Po prijavama potrošača postupaju tržišni inspektori raspoređeni u 23 odeljenja na teritoriji Srbije. Interesantno je, međutim, da tokom 2019. godine tržišna inspekcija nije primila nijednu prijavu vezanu za nepravilnosti na pijaci.

Tržišna inspekcija je prošle godine kontrolisala i promet kafe na pijacama i u hipermarketima. Oko 100 inspektora je obavilo više od 670 kontrola prometa kafe i zbog utvrđenih nepravilnosti doneto je 40 rešenja da se one otklone ili roba stavi van prometa.

Inspektori su podneli 34 zahteva sudu za pokretanje prekršajnog postupka, 32 kilograma kafe je stavljeno van prometa, a oduzeto je 26 kilograma kafe od četiri neregistrovana fizička lica.