Automobili
Alo!/Marko Metlaš
Automobili

Alo!/Marko Metlaš

Foto: Alo!/Marko Metlaš

Ako se uzme u obzir da je cena polovnjaka u Evropi već skočila zbog korona krize i slabije prodaje, može se reći da stiže i drugi novi udar na džep na uvoz automobila u Srbiju.

Zbog pada tražnje cena polovnih automobila po evropskim zemjama počela je da raste još polovinom prošle godine.

Nabavka polovnjaka sa tog tržišta već je skuplja za 20 do 30 odsto, ali je i ponuda znato oskudnija.

Kako navode pojedini vlasnici auto-kuća i auto placeva, pre korone je na licitacijama evropskih lizing kuća nedeljno bilo od 4.000 do 5.000 vozila, a sada je ta količina prepolovljena. Takođe, cene su otišle naviše, pa su automobili koji su koštali oko 7.000 evra sada skuplji i za 1.500 evra. Pojedini modeli su čak i duplirali cene.

S druge strane, Nemačka je sada najavila izmene Zakona o garancijama, koje bi trebalo da uskladi sa Direktivom EU o prodaji robe, a koje u prevodu znače i dodatno poskupljenje. To bi svakako imalo veliki uticaj i na srpsko tržište, kao jedno od najvažnijih na koje Nemci izvoze svoje polovne automobile.

Nemačko udruženje dilera automobila očekuje da bi usvajanje izmena zakona donelo rast cena polovnih automobila za 10 do 20 procenata i praktično kraj prodaje starijih polovnih vozila.

Prethodni rok za garancije bio je šest meseci, a produženje garancije i efekti, odnosno troškovi takve odluke stvaraju problem trgovcima. S druge strane, iako ova odluka ide na ruku kupcima polovnih vozila, jer bi trebalo da im obezbedi veću sigurnost da su vozila koja kupuju ispravna ili bar besplatnu popravku u roku od godinu dana ako dođe do nekog kvara, dugoročno bi moglo doći do negativnih promena, poput poskupljenja automobila

Državno udruženje nezavisnih trgovaca motornim vozilima (BVfK) zato je apelovalo na nemačko Savezno veće u pokušaju da spreči usvajanje ovih izmena.

"Promene su nesrazmerno nepovoljne i neodržive za trgovinu motornim vozilima", navodi se u saopštenju BVfK.

Prema podacima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, prodaja novih vozila u našoj zemlji čini oko 15 odsto ukupne prodaje, odnosno prvih registracija, a čak 85 odsto čine polovna vozila. Pritom je skoro 80 odsto polovnih vozila starije od 10 godina, što nas dovodi do poražavajuće statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi oko 17 godina.

Kada Srbija zabrani uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorom, naši vozači će automobil koji danas košta oko 3.000 evra plaćati najmanje 500 evra više, a najstariji auto koji će biti moguće uvesti u našu zemlju imaće 15 godina.

U junu prošle godine čak tri miliona vozila sa dizel motorima standarda evro 4 i evro 5 stajalo je na placevima u Nemačkoj i čekalo kupce većinom sa naših prostora, jer su tim vozilima novi propisi zabranili ulazak u gradska jezgra u mnogim nemačkim gradovima.

Tokom 2019. godine iz Nemačke je na istočno i jugoistočno evropsko tržište izvezeno 226.000 vozila, dvostruko više u odnosu na 2018. godinu. Korona je prošle godine delimično zaustavila priliv polovnjaka, mada podaci govore da je tokom 2020. u Srbiju stiglo samo 750 korišćenih vozila manje nego 2019.