Granica
Tanjug
Granica

Tanjug

Granica, Foto: Tanjug

S prvim danima ove godine počeli su da se primenjuju pravilnici Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Pomoću njih bi trebalo da budu sprečene zloupotrebe u poslovanju turističkih agencija odnosno doprinesu da putnici budu sigurni da će za kupljene turističke aražmane imati usluge kakve su i platili.

Pravilnici o visini i uslovima garancije, depozita, kategorije – licence... predstavljaju novine u dosadašnjem poslovanju agencija jer će ubuduće turističke agencije morati da imaju na bankarskom računu depozit, dok su ugovor s osiguravajućom kućom radi garancije putovanja i licencu agencije bile dužne da poseduju i ranijih godina, s tim što sada trebati da izdvoje znatno više novca za to, pa se očekuje da će opstati velike agencije, a male i srednje prestati da budu organizatori putovanja i početi da prodaju putovanja drugih tur-operatera.

Ministarstvo je u pravilnicima rangiralo agencije u četiri kategorije na osnovu obima posla, odnosno prodatih aražmana i broja putnika, pa će tako najniže rangirane agencije za licencu sada da plate godišnje od 2.500 evra do 10.000, koliko će morati da izdvoje agencije rangirane u najvišu kategoriju spram broja putnika ili prodatih aražmana.

Iznos depozita i garancije za turistička putovanja zavisiće od toga u kojoj su kategoriji agencije rangirane pa će tako one s najnižom licencom morati na bankarskom računu da imaju pokriće od 200.000 evra pa do 400.000, koliko je potrebno onima koje prodaju najviše aražmana, s najvećim brojem putnika.

Koje i koliko agencija će uspeti da ispunu uslove pravilnika znaće se u narednom periodu, kaže za "Dnevnik" vršilac dužnosti pomoćnika ministra u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Vera Božić Trefald.

Kako dodaje, u narednom periodu će se pokazati koliko je turističkih agencija uskladilo svoje poslovanje s novim propisima u oblasti turizma i istovremeno steći uvid u to koliko njih primenom novih pravilnika neće moći da nastavi rad.

U radnoj grupi za izradu i donošenju pravilnika učestvovali su predstavnici različitih udruženja turističkih agencija i Privredne komore Srbije, a prilikom izrade propisa rukovodilo se brojem putnika s kojima su turističke agencije imale sklopljene ugovore o putovanju, kaže sagovornica "Dnevnika".

Mada se o pravilnicima razgovaralo tokom cele prošle godine, Udruženje turističkih agenicija Srbije nije zadovoljno kako je rešena buduća prodaja duplih aražmana i svega što uz to ide.

Predsednica tog udruženja Marija Matijević kaže da je Udruženje turističkih agencija UTAS pokušalo da znanjem i iskustvom doprinese iznalaženju najboljih rešenja, pre svega radi zaštite putnika, ali i vodeći računa o opstanku agencija, koje u najvećoj meri posluju po principu malih porodičnih firmi i dobrih privrednika.

Verovatno će se veliki broj agencija ugasiti, ili prestati da se bave organizacijom putovanja i preći da radi samo prodaju aražmana velikih agencija, a to će dovesti do smanjenje broja zaposlenih, kazala je predsednica UTAS-a Marija Matijević.