Banka
Shutterstock
Banka

Shutterstock

Banka, Foto: Shutterstock

Iako banka više nema ništa sa tim, telefonske opomene za dug ne prestaju, pa u Efektivi savetuju da se pismeno obratite banci kako bi pozivi prestali.

"Mi smo građane savetovali da kada ih pozovu agencije za naplatu potraživanja da im saopšte da oni sa njima nemaju nikakakv ugovorni odnos, da ne znaju ko je, da preko telefona svako može da se predstavi i uzme pseudonim, dakle da ih upozore da čine krivično delo iznude i da im kažu da ih više ne zovu i neuznemiravaju, nakon toga takvi pozivi prestaju", kaže Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača Efektiva.

U nekim drugim slučajevima i dugovanjima, kada banka i agencija sklope ugovor, treba saslušati predlog nagodbe za rešenje duga. A ako to ne želite, dovoljno je da kažete da vas više ne uznemiravaju.

"Takva praksa obrade podataka o ličnosti predstavlja način izmirenja duga vansudskim putem tako da to nije nešto nedozvoljeno. Nedozvoljeno bi bilo ako bi ta agencija došla bez pravnog osnova bez ugovora sa tom bankom, ako bi to zloupotrebljavala u neku drugu svrhu onda bi došlo do kršenja zaštite javnih podataka o ličnosti. U konkretnom slučaju kada poverilac poveri te podatke agenciji za naplatu potraživanja ona ih koristi u svrhu samu ili pokušaja naplate potraživanja vansudskim putem. Ako ta naplata ne uspe, u tom slučaju poverilac onda odlazi na sud", navodi Zlatko Petrović, pomoćnik Poverenika o zaštiti ličnosti i podataka od javnog značaja.

Upravo je izbegavanje tužbi i sudova glavni adut agencija koje nude nagodbu. Ako, na primer, dugujete 30.000 dinara za neplaćene račune za mobilne pakete, agencije vam predlože da uplatite bar deo te sume. Na taj način izbeći ćete sudske troškove izmirujući ceo dug uz značajan popust.