Nju Delhi, indija, zagađenje, vazduh
Printscreen Youtube
Nju Delhi, indija, zagađenje, vazduh

Printscreen Youtube

Zagađenje, vazduh, Foto: Printscreen Youtube

Zagađenje vazduha građane pojedinih mesta ponovo nije zaobišlo, a pored Beograda i Valjeva na koje smo već navikli da su uvek na neslavnoj listi, danas je ipak, najteže stanovnicima Subotice.

Jutros je Valjevo sa indeksom zagađenosti 162 bio među najzagađenijim gradovima na svetu, a ispred njega nekoliko jedinica mu je bežao i Kragujevac sa 172.

Situacija se u međuvremenu malo promenila, ali kada se pogledaju parametri, Beograd, Valjevo, Užice, Niš i Kragujevac su zagađeni, dok je Subotica u kategoriji "jako zagađen".

Sada je u Kragujevcu mnogo bolja situacija, dok su Valjevo i Subotica i dalje pod narandžastom oznakom, što znči da su ugrožene osetljive grupe ljudi.

Koji je razlog ponovnom zagađenju?

Koncentracija PM-10 čestica je 70,5, a PM-2,5 je 58 mikrograma po metru kubnom, a kako objašnjavaju meteorolozi, uzrok povišenom aerozagađenju, iako se ne loži “punom parom” što je osnovni uzrok zagađenog vazduha, jeste trenutno nešto viši vazdušni pritisak i odsustvo vetra.

- Što se tiče predstojećeg perioda kada sezone grejanja bude na uobičajenom nivou, očekuju nas niske temperature, odsustvo strujanja vazduha i povećanu vlažnost vazduha, što će sve, kao što smo već svedoci u zimskim mesecima, prouzrokovati zadržavanje zagađenog vazduha iznad grada u vidu smoga – kaže Biljana Mladenović, rukovodilac za kvalitet vazduha Zavoda za javno zdravlje Valjeva.

Valjevo

Konkretno u Valjevu, kako objašnjava Biljana Mladenović, ova dva činioca utiču da je trenutni uzrok povećane vrednosti polutanata u vazduhu, naročito PM-10 čestica, saobraćaj, odnosno, izduvni gasovi automobila koji su takođe veliki "proizvođači" PM-10 čestica

Da su saobraćaj i veliki broj individualnih kotlarnica koje koriste čvrste energente, najveći izazivači aerozagađenja, konačno je priznao i gradonačelnik Valjeva Slobodan Gvozdenović, koji je prošle zime, i pored alarmantnih zvaničnih podataka, uporno ponavljao da “Valjevo nije Hirošima i Nagasaki”. On je, naime, na sednici Skupštine grada, nakon što su odbornici čuli izveštaj stručnog tima za smanjenje aerozagađenja sa predlogom mera i aktivnosti koje se mogu primenjivati u narednom periodu, rekao da se sa nekim primedbama slaže.

Zagađenje

Printscreen/Air Visual

Zagađenje, Foto: Printscreen/Air Visual

- Tačno je da je saobraćaj u gradu gust, pogotovo u špicevima, jer je “Krušik” proradio. Dugo nije bilo kolona automobila po centru grada, od 2007. nije bilo gužve u saobraćaju i tada je bio manji problem sa aerozagađenjem, jer nisu radile fabrike – rekao je Gvozdenović.

Gradonačelnik je dodao da će, kao rešenje, lokalna vlast izmestiti saobraćaj iz centra grada, "ali za to je potrebno vreme i novac".

Subotica

Sudeći po lepom vremenu, sunčanom danu i vetru koji duva, građani i ekolozi kažu da trenutno vazduh u Subotici sigurno nije najzagađeniji.

- Najveći uzročnici zagađenja su individualna ložišta i saobraćaj. Primećujemo sve više automobila u saobraćaju. Katastrofalan vazduh imamo naročito ako je nizak pritisak, kao što je to bilo u petak uveče. Trenutno, ne možemo reći da je prisutno veliko zagađenje. Duva vetar, napolju je zaista lepo, hladno, ali vazduh prija – kaže Snježana Mitrović iz Sektora za održivi razvoj pri Otvorenom univerzitetu u Subotici.

Zagađenje

Printscreen/Air Visual

Zagađenje, Foto: Printscreen/Air Visual

Lošijem kvalitetu uvazduha doprinosi i industrija, ali u manjoj meri, pošto potencijalnih zagađivača iz privrede trenutno u Subotici ima menje.

Najviše primedbi na vazduh imaju stanovnici prigradskih naselja i to zimi u večernjim satima.

- Nemamo organizovan način grejanja u naselju. Na svetlosti ulične sijalice najbolje se primeti da zagađeni dim kulja, ali se smrad iz ložišta i oseća. Ljudi lože plastiku i razni otpad, retko ko vodi računa o tome – kaže Subotičanka iz naselja Makova sedmicca.

Najčešće je posle zimskog sunčanog dana u predvečerje i uveče vazdušni pritisak nizak i tada težak miris paljevine, dim i izduvne gasove nema šta da ponese dalje.