Josip Broz Tito
Shutterstock
Josip Broz Tito

Alo!

Josip Broz Tito, Foto: Alo!

Da li je Josip Broz Tito naredio da se, ubrzanim tempom, srpska industrija prebaci u zapadne delove SFRJ posle Rezolucije Informbiroa (doneta 1948. u Bukureštu) u strahu od invazije SSSR, ili je nešto drugo imao u glavi – pitanje je na koje Beograd, Zagreb i Ljubljana već 60 godina nude različite odgovore. CIA agentura u nekadašnjoj Jugoslaviji nije imala dilemu.

Revnosno prateći sve što se ticalo ekonomije, prosledila je šefovima 13. decembra 1955. izveštaj o transferu industrije u Sloveniju, primećujući da je oko ovog pitanja „planula“ dva meseca pre toga žestoka polemika između srpskog i crnogorskog rukovodstva Centralnog komiteta komunističke partije s jedne strane i slovenačkog, odnosno hrvatskog rukovodstva s druge.

U izveštaju CIA – RDP80 – 00810A008600430009 – 4 doslovno stoji da je sve rešio Tito. Navodno je „odložio pripreme za transfer srpskih fabrika u interesu jedinstva partije“, ali je bilo očigledno da je „podržao Slovence i Hrvate“.

Pročitajte još:

Okosnica razdora, uz „transfer fabrika iz Srbije u Sloveniju kada stručnjaci za električnu energiju budu na raspolaganju“, bio je i „predlog za promenu rute dotadašnje Jadranske pruge“, koja je vodila od Beograda ka Baru, ka poželjnijem pravcu: Beograd – Sušak (danas deo Rijeke).

Jedna od omiljenih tvrdnji srpskih nacionalista tokom ratnih devedesetih godina je bila da su Slovenija i Hrvatska „ekonomski procvetale na račun Srbije u sklopu paklenog plana Josipa Broza i njegovog consigliere-a (savetnika) Edvarda Kardelja“. Na neki način je ovim izveštajem CIA dobila potvrdu: organizovano je premeštanje više od 70 fabrika iz Srbije.

Navodi se da je u Osijek otišla fabrika sapuna, u Zagreb fabrika baterija, iz Beočina su u Split poslati – postrojenje za proizvodnju cementa, a takođe u Split je za potrebe brodogradilišta prebačena divovska metalna presa iz Kragujevca (tada najveća na Balkanu), čitava jedna električna centrala iz Srbobrana završila je kod Kranja, između ostalog čak i ergela rasnih konja iz Stare Marovice kraj Bačke Palanke…

Bogamu, svašta zna ta CIA: Tito

profimedia

 

Ondašnji poznavaoci prilika tvrde da je „Fabrika automobila Maribor“, poznata po „tamićima“, osnovana odlukom Ministarstva teške industrije – fabrika kamiona iz Industrije motora Rakovica razmontirana je i s kompletnom tehničkom dokumentacijom premeštena u Sloveniju.

Srpski ekonomisti su devedesetih godina prošlog veka tvrdili da bi „Srbija danas bila balkanski Japan, a Hrvatska i Slovenija njeni Vijetnam i Laos“ da je srpsko i crnogorsko rukovodstvo na ovakve namere smelo da kaže odlučno – „ne“.

Pročitajte još:

Ali, Petar Stambolić i Blažo Jovanović, učesnici rasprave sa srpske i crnogorske strane, nisu se usudili Titu da kažu ni „a“. Predsednik SFRJ ih je zbog poslušnosti nagradio brojnim foteljama.

Stambolić je bio i ministar finansija Srbije, potpredsednik Vlade Srbije, predsednik Vlade Srbije, predsednik srpske Skupštine, ministar poljoprivrede vlade FNRJ, predsednik Savezne narodne skupštine, prvi čovek Saveznog izvršnog veća.

Političku karijeru je obogatio i predsednikovanjem Predsedništvu SFRJ.

Blažo Jovanović nekada nije mogao ni da se seti koje je sve funkcije obavljao u Crnoj Gori i na saveznom nivou.

Komentari (8)

Smrad

03.06.2019 15:31

Samo se mi tešimo. Svi su nam krivi osim nas samih. Da smo hteli da imamo fabrike imali bi ih. Koliko se loših fabrika pootvaralo po SFRJ baš je sad Titi išao da uzima fabrike i deli ih okolo. Ionako su Nemci u sklopu ratne odštete dali bar 100 celih fabrika

Mileva

03.06.2019 18:27

@Smrad - Nikada nije tito naplatio ratnu stetu od nemaca , za fabrike je tacno da ih je premestao iz Srbije u Sloveniji i Hrvatsckoj tako je slabio ekonomsku moc Srbije a i rasparcao Srbiju na tri dela ...nikada tito nije osudio pred sudom antu pavelica ....

Avaya

04.06.2019 09:08

@Smrad - Хтео или не, сам си објаснио шта је био разлог, Немачка дала барем 100 фабрика, ми 70... Србија је плаћала ратне репарације за који рат? Први или Други? Или можда за оба, с обзиром да је каплар А-У водио државу...

Dora

03.06.2019 16:06

Zato što je i sam bio Hrvat

Videk

03.06.2019 19:25

Srbija razvijala Sloveniju...hahahahahaha...70 tvornica...buuuaaahahahaha...koje su to tvornice??? 1918 je Srbija bila 90% nepismena. Izmedju 1918 i 1941 nije baš bila neki ekonomski Tigar. To je istina i postoje karte i knjige. A sad kako je to kopatibilno sa gore napisanim to mi ostaje tajna.

Vojo

03.06.2019 19:29

Tvornica automobila u Mariboru je nastala iz tvornice aviona koja je bila tamo od 1941. Koje bre mašine iz Srbije za tvornicu. A Slovenija je bila več prije 2. rata industrijska velesila za Srbiju.

Willie

03.06.2019 20:32

Nagradjuj i ubijaj Staro pravilo

Milan

03.06.2019 23:26

Spominju se "preseljenje fabrike", koje su i dalje ostale u Srbiji. Beočin preseljen? A sta to eksploatisu Francuzi danas? Kragujevcu uzeo presu. A ostavio najveću fabriku automobila i oružja. Sapun u Osijek? A sapuni iz Zrenjanina, Kruševca, Leskovca?