Tehnički pregled, kvar, popravka, automobil, majstor
Dejan Briza
Tehnički pregled, kvar, popravka, automobil, majstor

Dejan Briza

Ilustracija Foto: Dejan Briza

Majstori određenih servisa koriste se trikovima kako bi od zbunjenih vozača iznudili mito!

Novi pravilnik o ispravnosti vozila stupio je na snagu u julu i odmah izazvao pometnju i među vozačima i među kontrolorima tehničkih pregleda. U prvom trenutku, činilo se da se ni jedni ni drugi ne snalaze sa novim propisima i ne znaju šta sme da se toleriše, ali po nedavnim neprijatnim iskustvima vozača izgleda da su kontrolori našli način da iskoriste novonastalu situaciju.

Prema rečima Damira Okanovića iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, Komitet su kontaktirali brojni vozači koji su se požalili da su njihovi automobili "proglašeni" neispravnim zbog nebuloznih zamerki, poput nalepnica i ogrebotina, ali isključivo usmeno.

Rezervni delovi, kuke, ogrebotine...

- Javljaju nam se ljudi koji tvrde da su im na tehničkom pregledu tražili da ih "časte". Kontrolori im nabrajaju razna manja oštećenja koja ne utiču na tehničku ispravnost. Kažu im: "Vidi ovu ogrebotinu, šta sad da radimo?" - objašnjava Okanović kako su se kontrolori dosetili da praktično iznude mito od zbunjenih vozača.

Konkretan primer jeste sugrađanin koji se obratio Komitetu, a koji tvrdi da su mu na tehničkom pregledu tražili da ima u automobilu i rezervne sijalice. On očigledno nije znao da mu po zakonu rezervne sijalice nisu potrebne, te je priznao i da je "podmazao" majstora 3.000 dinara kako bi dobio uverenje da mu je automobil tehnički ispravan, što on, uistinu, i jeste.

- Nekoliko vozača nam se obratilo rekavši da su im u servisu tražili da skinu kuku, što je nemoguće, imajući u vidu da su u tim slučajevima kuke bile fabrički ugrađene - kaže Okanović.

On dalje pojašnjava da bi to jedino bilo moguće ukoliko bi kuka bila nasilno odstranjena sa automobila, odnosno bukvalno bila odsečena brusilicom. Takav postupak je zapravo prepravka vozila, koja je nelegalna, i zbog koje bi vozač mogao da ima problema tokom narednih tehničkih pregleda.

- Kontrolori prigovaraju vozačima i to što imaju plastične vetrobrane na prozorima, sa idejom da je to nedozvoljena prepravka - sagovornik naveo je još jedan slučaj neutemeljene zamerke koju su vozači mogli čuti.

Takođe, dva različita vozača obrela su se u istovetnim situacijama kada su posetili servise za tehnički pregled pa su se obratili Komitetu za bezbednost saobraćaja. Naime, broj telefona firme ispisan na vozilu, i to običnom, a ne reflektivonom folijom, zasmetao je kontolorima. Vozači tvrde da im je rečeno kako sme da bude ispisano ime firme, ali ne i broj telefona.

Pročitajte još:

Okanović naglašava da na vozilu sme da postoji i slovni i brojčani ispis, i da čak sme da bude nalepljena i reflektivna folija, ali samo ako je upotrebljena za naziv firme i nikakav drugi tekst. U drugim slučajevima koristi se obična folija.

Nesavestan rad kontrolora

Nasuprot insistiranju na sitnicama koje ne ugrožavaju tehničku ispravnost vozila zarad uzimanja mita, bilo je i slučajeva u kojima su kontrolori nesavesno radili svoj posao, te uopšte nisu ni proveravali važne segmente auta.

- Žalio se vozač da radnik u servisu nije sišao u kanal da proveri trap automobila. Nakon insistiranja vlasnika da želi da bude siguran da je sve u redu sa kolima, dobio je odgovor: "Nema veze, to se ne vidi na fotografijama". Bilo je pritužbi i da im nisu merili dubinu šara na gumama ili proveravali podešenost farova - navodi Okanović.

Tražite dokaz

Sagovornik apeluje na vozače da ne uvažavaju usmena saopštenja da im automobil nije u propisnom stanju, već da traže izveštaj o utvrđenom stanju vozila.

- Postoje dva načina koja su u okviru zakona da se tehnički pregled završi: da izdaju potvrdu o ispravnosti ako je sve u redu, ili izveštaj o utvrđenom stanju vozila, ako automobil nije u zadovoljavajućem stanju. Nužno je da zahtevaju izveštaj ukoliko smatraju da vozilo neosnovano nije prošlo tehnički pregled, kako bi to bio dokaz u slučaju da se obrate MUP-u ili požele da pokrenu spor.

I zaista, vozač koji ne može da koristi vozilo firme jer je nekoliko dana neregistrovano usled bahatosti gramzivih kontrolora, direktno gubi zaradu zbog čega ima pravo da pokrene spor protiv onog za koga smatra da ga je oštetio.

Komentari (3)

goran

13.12.2018 10:58

ako je ministarstvo htelo da tehnički pregledi budu ovakvi kakvi jesu zašto nije organizovan seminar za predstavnike svih tehničkih pregleda u srbiji i da se predstavnici istih obuče za posao koji obavljaju.

XXL

13.12.2018 12:38

NISU našli način već im je to Režim omogućio usvajanjem nakaradnog zakona. Nećemo valjda da svalimo svu krivicu na majtore kad su političari gori od njih.

Koja

13.12.2018 12:49

Ništa se nije promenilo. I ranije je uz "podmazivanje" sve prolazilo. I danas kad vidim neki krš u raspadanju pitam se kako je prošao tehnički. Naravno, "podmazivanjem".