Butik, kupovina
Alo!/ Dejan Briza
Butik, kupovina

Alo!/ Dejan Briza

Butik, kupovina, Foto: Alo!/ Dejan Briza

Uoči praznika, radnje s markiranim stvarima već su počele da se takmiče s popustima, ali i pored sniženja odeća i obuća uglavnom preskupi. Oni koji vole da nabave dobar odevni komad sve više se okreću „seknd hendovima” jer u njima se za znatno manje novca mogu naći modeli čak i poznatih proizvođača.

– Ovih dana bila sam u nekoliko tržnih centara i nisam mogla da verujem šta vidim. Obična štrikana kapa 4.000 dinara, šal 7.000, bodi 8.000, a zimske rukavice 9.000 dinara. Naravno, sve zbog brenda. Sve i da daju popust, opet ispadne da je klasičan šal sa 20 odsto sniženja neverovatnih 5.400 dinara – navela je svoje iskustvo sugrađanka Snežana Radosavljević.

Oni kojima je, kao Snežani, plata nekoliko desetina hiljada dinara možda ove artikle ne mogu da priušte, ali na osnovu pretpraznične slike iz radnji u centru i šoping molovima jasno je da ima istine u onoj staroj „svaka roba ima svog kupca”.

Butik, kupovina

Alo!/ Dejan Briza

Butik, kupovina, Foto: Alo!/ Dejan Briza

I te kako se isprobavaju i kupuju muške i ženske jakne i kaputi koji koštaju između 20.000 i 50.000 dinara, farmerke koje staju od 10.000 do 20.000, ali i obične pamučne majice sa naštampanim brendovima preko grudi, za koje se izdvaja od 2.500. do 5.000. Kupci pronalaze nesesere i kaiševe za 14.000 i 15.000 dinara.

Ni oni koji vole elegantniju odeću i obuću u brendirane butike ne treba da kreću ako nemaju podeblji novčanik. Jer za dobro ukombinovane sako, pantalone i košulju zajedno potrebno je najmanje tridesetak hiljada, a ako bi sve to neki muškarac da upotpuni i markiranim čarapama i kravatom, treba da računa na dodatnih 5.000 dinara izdatka. Naravno, ništa to ne vredi bez dobrih kožnih cipela, a one – od 6.500 do 25.000 dinara. Žene koje bi da za praznike jednako zablistaju sa brendovima, za haljinu će morati da izdvoje između 20.000 i 40.000 dinara, torbu 10.000 do 25.000, a elegantne cipele 15.000 do 30.000.

Sve to nude luksuzne radnje i tržni centri. Ali, čak ni to ne spada u grupu rekordnih cena jer u šoping molovima ima butika u kojima se mogu videti muške cipele od 60.000, a ženske od 80.000 dinara. Kada upitate prodavce zbog čega su tako jake cene, krene nevešto objašnjavanje: „Pa, znate, nisu to bilo kakve cipele. Reč je o izuzetno kvalitetnoj koži, unikatnim modelima rađenim u malim serijama.” U prevodu, modeli kao i svi drugi, ali sa zvučnijim nazivom proizvođača.

Onima kojima se od ovih cifara pošteno zavrti u glavi ostaju tri mogućnosti. Prva, da sednu u fotelje u holovima tržnih centara ili na klupe u Knez Mihailovoj i da dođu sebi. Druga je da, ako već „pate” od etiketa, malo snize kriterijum i odluče se za brendove gde se košulje, džemperi, pantalone i farmerke uz popust mogu naći za 800, 900 do 3.000 dinara, haljine i sakoi za 1.500 do 4.000, a jakne i kaputi za 5.000 do 10.000.

Jer, kada se deklaracije na odeći i obući malo bolje zagledaju, vrlo brzo se uočava da poznati brend i dobra cena ne znače i kvalitet. Istina, za velike pare mogu da se nađu kožne, vunene, pamučne i svilene stvari, ali isto tako i papreni artikli od skaja, poliestera, poliuretana, sintetike i veštačkog krzna. Pa ko se zaleti „grlom u jagode” može brzopleto da kupi jaknu od imitacije teksasa i veštačkog krzna koja staje 21.000 dinara, a onda da za taj novac dobije i muku. Neprijatno znojenje potpaljene kože pod veštačkim materijalom.

Butik, kupovina

Alo!/ Dejan Briza

Butik, kupovina, Foto: Alo!/ Dejan Briza

Za one kojima je pre svega bitno da im se svidi neki model godinama postoji znatno jeftiniji izbor, a to su sve popularniji „seknd hendovi” ili kod nas popularno „sekundare”, odnosno „polovnjače”. Ali, ovaj poslednji naziv, koji se najviše i odomaćio, već neko vreme nije u skladu sa robom koju ove radnje nude. Jer u sve više „seknd hendova”, kako kažu redovni posetioci, sve je više robe koja nije nošena, već odeće i obuće sa originalnom etiketom.

Kako sam saznao od nekih prodavaca, fora je u tome što trgovci u inostranstvu kupuju kvalitetnu robu na džakove i to u jeku popusta. A kada su kod njih popusti – to je bagatela, za razliku od srpskih prodavnica. Jedina mana je što, kako sam shvatio, kada se kupuje na džakove, nema biranja, nego šta ti se zalomi – objašnjava Dušan Petrović, koji je, kako kaže, već četiri-pet godina, redovan posetilac „seknd hendova”.

I u njima, navode drugi redovni kupci, mogu da se pronađu brendirane, ali pre svega izuzetno kvalitetne stvari, poput modernih slim-fit i skini-fit košulja, farmerica, džempera, kaputa, haljina, pantalona i bluza modernih krojeva... Dodaju, mnogo toga od kvalitetnih, prirodnih materijala.

– I „polovnjače” imaju svoja pravila. Obično, svakog meseca im stiže novi kontingent pa desetak dana promovišu nove kolekcije. Tada se cene odeće i obuće kreću od oko 300 do oko 3.500 dinara. Najjeftinije su naravno kape, rukavice, obične majice, a skuplje su farmerice, jakne i kaputi. Ali zato za 200, 300 dinara mogu da se nađu dobre stvari za decu. A, posle desetak dana, u toku meseca kreću popusti koji na kraju stižu do akcije „sve za 150 dinara”. Naravno, kada je najmanji popust, najmanji je i izbor, ali zato kada se cene spuste „sve za 500” još dosta kvalitetnih stvari može da se nađe – ukazuje Beograđanka Petra Bojić.

Mana u odnosu na „fensi” prodavnice, kako napominju redovni posetioci „polovnjača”, jeste to što najčešće nema izbora brojeva istog modela. Ipak, i to se polako menja jer su određeni „seknd hendovi” počeli da se profilišu pa i neki od njih postaju „fensi”. Tako već ima ovih radnji u kojima postoje tri-četiri različita broja istog komada ili obuće. U tim „seknd hendovima” je ama baš sve novo i sa originalnom etiketom, a često ima i poznatih brendova. Razlika u odnosu na većinu „sekundara” je što su u onim u kojima postoji izbor različitih brojeva istog artikla i malo jače cene – za po hiljadu, dve dinara. Ali, i u njima se svakog meseca cene spuštaju.

– Nedavno sam slučajno otkrio jedan takav „seknd hend”. Naleteo sam kada je na sve bilo 40 odsto popusta. Iznenadio sam se kada sam shvatio da imaju različite brojeve za isti model i da su im sve stvari skroz nove. Prodavačica mi je otkrila da je to zato što oni od velikih brendova otkupljuju kada im ostane dva, tri primerka. Tako sam, uz popust, za manje od 5.000 kupio super sako, cipele i košulju – pohvalio se sugrađanin Dragan Mitić.

Oni koji redovno posećuju ove radnje napominju da je, za razliku od ranijih godina, sve manje ljudi sramota da svraća u „seknd hendove”. Kao argument za to navode to što u ovim prodavnicama sreću i glumce, pisce, pevače...