Srebrenica potočari
Profimedia
Izveštaj NIOD-a

Printscreen

Izveštaj NIOD-a, Foto: Printscreen

Izveštaj holandskog instituta NIOD (Institut za rat, holokaust i genocid) otkriva šokantne podatke o činjenici da su vozila holandskog bataljona u Srebrenici gazila muslimane u begu posle oslobođenja Srebrenice 11. jula 1995. godine!

PROČITAJTE JOŠ:

Najviše pažnje holandske javnosti je privukla informacija o tzv. "The OP-Mike incident", gde se navodi da je holandsko borbeno vozilo pregazilo na desetine muslimana.

Izbeglice iz Jaglića su se kretale ka Potočarima uz holandske vojnike. Holandski vojnici navode i ubistvo dvojice muslimana od strane njihovog komandanta Envira jer su pokuašli da spreče odlazak Holanđana.

Borbenim oklopnim vozilom "YPR" je upravljao narednik Martijn Mulder. Dva holandska vojnika su išla iza vozila, a jedan ispred.

Na vozilu je bilo mnogo muslimana koji nisu mogli da hodaju. U jednom trenutku narednik se uplašio da će zaostati i da će vozilo ostati bez goriva zbog spore vožnje po principu "kreni-stani". Ispred i iza vozila kretalo se i mnogo muslimanskih izbeglica, uglavnom žene, deca i starci.

Između Šušnjara i Potočara, kod sela Milačevići, čuli su pucnjeve i nastala je panika i haos. Narednik Mulder je u panici dodao pun gas i pogazio muslimanske civile!

On tvrdi da to nije video, ali je priznao da je bio ubeđen da je gazio ljude, a jedan holandski vojnik je i video pregažene muslimane. Čim je stao, to su mu potvrdili i svedoci, koji su rekli da su videli krv i ostatke mesa!

- Niko se nije usudio da se vrati nazad i pogleda to - piše u izveštaju NIOD, a Mulder se tešio idejom da se možda radi o ostacima krave.

Svi Holanđani koji su učestvovali u ovom "incidentu" (kako ga oni zovu) su otišli iz vojske i ovaj događaj je ostavio strašan utisak na njih, piše u izveštaju.

Holanđanski kapelan, kasnije major Bart Hetebrij, je sprovodio istragu i rekao da je 20-30 ljudi pregaženo.

Kasnije je zamenik direktora informisanja u Holandiji Bert Kremers, pokušao sve da zataška, stekli su utisak holandski mediji, nazvavši ga "spin doktorom".

Navodi se i da javni tužilac nije želeo da pokrene istragu protiv vozača, narednika Muldera, i navode se okolnosti zbog kojih je ta odluka donesena.

O ovom događaju (kog Holanđani nazivaju "incident") je govorio prof. dr Vojislav Šešelj u jutarnjem programu Hepi televizije.

On je rekao i da holandski izveštaj "nije korektan" jer je "očigledna njegova antisrpska generalna linija", ali da su "činjenice koje je izneo nama dragocene".

Gaženja na putu Srebrenica - Potočari

Muslimani, među kojima se čini da je bio najveći broj civila, su u panici bežali sa te lokacije zbog straha od srpske vojske, pa su se i kačili na holandska vozila samo da bi pobegli. Navodi se da je jedna žena čak pokušala da kolica veže za vozilo i da se preveze na njima.

U izveštaju se navodi i da mnogi bolesni i ranjeni muslimani nisu imali šanse da se domognu vozila zbog panične mase koja se odmah kačila na njih.

Mnogi od njih su pali pod vozila, a za neke se navodi i da su gurnuti od strane drugih muslimana, u šta su ubeđeni holandski vojnici koji su bili na terenu, među njima i holandski general Hans Kouzi.

Narednik V. Rojsing je na televiziji Zembla 6. septembra 1995. godine govorio o tome.

- U Zagrebu smo jasno napisali da su ljudi pali pod naš kamion i da su pregaženi namrtvo - rekao je Rojsing.

Navodi se da je vojna policija prekinula istragu jer nije mogla da stvori jasnu sliku o gaženjima. Holandsko javno tužilaštvo je istražilo 9 slučajeva, ali je, navodno, jedino našlo jasne dokaze za jedno gaženje dvojice muslimanskih vojnika koji su odmarali pored puta.

U izveštaju se navodi i da je problem nastao jer se javnost uznemirila zbog takvih tvrdnji i tvrdnji da "holandski vojnici nisu bili takvi heroji u Srebrenici, kao što se priča.