Zoran Babić
Informer
Zoran Babić

Informer

Zoran Babić, Foto: Informer

U teškoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila jutros na deonici autoputa Niš - Leskovac, kod naplatne rampe Doljevac, poginula je jedna žena, a petoro je povređeno. Pretpostavlja se da je jedan od mogućih faktora koji je uzrokovao ili uticao na strašnu nesreću - magla.

PROČITAJ JOŠ:

Osim smanjene vidljivosti, drugi problem vozačima u tim uslovima, jeste upravo njihovo ponašanje za volanom i na putu. Stručnjaci za bezbednost kažu da je u takvim situacijama jako bitno poštovati neka pravila koja mogu preduprediti velike tragedije, piše "Telegraf".

Ovo su obavezna pravila za vožnju u magli

Uzrok saobraćajnih nezgoda u 90 odsto slučajeva je upravo ljudski faktor, ali kada je reč o nezgodama usled vremenskih (ne)prilika, mnoga pitanja se otvaraju rečenicom "vožnju prilagoditi uslovima puta".

Zoran Babić

Informer

Zoran Babić, Foto: Informer

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja v.d. direktora Jasmina Milošević, objasnila je za "Telegraf" koji su to koraci koje svaki vozač treba da preuzme kada se nađe u magli:

PREPORUČUJEMO:

1. Maksimalno smanjiti brzinu

2. Držati minimun 30 metara odstojanje

3. Isključiti radio

4. Ne koristiti telefon, koji je i inače zabranjen u vožnji

5. Upaliti maglenke

6. Ne paliti duga svetla

7. Upaliti sva četiri migavca

8. Nikako naglo kočiti

9. Nikakva nagla manevrisanja

10. Pratiti linijski pouzdan objekat (belu liniju, ogradu)

Magla u Nju Delhiju

Tanjug/AP

Magla, Foto: Tanjug/AP

Jasmina Milošević istakla je da iako vidimo vozilo ispred sebe to ne znači da se ne treba kretati uz povećani oprez, jer nikada ne znamo šta je ispred vozila koje pratimo. Ukoliko vozite 50 km/h, onda treba držati 50 metara odstojanja.

- Jedna od čestih grešaka je korišćenje dugih svetala, jer vozači misle da će tako bolje videti. Fatalna greška, jer upravo ta prejaka svetla stvaraju refleksiju i mogu nas zaslepeti. Maglenke su odlične, jer nam one omogućavaju da bolje vidimo, a i da mi budemo bolje vidljivi drugim vozačima - rekla je Milošević.

Doljevac i ranije bio problematičan

Krajem decembra 2018. godine Atanasios K. (46) svojim BMW-om zabio se u dva automobila koja su čekala da plate putarinu i razlupao naplatnu rampu.

Magla u Nju Delhiju

Tanjug/AP

Magla, Foto: Tanjug/AP

Do nesreće, u kojoj pukom srećom nije bilo povređenih, došlo je oko 8.30 sati dok je na auto-putu bila gusta magla, što je i kumovalo nesvakidašnjem incidentu. Iako je bio dužan da prilagodi brzinu uslovima i stanju na kolovozu, posebno jer se nalazio u zoni naplatne rampe, vozio je brzinom većom od 100 kilometara.

Magla ozbiljan problem

U saobraćajnoj nezgodi u decembru 2015. godine, u kojoj su učestvovala tri automobila, na naplatnoj rampi kod Doljevca nadomak Niša, samo pukom srećom izbegnuta je veća tragedija.

Vozač "mercedesa" beogradskih tablica zbog guste magle i smanjene vidljivosti nije zastao na naplatnoj rampi, već je u punoj brzini udario u "mazdu" ispred sebe.

Magla u Nju Delhiju

EPA/Rajat Gupta

Magla, Foto: EPA/Rajat Gupta

Očevici su tada rekli da je "mercedes" od siline udarca preleteo preko automobila koji je udario i zakucao se u "škodu" koja je bila ispred. "Mazda" je potpuno bila smrskana, a povređene su sve četiri osobe koje su bile u njoj.

Zabranjena vožnja "na slepo"

Iz Agencije za bezbednost saobraćaja, Damir Okanović rekao je za "Telegraf" da prvo što vozači moraju da izbegnu jeste "vožnja na slepo".

- Ako ne vidite saobraćajnu situaciju ispred vas, zbog magle, ne možete voziti kao da tih otežanih uslova nema. Svedoci smo da uprkos brojnim nezgodama usled magle, vozači i dalje pri takvim vremenskim prilikama voze po 100-120 km/h - rekao je Okanović.

On je podsetio da ako je magla tolika da je vidljivost ograničena na 15 metara, a vozač vozi 100 na sat (kada je dužina kočenja 26 metara), to znači da on neće stići da se zaustavi.

- Ukoliko se nešto pojavi, vi čak nećete ni stići da pritisnete kočionu papučicu, jer je poznato da je vreme reakcije jedna sekunda i pravo je ta jedna sekunda dovoljna da pređete 26 metara pri kočenju - izjavio je za "Telegraf" Damir Okanović.

Prema rečima našeg sagovornika, neretko, kada je vidljivost manja od 15 metara, "vozači se ponašaju kao da je pet kilometara". Okanović je istakao da našim putevima fali dodatna signalizacija, koja će vozačima sugerisati kako treba da voze, odnosno kojom brzinom.

- Ne smemo pustiti vozače da sami procenjuju koliko treba da voze. Mi na putevima imamo te čuvene tačke, koje treba da signaliziraju, ali brojni vozači ni ne znaju šta tačno te tačke znače. Idealno bi bilo kada bi se uveli sistemi upozoravanja na vreme i uslove puta koji mogu zateći ljude za volanom, upravo zbog teške magle. Meni se prvom dogodilo da upadnem u tako gustu maglu da se ništa ne vidi - naveo je Okanović.