Dolaze nenajavljeno i anonimni su, a od njihove presude se trese svaki ugostitelj

Dejan Briza/Alo!
Sprski ugostitelji će napokon moći da zarade Mišelinovu zvezdicu. Prvi restoran koji će dobiti najprestižnije kulinarsko priznanje biće poznat u decembru.
Iako je Mišelin poznat po proizvodnji guma, ova kompanija, koja je stacionirana u Parizu, takođe je poznata po svom godišnjem Mišelinovom vodiču.
Mišelin je 1900. godine počeo da izdaje svoj turistički vodič Evrope, kako bi se novi vozači ohrabrili da posećuju lokalne restorane na svojim putovanjima.
Braća Andre i Eduard Mišelin su te davne 1900. godine izdali vodič koji je sadržao korisne informacije za vozače uključujući mape, listu automehaničarskih radnji, benzinskih stanica i hotela.
Između ostalog, vodič je sadržao anonimne ocene evropskih restorana koje su se odnosile na:
- kvalitet jela,
- veštinu kuvanja,
- originalnost jela,
- cena (lokalni standard određuje prosečnu cenu),
- doslednost posetilaca.
Mišelinovu zvezdicu nije lako dobiti, pa tako u 2011. godini od 5500 restorana koji su konkurisali, samo 74 restorana je dobilo jednu zvezdicu, 17 dve, a pet restorana tri zvezdice.
Restorani sa dve Mišelinove zvezdice imaju odličnu kuhinju sa pažljivo osmišljenim jelima izuzetnog kvaliteta. Dve zvezdice su preporuka za mesto vredno skretanja, samo je mali broj restorana dobija ovo prestižno priznanje u jednoj godini.
Za posetu restoranu sa tri Mišelinove zvezdice vredi daleko putovati. Ovi restorani predstavljaju sam vrh ugostiteljstva. Mesto gde se mogu probati specijaliteti originalne recepture i vidi prezentacija hrane na granici vrhunske umetnosti. Ponuda je na izuzetno visokom nivou kao i selekcija vina.
Zemlje u kojima su dobitnici tri Mišelinove zvezdice su: Japan, Francuska, Nemačka, SAD, Italija, Španija, Kina, Engleska, Belgija, Švajcarska, Holandija i Monako. Najviše ih je u Japanu.
Prijavljivanje za dodelu Mišelinove zvezdice vrši se na zvaničnoj Internet adresi Mišelin kompanije, gde je moguće prijaviti restoran za posetu inspektora i potencijalno dobijanje zvezdice.
Povratni odgovor se ne dobija, jer inspektori posećuju restoran anonimno, bez predhodne najave. Ukoliko je hrana dobra, vratiće se i drugi put, kako bi ocena bila što objektivnija, nakon čega se sastaje komisija koja odlučuje o dodeli zvezdice.
Mišelinovi inspektori se nikada ne predstavljaju, a njihovi troškovi su plaćeni od strane kompanije, nikada od strane restorana. Inspektorima je zabranjeno da u javnosti pričaju kojim se poslom bave, da bi njihova anonimnost bila što pouzdanija.
Kao što vidite, porodica Michelin nije samo promovisala svoju firmu, koja je već dovoljno velika i poznata na celoj planeti, već je čuvenu Crvenu knjigu pretvorila u francusko nacionalno blago i ugostiteljsku branšu podigla na jedan viši nivo.
