Korona, ljudi, gužva
Korona, ljudi, gužva

Korona, ljudi, gužva, Foto: Tanjug/AP

Međunarodni tim naučnika, koji se bavi praćenjem virusa putem njegovih genetskih mutacija, opisao je neobično širenje verzije korona virusa, nazvane 20A.EU1, u istraživačkom radu koji će biti objavljen u četvrtak.

Njihov rad sugeriše da su ljudi koji su se vraćali s letovanja u Španiji odigrali ključnu ulogu u prenošenju virusa širom Evrope, postavljajući pitanja da li je drugi talas koji upravo pogađa kontinent mogao biti smanjen detaljnijim pregledima turista na aerodromima i drugim saobraćajnim čvorištima.

Barselona, Španija, korona

Tanjug

Barselona, Španija, korona, Foto: Tanjug

S obzirom na to da svaka varijanta virusa ima svoj genetski potpis, može se pratiti do mesta na kojem je nastala.

- Iz širenja 20A.EU1 čini se jasnim da mere prevencije širenja virusa često nisu bile dovoljne da zaustave dalji prenos novih sojeva virusa ovog leta - rekla je Ema Hodkroft, genetičarka sa Univerziteta u Bazelu i lider studije koja će uskoro biti objavljena.

Timovi naučnika u Švajcarskoj i Španiji sada ubrzano ispituju ponašanje ove verzije virusa korona kako bi utvrdili da li je možda smrtonosnija ili zaraznija od ostalih sojeva.

Korona, maske, ljudi

Korona, maske, ljudi, Foto: Tanjug/AP

Dr Hodkroft ipak naglašava kako "nema dokaza da je brzo širenje ove verzije posledica mutacije koja povećava prenos ili utiče na klinički ishod nakon zaraze". Dodaje i da se 20A.EU1 razlikuje od bilo koje verzije korona virusa na koju je ranije naišla.

- Nisam videla nijednu verziju s takvom dinamikom sve dok u Evropi nisam gledala genomske sekvence korona virusa - istakla je dr Hodkroft.

Timovi posebno sarađuju s virološkim laboratorijama kako bi utvrdili nosi li 20A.EU1 određenu mutaciju u "šiljastom" proteinu koji virus koristi za ulazak u ljudske ćelije, što bi moglo da promeni njegovo ponašanje.

Svi virusi razvijaju mutacije - promene u svom genetskom kodu - koje se mogu grupisati u nove verzije i sojeve. Identifikovana je još jedna mutacija virusa korona, nazvana D614G, za koju se veruje da virus čini zaraznijim.

Korona u Srbiji

EPA

Korona u Srbiji, Foto: EPA

Džozef Fover, genetski epidemiolog sa Univerziteta Jejl koji nije u ovom istraživanju, rekao je: "Potrebno nam je više ovakvih studija kako bismo pronašli mutacije koje su porasle do visoke učestalosti u populaciji, a zatim inženjeringom utvrditi širi li se virus lakše".

Nova verzija virusa, koja ima šest prepoznatljivih genetskih mutacija, pojavila se među poljoprivrednim radnicima na severoistoku Španije u junu i brzo se proširila kod lokalnog stanovništva, navodi se u studiji.

Tanja Stadler, profesorka računarske evolucije na ETH u Cirihu, koja je deo projekta, rekla je da je analiza uzoraka virusa uzetih iz cele Evrope poslednjih nedelja pokazala da su izvedeni iz te iste varijante.

- Možemo videti da je virus više puta uvezen u nekoliko zemalja, a mnogi od tih uvoza proširili su se stanovništvom - kazala je Stadler.

Istraživači su zaključili da je "rizično ponašanje" turista u Španiji - poput ignorisanja smernica za fizičko udaljavanje, što se "i dalje događa", pomoglo širenju novog soja virusa.

Korona, ljudi

Korona, ljudi, Foto: Tanjug/AP

Istraživanje je pokazalo da je nova verzija virusa činila više od osam od deset slučajeva u Velikoj Britaniji, gotovo jednako toliko u Španiji, 60 odsto u Irskoj i do 40 odsto u Švajčarskoj i Francuskoj, navodi "Fajnenšel tajms".

Stroga zaključavanja u proleće pomogla su da se početni talas korone drži pod kontrolom, s novim slučajevima znatno smanjenim tokom leta. Ali virus se poslednjih nedelja brzo proširio Evropom u što je prisililo vlade evropskiih zemalja da uvedu nova bolna ograničenja na društvene aktivnosti.