Deca
Alo!/Dejan Briza

 

Deca

Alo!/Dejan Briza

Deca, Foto: Alo!/Dejan Briza

Ova opasna igra pojavila se na TikTok aplikaciji i od učesnika zahteva da ubace novčić između punjača za mobilni i utičnice, snime šta se događa, a zatim taj snimak objave na svom profilu.

Stručnjaci upozoravaju da punjač iako nije u potpunosti priključen u utičnicu ipak omogućava punjenje uređaja, a često se kao nuspojava pojavljuju uništene instalacije o čemu su izveštavali brojni svetski mediji.

Koliko je ova igra uzela maha dokaz je i poslednji policijski izveštaj iz Masačusetsa gde su dvojica tinejdžera optužena za izazivanje požara u ’’Vitman – Henson’’ srednjoj školi i protiv njih je pokrenut krivični postupak zbog pokušaja paljenja državne ustanove i uništavanja javne svojine.

Pored materijalne štete, ova igra nanela je brojnim učesnicima i telesne povrede u vidu opekotina, a nadležni upozoravaju da, u zavisnosti od vrste instalacije, može doći i do izuzetno jakog strujnog udara koji može izazvati smrt.

Apel roditeljima

Povodom pojave novih igara izazova na internetu u kojima učestvuju deca i mladi državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić, apelovala je na roditelje, staratelje i nastavnike da savetuju decu da ne učestvuju u takvim igrama i da obavezno prijave slučaj Nacionalnom kontakt centru za bezbednost dece na internetu na broj telefona 19833.

 - Nadzor odraslih nad ponašanjem dece i mladih prilikom korišćenja novih tehnologija je ključan za povećanje njihove onlajn bezbednosti. Najmlađi korisnici interneta su najranjivija korisnička kategorija, jer iako su vešti u upotrebi tehnologija, nemaju dovoljno životnog iskustva niti kritičke svesti da uvide sve onlajn opasnosti. Takozvane onlajn ’’igre izazova’’ koje deci i mladima deluju zanimljivo i uzbudljivo mogu ozbiljno da ugroze njihovu bezbednost, zbog čega je veoma važno da se razgovara sa njima o mogućim negativnim posledicama – izjavila je sekretarka Matić.

Prema njenim rečima, pravilo broj jedan prilikom korišćenja interneta je ne prihvatati zahteve od nepoznatih osoba, što uključuje i zahteve i predloge za učešće u takvim igrama, čak i kada postoji pritisak vršnjaka da odgovore na takve onlajn izazove.

- Digitalne tehnologije mogu da podstiču kreativnost dece i mladih i na bezbedan način, zbog čega su edukacija i prevencija ključni za razvoj digitalne pismenosti i bezbednosti – poručila je sekretarka Matić.

Kako bi zajedno sprečili ovakve, ali i puno ozbiljnije štete, nužno je razgovarati i edukovati decu poručuju iz Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu i podsećaju da onlajn izazovi mogu biti veoma opasni i za sobom mogu ostaviti brojne žrtve kao što je to bio slučaj sa igrom Plavi kit ’’Blue Whale challenge’’ zbog koje je desetine tinejdžera širom sveta izvršilo samoubistvo.

Trenutno internetom kruže izazovi kao što su ’’Cutting challange’’, tokom kojeg mladi jedni druge podstiču na sečenje tela nožem, skalpelom ili žiletom, zatim ’’Drinking Challange’’ koji pojednostavljeno predstavlja nadmetanje u količini popijenog pića ili neke druge tečnosti a tu si i ’’Choking game’’, odnosno igra davljenja tokom koje je potrebno staviti što više različitih stvari u usta kao i ’’Passout game’’ tokom koje je potrebno zaustaviti disanje sve do trenutka pada u nesvest.