Električni trotinet
Foto: Alo/Foto: ALO / Aleksandar Nalbantjan

Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja donete su i bitne izmene povodom upotrebe i vožnje električnih trotineta, što do sada nije bilo definisano.

Prema novom zakonu, električni trotineti neće moći da se voze pešačkim delom trotoara, već biciklističkim stazama i biciklističkim trakama, a ako njih nema, onda kolovozom.

Električni trotinet

Foto: ALO / Aleksandar Nalbantjan

 

 

Vozači električnih trotineta u Srbiji neće smeti da nose slušalice u ušima dok voze, moraće da nose zaštitnu kacigu i svetloodbojni prsluk, a na trotinetu moraju imati posebnu nalepnicu koja će služiti kao registracija. Ovo su samo neke od odredbi u Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Električni trotinet

EPA

 

 

Izmene i dopune ovog zakona Vlada je usvojila krajem jula ove godine i on je sada u skupštinskoj proceduri. Predloženo je, između ostalog, da vozači električnih trotineta za kretanje koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Pravila za vožnju električnih trotineta na kolovozu

- Maloletni vozači moći će na kolovozu da upravljaju električnim trotinetima samo tamo ge je dozvoljena briza kretanja do 30 kilometara na čas,

- Punoletni će moći da voze tamo gde je dozvoljena brzina do 50 kilometara na čas,

- Maksimalna dozvoljena brzina kretanja na trotoaru biće 25 kilometara za čas (za sve),

- Maksimalna dozvoljena jačina trotineta 0,6 kilovata

- Dozvoljeno je voziti na udaljenosti od 1 metar od ivice puta,

- Obavezna je zaštitna oprema, kacige, a u uslovima smanjene vidljivosti fluorescentni prsluk

Električni trotinet

Foto: ALO / Aleksandar Nalbantjan

 

 

Pravila o ograničenju brzine

Za vožnju trotineta van posebne staze, odnosno trake, sme se koristiti kolovoz u širini od najviše jednog metra (od desne ivice kolovoza), osim na delu puta ispred raskrsnice ili drugog mesta na kome vozilo skreće ulevo, odnosno kada pretiče ili obilazi.

Električni trotinet

EPA

 

 

Vozač električnog trotineta, a ni električnog bicikla ne sme da se kreće biciklističkom stazom brzinom većom od 35 kilometara na sat i mora da se kreće desnom stranom u smeru kretanja vozila.

Ukoliko se dva ili više vozača bicikala, električnih trotineta, mopeda i tricikala kreću u grupi, dužni su da se kreću jedan za drugim.

Električni trotinet

Foto: ALO / Aleksandar Nalbantjan

 

 

Izdavanje nalepnica

U novom pravilniku navodi se da će se na tržištu pojaviti samo trotineti koji ispunjavaju ove uslove, a Agencija za bezbednost saobrćaja će izdavati nalepnice.

To ne predstavlja registraciju vozila, već da vozilo ispunjava propisane uslove.

Svaki električni trotinet koji učestvuje u saobraćaju moraće da ima zalepljenu nalepnicu.

Na osnovu nalepnice se može utvrditi snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila.

Način izdavanja, vođenja evidencija, izgled i način postavljanja nalepnice propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove, na predlog Agencije.

Električni trotinet

EPA

 

 

Zaštitna oprema i pravila o bezbednoj vožnji

Zakon nalaže da vozači električnih trotineta za vreme vožnje moraju da nose na glavi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu, ali i da imaju svetloodbojni prsluk kada se kreću kolovozom.

Vozači trotineta moraće da nose prsluk ili biti osvetljeni ili označeni reflektujućom materijom noću i u uslovima smanjene vidljivosti kada se kreću biciklističkom stazom, odnosno pešačko-biciklističkom stazom.

Kada budu prelazili kolovoz, vozači ne smeju da voze trotinet u tom trenutku, odnosno preko pešačkog prelaza. Ovo pravilo važi osim na prelazu biciklističke staze, odnosno pešačko-biciklističke staze preko kolovoza.

Vozačima je još zakonom zabranjeno i da dok voze ispuštaju volan iz ruku, sklanjaju noge sa oslonca (osim u slučaju kada vozilo nije u pokretu) i da se pridržavaju za drugo vozilo.

Električni trotinet

Foto: ALO / Aleksandar Nalbantjan

 

 

Takođe, vozač trotineta ne sme da vodi, vuče ili potiskuje druga vozila, odnosno životinje, osim da vuče priključno vozilo koje je proizvedeno kao priključno vozilo namenjeno za vuču od strane vrste vozila koja isto vuče.

“Vozač ne treba da dopusti da vozilo kojim upravlja bude vučeno ili potiskivano, prevozi predmete koji mogu da ga ometaju tokom upravljanja, niti da upotrebljava na oba uva slušalice za audio uređaje”, navodi se u Zakonu.

Zakonom je propisano da lice mlađe od 14 godina ne sme da upravlja trotinetom na javnim putevima.

Vozač električnog trotineta kao ni bicikla, mopeda, tricikla, odnosno motocikla, ne sme da prevozi lice koje je pod uticajem alkohola, odnosno psihoaktivnih supstanci ili iz drugih razloga nije sposobno da upravlja svojim postupcima.

Kazne predviđene zakonom

Takođe, vozač ne sme prevoziti drugo lice na trotinetu, a ukoliko to bude uradio može biti kažnjen. Takođe, on ne sme prevoziti lice mlađe od 14 godina na autoputu i motoputu i ukoliko bude bio uhvaćen da to radi sledi mu kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna od 100.000 dinara do 120.000 dinara.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading