SKUPO DOPISIVANJE Dostavljaču koji je slao poruke i firmi u kojoj je zaposlen preti tužba i kazna od 100.000 dinara
Foto: Prinstcreen

Nije ni slutio zato što njegove kolege ovo redovno rade i prolaze nekažnjeno. I ne samo njegove, kako saznaje Alo!, isto rade i medicinski tehničari, službenici banaka, prodavci, pa čak i policajci.

Naime, dostavljač je nakon dostave poslao SMS s pitanjem kakva je bila hrana koju je poručila, iako bi po službenoj dužnosti morao da zaboravi njen broj nakon dostave.

„Ej, kakva je hrana bila juče? Dostavljač 😊“, napisao je u prvoj poruci koja je poslata posle podne, a već sutradan ujutru u drugoj poruci je napisao da joj zahvaljuje što je dobio otkaz u želji da na nju prebaci krivicu za to.

Nije kriv on što je prekršio zakon, nego ona što je to prijavila? - ovo pitanje postavili su mnogi koji su se informisali o situaciji.

Poverenik: pokrenut vanredni nadzor

Iz kancelarije Poverenika za informacije kažu da je on upoznat sa navedenim slučajem i u skladu sa zakonskim ovlašćenjima je pokrenuo vanredni inspekcijski nadzor prema kompaniji Wolt.

-Dostavljač je prekršio Zakon o zaštiti podataka o ličnosti („Službeni glasnik RS“, br. 87/2018, u daljem tekstu: ZZPL) jer je podatke o ličnosti klijentkinje obrađivao na način suprotno svrsi za koju su lični podaci prikupljeni. Članom 95. ZZPL predviđene su kaznene odredbe za postupanje suprotno zakonu. Stav 1. navedenog člana propisuje da će se novčanom kaznom od 50.000 do 2.000.000 kazniti za prekršaj Rukovalac, odnosno obrađivač koji ima svojstvo pravnog lica, a stav 5. da će se novčanom kaznom od 5.000 do 150.000 dinara kazniti za prekršaj fizičko lice - dodali su iz kancelarije Poverenika.

- Čak i da je smatrao da nije učinio ništa loše, da mu se devojka mnogo svidela i da je hteo da se ženi njom, a ne da je ponizi, ovo nije bio način da joj se javi. Iako mu je u ugovoru izričito napisano da ne sme da koristi podatke korisnika nikako i nikada, on je to uradio. Prekršio je ugovor. Zaslužio je otkaz. To je stav zakona - kaže za Alo! sociolog Teodora Popović.

Njegova kompanija postupila je upravo kako joj zakon nalaže, pa su ga istog trenutka po prijavi i otpustili.

- Partnerska kompanija je zatim odlučila da prekine radni odnos jer je korišćenje podataka korisnika u neposlovne svrhe direktno kršenje ugovora - rekli su između ostalog iz Volta.

No, ovaj događaj pokrenuo je lavinu, pa prethodnih dana žene i muškarci iz celog regiona pišu o svojim iskustvima kada je neko iskoristio svoj položaj i nabavio njihove brojeve telefona, adrese, naloge na društvenim mrežama i slično.

- Mene je carinik star preko 50 godina muvao nakon što me je našao na mrežama preko mojih podataka; Medicinski tehničar koji mi je vadio krv je uzeo moj broj iz arhive i slao mi poruke danima; Taksista me je našao preko aplikacije za vožnju iako me nikada nije vozio; Startovao me je ozbiljan poslovni čovek preko imejla koji nam je oboma stigao... ovo su samo neka od svedočanstava.

Foto: Prinstcreen

 

Foto: Prinstcreen

 

Foto: Prinstcreen

 

 

Kako kaže Nenad Bumbić iz Udruženja za zaštitu potrošača, ova devojka može da tuži kompaniju i dostavljača.

Foto: Prinstcreen

 

- Ova devojka može da tuži kompaniju, uz prilaganje dokaza, bez obzira na to što nije bilo pretnji. Niko nema pravo da zloupotrebljava nečije podatke - rekao je on, i zaključio da je rešenje protiv ovakvih situacija da kompanije naprave softver koji će štititi podatke osoba koje naručuju robu putem interneta, i to na način da aplikacija zove korisnika umesto kurira.

 

Nema sigurnosti

Prema rečima Nenada Bumbića, u današnje vreme ne možemo da budemo sigurni da se naši podaci neće zloupotrebiti, jer su lakše dostupni.

- Neke kompanije rutinski krše prava o zaštiti podataka tako što nasumično kupuju gomilu brojeva. Jedan od problema svakako je i neupućenost, nedovoljna zaštita, a i kazne su male, kreću se od 100.000 pa naviše, što je svakako mala suma, kazne treba pojačati. Nemamo razvijenu svest o tome koliko je to kršenje nečijih prava i zloupotreba. Sve je ovo posledica loše zaštite - rekao je Bumbić.

 

Anketirane: Ja ne bih prijavila

Nekoliko medija ovim povodom anketiralo je devojke s pitanjem da li bi prijavile dostavljača u ovakvoj situaciji, a skoro nijedna nije rekla da bi to uradila. Sociolog Teodora Popović kaže da je to razumljivo, ali ne i normalno.

- Devojke nisu ni svesne šta se sme, šta ne sme. Isto bi bilo i s muškarcima. Odrastali su na romantičnim komedijama i misle da bi ovo mogao da bude početak jedne. Zanima me kakav bi bio odgovor da su na pitanje dodali da je u pitanju osoba koja istu poruku pošalje svakoj devojci kojoj dostavi hranu - kaže Popovićeva za Alo!.

 

Ljudi u depresiji se plaše i dostave, a poruka može da ih ubije.

Svima onima koji su stali u odbranu dostavljača usta je zapušio jedan komentar:

„Iskreno, mogu da ga krive koliko hoće, ali mi stvarno ne znamo niti možemo proceniti za šta je neko sposoban. Ja živim sama i imam anksiozni poremećaj, tako da me hvata neopisiv strah samo pri pomisli da neka nepoznata osoba zna gde živim, zapamti tačan broj mog stana i sačuva moj broj i lične podatke. Može da mi zvoni u pola noći!“

Komentari (0)

Loading