IDE ZIMA, A SA NJOM I RAZNE NEPREDVIĐENE SITUACIJE Evo koj broj možete okrenuti, ako se nađete u nevolji na putu u Srbiji
EPA/BODO MARKS

 

Po Srbiji, uglavnom na planinama i mestima sa većom nadmorskim visinama, pao je sneg, što je signal vozačima da pripreme vozila za otežane uslove vožnje. Zimske gume su po zakonu obavezne za naredni period a i lanci u gepeku ako se uputite u područja sa naslagama snega, piše Politika.

Nepovoljne vremenske prilike zahtevaju od vozača veću opreznost za volanom, vožnju smanjenom brzinom prilagođenom uslovima na putu, kao i dobru pripremu vozila za zimske uslove vožnje. Slaba vidljivost, klizav kolovoz, usporen saobraćaj zahtevaju smirenog i racionalnog vozača.

Sa vraćanjem satova unazad i zimom koja se približava, povećava se i broj noćnih sati, a to znači da ćemo mnogo više voziti u mraku nego u letnjem periodu.

Više od trećine vozača ne oseća se spremno za zimsku vožnju ove godine, pokazalo je istraživanje kompanije „Nisan” kojim je obuhvaćeno 6.000 evropskih vozača. Zima, sneg i led su zabrinjavajući izazov za 55 odsto vozača koji su nervozni zbog vožnje zimi.

“Podaci pokazuju da je 55 odsto evropskih vozača otkazalo ili odložilo putovanje zbog lošeg vremena", kaže Marko Fjoravanti iz kompanije „Nisan Evropa”.

Čak 52 odsto vozača ne čeka da im se vetrobransko staklo potpuno odmagli pre nego što krenu na put. Tri četvrtine ispitanika ne znaju sa sigurnošću kako da se ponašaju kada auto počne da proklizava na zaleđenim putevima.

Poznato je da se po snežnom ili kišnom vremenu produžava zaustavni put u slučaju kočenja, pa treba prilagoditi brzinu, ali istraživanje je pokazalo da više od trećine vozača (37 odsto) ne vozi sporije zimi.

Naravno, vozilo mora biti potpuno tehnički ispravno, a posebno treba proveriti kočnice, trap, pneumatike, uređaje za osvetljavanje, akumulator, brisače, temperaturu mržnjenja rashladne tečnosti u sistemu za hlađenje vozila - po potrebi tu tečnost treba zameniti.

Pri niskim temperaturama i u uslovima smanjene vidljivosti, treba obezbediti adekvatno pranje vetrobranskog stakla, pa zato umesto vode treba sipati posebnu tečnost za pranje vetrobranskog stakla koja ne mrzne na niskim temperaturama. Treba proveriti i ispravnost brisača, kao i grejača zadnjeg vetrobranskog stakla. Posebno je važno redovno proveravati stanje pneumatika – u smislu dubine šare, koja mora da bude najmanje 4 mm, ali je bitan i pritisak u gumama i on mora da odgovara zahtevima iz tehničke knjižice proizvođača konkretnog vozila. Nije loše za zimske uslove vožnje poneti i lopatu, malo peska, prostirku ili ponjavu, metlicu za čišćenje stakla, sprej protiv zamrzavanja stakla, sprej za bravice, kablove za startovanje, strugalicu za led…

U uslovima snega i leda na kolovozu savet stručnjaka je izbegavanje naglih promena pravca kretanja vozila i nagla kočenja. Kada ima snega i leda po putu, najbolje je voziti pod malim gasom i u nižem stepenu prenosa. Najbitnije je da se ne prave nagli pokreti volanom ili kočnicom, ako je potrebno smanjiti brzinu, treba kočiti motorom, odnosno ubaciti u niži stepen prenosa, pažljivo ,da se vozilo ne zanese. U tim trenucima treba “zaboraviti” na nožnu kočnicu, pogotovo kad vozilo ima zadnju vuču.

Prilikom vožnje po dubokom snegu, treba upravljač držati pravo da prednji i zadnji točkovi imaju isti pravac kretanja. Ako automobil ,,šlajfuje,, treba pokušati kretanje unazad, a ako to ne uspe onda pod točkove treba staviti pesak, granje, krpe i sl.

Lista saveta

* prilagoditi vožnju uslovima na putu

* držati odgovarajuće rastojanje

* proverite tehničku ispravnost vozila

* prekontrolisati nivoe svih tečnosti

* prekontrolisati kvalitet antifriza

* koristiti za pranje vetrobranskog stakla specijalnu tečnost koja ne mrzne

* proveriti stanje akumulatora

* pre startovanja vozilo očistiti od snega

* proveriti pritisak u pneumaticima, uključujući i rezervni točak

* staviti glicerin u sve bravice na vratima, a glicerinom namazati i prijanjajuće gume na vratima

* u dizel gorivo dodati odgovarajući aditiv koji će sprečiti smrzavanje dizel goriva

* ne ubrzavati i ne kočiti naglo

Imajući u vidu da i zimskim uslovima vožnje dolazi do različitih nepredviđenih situacija, zastoja, neprohodnih putnih pravaca ali I alternativnih, pre puta savet vozačima je da se detaljno informišu u Operativnom centru AMS Srbije o tome šta ih konkretno očekuje na maršruti koju su odabrali, da dobiju savet koji pravac izbegavati, gde eventualno ima zastoja ...

Telefon 1987 dostupan je 24 časa i može da se pozove iz cele republike bez ukucavanja prefiksa sa fiksnih ali i sa mobilnih telefona.

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading