SRAMOTA Trgovinski lanci obmanjuju kupce lažnim sniženjima, reklamiraju popuste koji ne postoje
Alo!/Nenad Vujanović

Nedelje sniženja upadljivim reklamama privlače kupce, koji uglavnom jedva čekaju ovaj period kada cene padaju, a ponuda je velika. Međutim, i veliki lanci i male radnje godinama preplavljuju tržište lažnim akcijama i sniženjima koji imaju za cilj samo da ljude privuku, a od popusta nema ni P. Dobit kupaca ovde je minimalna ili je uopšte nema.

Kako su natpisi „sniženje“ osvanuli na izlozima, tako su i društvene mreže preplavile slike i komentari kupaca razočaranih u svoje omiljene brendove ii markete.

- Neverovatno sniženje! Sa 2.299 na 2.199 dinara - stoji na jednoj od fotografija koje kruže društvenim mrežama, a prati je druga, na kojoj je uslikan proizvod snižen sa 179,99 na 179 dinara.

Da bezobrazluk bude još veći, kupci su zabeležili etikete na kojima stoji nalepnica „veliko sniženje“, a da ono uopšte ne postoji, pa je regularna cena proizvoda 3.290 dinara, dok je cena proizvoda sa crvenom nalepnicom na velikom sniženju takođe 3.290 dinara!

Foto: Alo!

 

 

Trgovci koriste nepažnju kupaca, naročito kada su ogromne gužve za vreme vikend sniženja ili sezonskih nedelja sniženja. Obično su istaknute reklame koje obećavaju cene manje za 50 ili 70 odsto, pa se kupuje masovno, bez posebnog obraćanja pažnje na detalje. Samo najpažljiviji uspevaju da uoče pravi odnos cena, pa i da imaju dobru računicu i odrede da li im se isplati da kupuju snižene proizvode.

Goran Papović iz Udruženja za zaštitu potrošača za Alo! objašnjava da ovo nije nov fenomen, već da se takve stvari dešavaju već godinama.

- U pitanju je neprincipijelna prodaja i nepošten pristup koji je odavno poznat. U prodaji se javljaju minimalna sniženja, cene koje nisu umanjene ili su umanjene za poneku paru, dakle za apoene koji više uopšte ne postoje. Tako se, na primer, dešavalo se da je određeni proizvod na sniženju za 0,01 paru - kaže Papović.

Akcija, ali za kompaniju

- U jednom slučaju kod proizvoda na akciji stajala je cena koja je veća od prvobitne. Na pitanje kako je to moguće da bude veća cena na akciji od cene bez sniženja, objašnjenje je - to jeste akcija, ali za kompaniju - kaže Goran Papović za Alo!.

On dodaje da ovakvi postupci trgovaca služe da bi privikli pažnju potrošača, dok ne mare za moral i poštenje.

- Sve to služi da privuče veliki broj kupaca. Međutim, ono što se dešava jeste da su kupci shvatili o čemu se radi i da sada gotovo uopšte ne veruju ni trgovinskim lancima, ni reklamama za sniženje. Pretpostavljaju da od cele priče i svih najava nema ništa, pa akcije budu smešne i unapred znaju da je reč samo o privlačenju pažnje od čega neće uštedeti - kaže Papović.

Konkretne zaštite za kupce nema, pa jedino što mogu jeste da budu dovoljno oprezni kada idu u kupovinu i da pažljivo gledaju cene.

- Jedino što može da se uradi jeste da se poveća kontrola, odnosno sam nadzor, ali nema dovoljno inspektora koji bi tu kontrolu vršili - objasnio je Papović.

Radnici su krivi, nismo mi

Iz jednog velikog lanca za Alo! kažu da etikete lažnih akacija nisu dokaz namere trgovaca da se obmanu kupci, već greška radnika koji uređuju cene.

- Kada dođe do popusta, kao što su sada svuda letnja sniženja, motorolom se proverava bar-kod na svakoj deklaraciji i tu izlazi stara cena proizvoda i popusti, odnosno nova cena u koju je popust uračunat. Štampa se crvena nalepnica na kojoj u gornjem uglu piše stara cena, a istaknuto u donjem nova cena sa popustom. Greška je kada radnici odštampaju nalepnicu za proizvode koji nisu na popustu, kao što je slučaj na fotografijama. Takve stvari samo treba ostaviti sa prvobitnom deklaracijom kako se kupci ne bi pre svega zbunili, a onda i ljutili - opisala je radnica.

 

Komentari (0)

Loading